Po co mi ten cały angielski? – jak zachęcić dziecko do nauki angielskiego. 5 sprawdzonych sposobów.

Czy pytaliście kiedyś swoje dzieci, „po co im ten cały angielski?” Jako dorośli potrafimy świetnie odpowiedzieć i wydaje nam się, że nasze pociechy również to wiedzą. Starszaki, które już chodzą do szkoły na pewno. Zapytane wymieniają, że dzięki znajomości angielskiego można podróżować, zawierać przyjaźnie, studiować za granicą, znaleźć dobrą pracę. Dla młodszych te wszystkie powody brzmią dość abstrakcyjnie. Przedszkolaki oraz dzieci zaczynające dopiero szkołę podstawową nie myślą jeszcze o studiach, czy pracy. Jak zatem zachęcić dziecko do nauki angielskiego? Przecież maluchowi nie będziemy tłumaczyć, że to mu pomoże w poszukiwaniu pracy.

jak zachęcić dziecko do nauki angielskiego
Nauka angielskiego dla dzieci

Jak zachęcić dziecko do nauki angielskiego?

Sposób pierwszy: codzienne życie

Małe dzieci potrzebują konkretów, nie rozumieją jeszcze abstrakcji. Dlatego tematy, które pojawiają się w czasie nauki angielskiego powinny dotyczyć ich najbliższego otoczenia oraz tego, co je w danym momencie życia interesuje i wciąga.


Maluszki potrzebują kołysania, przytulania, dotykania, unoszenia, masowania, śpiewania. Na tym etapie rozwoju bardzo ważny jest dotyk. Dzięki niemu dziecko odkrywa swoje ciało, jest go coraz bardziej świadome. Kolejnym ważnym na tym etapie rozwoju zmysłem jest słuch. Dlatego na zajęciach metodą Helen Doron English jest dużo śpiewania. Dziecko uczy się języka najpierw z nim osłuchując. Muzyka stwarza poczucie bliskość, dzięki piosenkom dziecko poznaje nowe słowa. Uczy się ich brzmienia oraz rytmu, melodii właściwej danemu językowi. Piosenka może też być dla niego komunikatem, np. kołysanka o tym, że zbliża się czas snu.


Dziecko na tym etapie interesuje się zwierzątkami, odgłosami, jakie wydają. Uwielbia ruch, dlatego nasze kursy dla najmłodszych obfitują w różne aktywności, którym najczęściej towarzyszy muzyka i śpiew.

Jak zachęcić dzieci szkolne do nauki języków?

Z kolei dzieci szkolne bardziej interesują się swoimi rówieśnikami. Zaczynają poznawać innych, odnajdywać swoje miejsce w grupie. Każdy pierwszak przeżywa zmianę, jaka wiąże się z rozpoczęciem szkoły. W jednym z naszych kursów, skierowanym właśnie do 7-latków, przedstawiamy historyjkę Simona – chłopca, który zaczyna naukę w nowej szkole i jest troszkę zagubiony. Opowiadamy także o gorylu, który z powodu swojej niezgrabności wynikającej z dużych rozmiarów jego ciała, ma problemy z poznaniem przyjaciół, co sprawia, że jest smutny. Główni bohaterowie kursu „Jump with Joey” pomagają przezwyciężyć te problemy.

Poruszamy z dziećmi również tematy związane z naszą planetą i jej ochroną. Na przykład nasi bohaterowie uczą, jak właściwie segregować śmieci. Podpowiadamy, co można zrobić z ubraniami, które są już na dziecko za małe. Nasz bohater, mały kangurek Joey, przekazuje je bardziej potrzebującym i wrzuca do kontenera „Charity” (w Polsce podobne kontenery na ubrania prowadzi PCK).

W pracy ze starszymi uczniami sięgamy po interesujące ich w danym momencie lektury, np. książki o Harrym Potterze. W jednym z naszych kursów dla nastolatków tekst piosenki mówi o tym, jak ważne jest czytanie i jak pozytywnie wpływa na naszą wyobraźnie i rozwija myślenie.

Jak zachęcić młodzież do angielskiego?

