Czy zgodzicie się, że zanim zainwestujemy czas i pieniądze w nowy biznes, warto zadać sobie parę pytań? Na przykład – jak otworzyć szkołę językową?

Według polskiej mądrości ludowej – kto pyta, nie błądzi. Jak myślicie, czego uczy nas to przysłowie? Że korzystając z doświadczenia i mądrości innych ludzi, nie popełnimy błędów. A także obronimy się przed złymi skutkami. Przysłowie informuje nas, że nie tylko można, ale nawet należy korzystać z wiedzy innych.

A więc pytanie pierwsze:

Jak otworzyć szkołę językową?

Założenie szkoły językowej może się opierać na modelu franczyzowym.
Zainwestowanie w szkołę jest prawdopodobnie jednym z większych wyzwań finansowych. Zapewne przyznacie, że warto być w stu procentach pewnym, że dokonało się odpowiedniego wyboru.

Franczyza to gotowy pomysł na biznes. Najprzyjemniejsze jest to, że biznesu nie musimy od początku wymyślać sami. Franczyzodawca da nam wsparcie, pokaże, jak zadbać o produkt, branding, marketing itd. Oczywiście jest mnóstwo plusów, ale też i wiele wyzwań, które wiążą się z tym modelem. Co zatem koniecznie trzeba wiedzieć, zanim wybierzemy franczyzowy model biznesowy?


Zatem pytanie drugie:

Na czym się znamy i co jest naszą pasją?

Przed podjęciem decyzji związanej z wejściem do sieci franczyzowej w pierwszej kolejności przyjrzyjmy się sobie. Jakie nasze umiejętności i kwalifikacje ułatwią nam stawianie pierwszych kroków? Często myślimy, że najważniejsze jest wykształcenie kierunkowe. Oczywiście jest ono pomocne, ale ważniejsze są nasze cechy osobowości oraz to „coś”, co sprawia, że biznes nam nie straszny. Musimy wiedzieć, że będziemy organizować, planować, rekrutować, zarządzać zespołem i budżetem oraz pracować z ludźmi i dla ludzi.

Być może nie mamy ani wykształcenia ani doświadczenia w szkolnictwie, ale znamy się na prowadzeniu biznesu. Tak samo ważna, jak umiejętności menadżerskie, jest pasja. A także wiara w to, że płynne posługiwanie się językiem angielskim otwiera wiele możliwości przyszłym pokoleniom.

Tu nasuwa się kolejne pytanie, jak przejść…

Od pasji do działania

Czy nie wydaje Wam się, że oprócz zainteresowania edukacją dobrze jest także posiadać praktyczną wiedzę o prowadzeniu biznesu? Samodzielne przygotowanie biznesplanu będzie pierwszą podpowiedzią. Zobaczymy wtedy, jakie są nasze cele, koszty i zyski. Ujawnią się nasze mocne i słabe strony. Mocne będą fundamentem. Słabsze będą wymagać pracy. Ale nie zostaniecie w niej sami. Z pomocą przyjdzie franczyzodawca lub dyrektor generalny. Poza tym jest jeszcze cały szereg szkoleń. Zostały one tak przygotowane, by jak najlepiej dopasować je do Waszych potrzeb.

Poniżej krótki filmik, który przybliża temat „jak otworzyć szkołę językową opartą na franczyzie Helen Doron English”:

Szkoła językowa to biznes oparty na pracy z ludźmi i dla ludzi

Czy jesteście gotowi/gotowe, by zostać osobą kierującą biznesem?

Bycia liderem/liderką można się nauczyć. Są to umiejętności, które wiążą się m. in. z odpowiedzialnością za zbudowanie zespołu. Budowanie zespołu to obsadzenie właściwych ludzi na odpowiednim miejscu. Potem wiąże się to z zarządzaniem ich pracą, motywowaniem oraz wspieraniem.

