» Helen Doron o swoich początkach w zawodzie lektorki

Helen Doron o swoich początkach w zawodzie lektorki

Kiedy moja córka Ella miała 4 lata, zaczęła się uczyć gry na skrzypcach metodą Suzuki. Dzieci zaczynają grać na instrumencie mimo że jeszcze nie potrafią czytać nut. Doktor Suzuki nazwał swoją metodę „językiem muzyki”. Dzieci w domu słuchały utworów, które potem były uczone w atrakcyjny sposób w czasie zajęć. Dbał również o to, by jego uczniowie otrzymywali jak najwięcej pozytywnych wzmocnień, czyli pochwał, co zachęcało je do dalszego grania.

Wtedy wpadłam na pomysł, że to jest odpowiednia droga, by uczyć małe dzieci języków obcych. Nauka poprzez naśladowanie sposobu, w jaki poznają język ojczysty. Było dla mnie jasne, że musi się to odbywać poprzez słuchanie materiałów językowych w domu, by ułatwić dziecku zapamiętywanie oraz przez pozytywne wzmocnienia ze strony lektora w czasie zajęć.

Początkowo myślałam, że ktoś już stworzył taką metodę uczenia angielskiego, ale okazało się, że byłam pierwsza. Tak więc w 1985 roku zaczęłam uczyć dzieci w wieku od roku do 6 lat, by sprawdzić, czy moja teoria przełoży się na praktykę.

Nagrania, których dzieci miały słuchać w domu, stworzyłam sama. Na kasety magnetofonowe nagrałam siebie. Były to piosenki przy akompaniamencie piania, wierszyki oraz historyjki. Metoda się sprawdziła i w ciągu kolejnego roku miałam coraz więcej uczniów. A ponieważ było tak duże zainteresowanie, zdałam sobie sprawę, że potrzebuję wytrenować nauczycieli, którym przekażę metodologię i materiały. I oczywiście doszłam do wniosku, że potrzebuję profesjonalnych materiałów do nauki.   

Od początku wierzyłam, że jeśli dziecko zacznie się wcześnie uczyć, dostanie dobry fundament do budowania przyszłej wiedzy, a to zostanie z nim na całe życie. Ten fundament to nie tylko zdobyta wiedza. Budowanie relacji rodzic-dziecko i pomoc rodzicom w wykorzystaniu w pełni potencjału ich dzieci nie tylko wpływa na korzystny proces nauki, ale także przygotowuje do przyszłego życia, pełnego sukcesów, radości i pewności siebie. Na wczesnym etapie rozwoju dziecka, do skończenia 7 roku życia, jego mózg jest w szczytowej formie, jeśli chodzi o zdobywanie wiedzy. Odpowiednie stymulowanie i fizyczna aktywność tworzą więcej połączeń nerwowych w mózgu, co pozytywnie wpływa na proces uczenia się.  

Ponadto bezstresowa, wspierająca atmosfera, bogata w pozytywne wzmocnienia sprawia, że dziecko zaczyna wierzyć we własne umiejętności i uczy się bez wysiłku, co owocuje pewnością siebie w dorosłym życiu.  

Call Now Button