Sposób drugi: aktualne problemy świata

Młodzi ludzie interesują się współczesnymi problemami, jak ocieplenie klimatu, prawa zwierząt, różnice kulturowe. Helen Doron wraz z zespołem specjalistów pisząc podręczniki dla naszych najstarszych uczniów bierze je pod uwagę, tak dobiera treści, żeby uwzględnić zainteresowania nastolatków. Dla wielu z nich ikoną stała się szwedzka uczennica – Greta Thunberg – aktywistka klimatyczna, która w sierpniu 2018 r. rozpoczęła samotny protest pod budynkiem szwedzkiego parlamentu. Chciała zwrócić uwagę na postępujące w zastraszającym tempie zmiany klimatu wynikające z działalności człowieka.

jak zachęcić dziecko do nauki angielskiego
Jak zachęcić dziecko do nauki języków obcych?


Tematy te nie są tylko poruszane w podręcznikach autorstwa Helen Doron. Nasi uczniowie mogą o nich posłuchać również w Teen Buzz Radio. Teen Buzz Radio to pierwsze anglojęzyczne radio, które powstało z myślą o młodzieży uczącej się angielskiego. Wiele audycji zajmuje się tematami związanymi z ochroną klimatu. Dziennikarze radia ogłaszają na przykład miesiąc bez plastiku i doradzają, czym zastąpić woreczki foliowe, jak bez ich użycia pakować drugie śniadanie lub z czym chodzić na zakupy.

Jest też seria artykułów, które można przeczytać na stronie radia, o weganizmie i zdrowym stylu życia. Szczególnie skupiono się na temacie uprawiania sportu i bycia weganem/weganką. Wielu młodych ludzi zastanawia się, czy te dwie rzeczy da się pogodzić, bez szkody dla zdrowia. Niejedzenie mięsa to jeden z tematów, który stale pojawia się w programach do nauki metodą Helen Doron English. W kursach dla młodszych dzieci słownictwo dotyczy głównie warzyw, owoców oraz innych produktów roślinnego pochodzenia. Starsi uczą się, ile wody jest potrzebne przy produkcji mięsa.

Sposób trzeci: zaangażowanie w akcje społeczne

Od kilku lat centra Helen Doron English z całego świata angażują się w różne akcje społeczne. Robimy to z myślą o naszych uczniach, którzy jak zostało wyżej powiedziane, interesują się sprawami ekologii i klimatu oraz zależy im na budowaniu wspierającej się lokalnej społeczności. Nasze międzynarodowe akcje noszą tytuł „Young Heroes”. Wierzymy, że każdy z nas ma w sobie potencjał na bohatera, wystarczy go tylko znaleźć i uwolnić. W tym właśnie pomagają lektorzy metody Helen Doron English.


Tematy przewodnie naszych akcji są różne, dotyczą ekologii, czytelnictwa, praw zwierząt. Nie tylko uczymy o ważnych współcześnie tematach, ale także pokazujemy, że jako społeczność jesteśmy aktywni, działamy i takie postawy promujemy wśród naszych uczniów.


Wspólnie ratowaliśmy orangutany, które na skutek wycinki lasów, tracą swoje domy. Promowaliśmy czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży. Sadziliśmy łąki kwietne dla pszczół. Wspólnie zastanawialiśmy się, z jakimi problemami mierzy się nasze najbliższe otoczenie i jak możemy je rozwiązać. Powstał wtedy pomysł, by nasi uczniowie szyli woreczki i torby na zakupy, które zastąpią plastiki. Uszyte torby były rozdawane lokalnej społeczności.


Kolejne akcje z pewnością przed nami. Organizujemy je, bo nasi uczniowie chętnie się angażują. Kręcą filmiki, robią zdjęcia, promują akcje w social mediach. Wszystko to oczywiście dzieje się w języku angielskim.
Ponadto nasi uczniowie dzięki takim akcjom mają okazję poznać dzieci i młodzież z całego świata. W centrach Helen Doron English organizujemy wspólne lekcje online. Młodzież może nie tylko w praktyce sprawdzić swoje umiejętności językowe, ale również poznać nowych przyjaciół.