Czy zgodzicie się, że ludzie to wizytówka każdej firmy? Każda osoba, którą zatrudniamy powinna o tym wiedzieć. Wtedy nie będziemy mieć problemów z jakością oferowanych usług. A co więcej – nasz zadowolony klient naturalnie zostanie ambasadorem firmy. Będzie ją polecał innym.

Chwilowa moda czy długotrwały sukces?

Biznes, który chwilowo unosi się na fali popularności, może nie być idealnym rozwiązaniem. Nie dajmy się zwieść przez franczyzodawców, którzy oferują model biznesowy związany tylko ze ściśle określonym terenem czy zakresem. Takiego biznesu nie da się przenieść na inne rynki. Dlatego warto sprawdzić, ile lat dana sieć franczyzowa istnieje na rynku. Czy odnosi sukcesy? Czy działa na międzynarodowych rynkach? Takie informacje świadczą o stabilności marki.

Biznes, którym chcemy się zająć, warto na początku poznać od podszewki. Dowiedzieć się, kto za nim stoi.  Jaka była geneza powstania i jak się od tego czasu rozwinął. Dobrze upewnić się, czy firma jest oryginalnym biznesem a nie kopią czegoś, co już funkcjonuje. Czy dysponuje odpowiednią wiedzą, którą potrafi się skutecznie dzielić.

Co sprawia, że dana franczyza się wyróżnia?

Jak myślicie, co świadczy o unikalności danego biznesu? Przecież bez unikatowej cechy produktu nic go nie wyróżni spośród konkurencji. Jeśli produkt nie jest wyjątkowy, klienci przejdą obok. Na czym polega owa wyjątkowość? To może być najsmaczniejszy sos do frytek, oryginalne dekorowanie ciast, czy jak w naszym przypadku – metoda nauki języka, z której mogą skorzystać już 3-miesięczne maluchy.

 A kiedy produkt jest wyjątkowy, to z łatwością i radością przychodzi nam mówienie o nim oraz polecanie go innym. Kolej na następne pytanie:

Czego możesz się spodziewać po wprowadzeniu wyjątkowego produktu na rynek?

Przede wszystkim dobrego startu, a następnie długoterminowych korzyści. Rozpoczęcie i prowadzenie z sukcesami biznesu opartego na franczyzie zależy od stałego i rzetelnego wsparcia. Wsparcia, które towarzyszy Ci już od momentu otwarcia szkoły językowej i jest obecne w dalszym rozwoju.


Przystępując do franczyzy, sprawdź:

  • Czy przewidziane są szkolenia, które pomogą Ci rozwinąć skrzydła?
  • Czy możliwy jest regularny kontakt z franczyzodawcą?
  • Czy masz dostęp do kompetentnego doradcy, który odpowie na Twoje pytania i obawy?
  • Czy masz kontakt z innymi franczyzobiorcami?


Nie ma nic gorszego niż poczucie, że poświęciło się czas i zmarnowało pieniądze na biznes, w którym po początkowym sukcesie, zostajemy zupełnie sami. Łatwo dowiedzieć się, czy czeka nas podobna sytuacja, rozmawiając z obecnymi franczyzobiorcami. Jeśli franczyzodawca kontaktuje się z nimi tylko po to, żeby przyjąć zamówienie lub odebrać tantiemy, doradzamy – szukaj dalej.

Ponadto zwróć uwagę, czy franczyzodawca jest zainteresowany stałym rozwijaniem swojego produktu? Czy inwestuje w nowe technologie i aplikacje?

Odpowiedzi na powyższe pytania, pomogą podjąć decyzję, czy inwestować w dany biznes. Wiemy też, równie dobrze jak i Wy, że pojawią się kolejne. To dobrze. Pytania są potrzebne. Pozwalają nam poznać siebie jeszcze lepiej i dowiedzieć się, czego potrzebujemy. Od udzielania pytań jest franczyzodawca. Nie bójmy się ich zadawać.

Gdy wszystko wiemy, pozostaje tylko jedna rzecz do zrobienia – zdecydować się.