Sposób czwarty: wspólna praca

Wszystkie międzynarodowe akcje społeczne w centrach Helen Doron English są możliwe dzięki zaangażowaniu naszych lektorów oraz rodziców uczniów. Powstają wspólne projekty. Przy ich tworzeniu młodzież uczy się bardzo rozbudowanego słownictwa. Projekty dotyczą na przykład wycinki lasów deszczowych, wysychaniu oceanów, topienia się lodowców, wymierania gatunków zwierząt.


Poprzez wspólne akcje mamy niezwykłą okazję, by poznać się z naszymi uczniami i ich rodzicami w innych okolicznościach niż tylko szkoła i zajęcia językowe. Dbanie o naszą planetę zbliża nas, integrujemy się i zaprzyjaźniamy, dlatego też spora liczba naszych uczniów kontynuuje z nami naukę przez kolejne lata.

Dzieci, rodzice i lektorzy z centrów Helen Doron English z Pomorza nagrali wspólnie piosenkę pt. “Happy Kids, Happy World”. Tekst piosenki zwraca uwagę na bardzo ważny temat, jakim jest rozmawianie ze swoimi dziećmi, z ludźmi z najbliższego otoczenia. Piosenka i teledysk, który do niej powstał, ma być inspiracją dla dorosłych, aby zatrzymali się na chwilę, zauważyli, że najcenniejszą rzeczą, jaką mogą dać swoim dzieciom to wspólnie spędzony czas i uwaga. W klipie występują uczniowie centrów Helen Doron English oraz ich rodzice i nauczyciele.

Sposób piąty: pokazanie korzyści płynących z nauki

Umiejętność sprawnej komunikacji po angielsku otwiera wiele możliwości dla dzieci i młodzieży. Mogą one realizować swoje pasje, jak na przykład jeden z naszych uczniów – Jeremi, który uwielbia gry komputerowe. Dzięki temu, że uczy się metodą Helen Doron English od 4 miesiąca życia, dziś swobodnie komunikuje się ze swoimi anglojęzycznymi rówieśnikami i gra z nimi online.



Nauka w naszych centrach to również nauka pracy w grupie nad wspólnym projektem. Każda osoba jest za coś odpowiedzialna, a jej praca jest ważna. Doskonale widać to przy naszych międzynarodowych akcjach. Angielski przydaje się do konkretnej sprawy, jak ratowanie orangutanów przed wyginięciem.

Nasze kursy pełne są historii, które dzieci już znają. Opierają się na bajkach, baśniach i popularnych dziecięcych wyliczankach. Dobro zawsze w nich triumfuje, zło przegrywa. Dlatego właśnie kursy nie uczą tylko angielskiego.
Nasze kursy uczą o wartościach cenionych w życiu, takich jak: przyjaźń, dobro, zdrowe odżywianie, czy ochrona środowiska. Poszerzamy horyzonty uczniów, wykorzystując do tego różne historie, dzięki którym lepiej rozumieją otaczający świat.


Stawiamy na treści promujące pracę zespołową, wzajemną pomoc nie tylko sobie, ale także przyrodzie czy zwierzętom. Poza tym przy nauce dzieci dobrze się bawią, oglądając swoich ulubionych bohaterów, a starsi uczniowie słuchając popowych piosenek. A dzięki żywym dialogom i wesołym muzycznym aranżacjom osłuchują się z angielskim i łapią prawidłowy akcent oraz intonację.

W naszych międzynarodowych akcjach biorą udział dzieci oraz młodzież z Europy, Ameryki Południowej i Azji. Wierzymy, że dzięki temu wychowamy odpowiedzialne pokolenie przyszłych dorosłych. Do naszych akcji zawsze zachęcamy wszystkich uczniów Helen Doron jak i dzieci spoza naszych centrów. Projekty są otwarte dla każdego. Jedyny warunek to znajomość angielskiego. Wierzymy, że każdy może zostać bohaterem. Nie potrzeba żadnych niezwykłych mocy czy umiejętności. Chodzi o wspólną pracę, by zmienić czyjeś życie na lepsze, czy człowieka, czy zwierzęcia.

Call Now Button