Jak myślicie, czy lektorzy języków obcych oprócz uczenia danego języka powinni również uczyć o wartościach? Czy wartości mogą się stać tematem kursów językowych? A praca dla nauczyciela języka angielskiego wymagałaby uwzględnienia dodatkowych treści w programie nauczania.

1 - Helen Doron English

Lektor języka angielskiego

Kiedy uczymy języków, czy to ojczystego czy obcego, to temat wartości bardzo często pojawia się w przerabianych zagadnieniach, czytanych opowiadaniach i książkach. W programach do nauczania angielskiego metodą Helen Doron English zwracamy szczególną uwagę na takie wartości jak: szacunek dla innych, czekanie na swoją kolej, dotrzymywanie słowa, odpowiedzialne wykonywanie pracy, dbanie o środowisko. Te kluczowe wartości są częścią szkolnej edukacji. Wierzymy, że uczymy młodych ludzi nie tylko tego, że warto być dobrym uczniem, ale również przyzwoitym i odpowiedzialnym obywatelem oraz członkiem wspólnoty.

Lektorzy Helen Doron English pomagają rozwijać i pielęgnować w uczniach podstawowe wartości. Przede wszystkim starają się być dla nich dobrym przykładem. Proces uczenia się polega na tym, że dzieci obserwują i naśladują osoby ze swojego najbliższego otoczenia – opiekunów, nauczycieli, dziadków, rodzeństwo. Na pewno zdarzyło Wam się, że Wasza pociecha była bardzo przejęta swoimi pierwszymi zadani domowymi czy to w przedszkolu czy w na początku szkoły. A to, co powiedzieli nauczycielka czy nauczyciel było święte. 

Osoba, która jest szczera, podchodzi do innych z szacunkiem, dotrzymuje słowa, stawia na współpracę oraz o nie dba to najlepszy przykład. Dzieci to odbicia nie tylko swoich rodziców czy opiekunów, ale także swoich nauczycieli. Obserwują, widzą, jak się zachowujemy, w jaki sposób mówimy, jak reagujemy w różnych sytuacjach i starają się nas naśladować.

Praca dla nauczyciela języka angielskiego metodą Helen Doron English wymaga…

angażowania się w międzynarodowe wydarzenia pod hasłem „Young heroes” – młodzi zmieniają świat na lepsze. Przyświeca nam myśl – „Bądź zmianą, którą chcecie ujrzeć w świecie”.

W 2015 roku ratowaliśmy orangutany i ich domy, czyli lasy deszczowe. Zadaniem uczniów było nakręcenie krótkiego filmiku o tym, dlaczego orangutany tracą swoje domy i jak każdy/każda z nas może im pomóc.

Zapraszamy do obejrzenia filmiku Mashy z Ukrainy, która zajęła pierwsze miejsce w konkursie.

Rok później miała miejsce ogólnopolska akcja „To bee or not to bee”. Uczniowie szkół Helen Doron English dostali nasiona kwiatów miododajnych i siali je w swoich ogródkach lub w donicach ustawionych na balkonie, czy parapecie. Celem było zwrócenie uwagi na ogromny problem masowego wymierania pszczół.

Do paczki z nasionkami dołączone była grafika przedstawiająca problem.

bees - Helen Doron English

Trzy lata temu promowaliśmy międzynarodową kampanię „Young Heroes”, która miała zainspirować dzieci i młodzież do uwolnienia ich potencjału i wewnętrznego bohatera. Dołączyć mógł każdy. Akcja nie była skierowana tylko do uczniów szkół Helen Doron. Grupy, które wzięły w niej udział, miały za zadanie zmienić coś w swojej lokalnej społeczności. Trzeba było rozejrzeć się dookoła. Zobaczyć, kto potrzebuje pomocy lub co wymaga zmiany. Powstały niesamowite projekty.

Pierwsze miejsce zajęła grupa ze Słowacji, która stworzyła projekt pt. “Reusable Bags”. Dzieci z grupy wyszły na ulice i wręczały nylonowe torby (własnej produkcji) przechodniom, którzy zgodzili się używać ich zamiast toreb plastikowych.

Posłuchajcie rozmowy ze zwycięską grupą

W 2018 roku przekonywaliśmy, że czytanie to super moc. W kampanii „Readers are leaders” uczniowie wymyślali, jak można promować czytanie. Wśród ich pomysłów były na przykład takie: regularne odwiedzanie biblioteki, zbieranie pieniędzy na zakup książek, pisanie własnych historii, dzielenie się przeczytanymi książkami, wymianki książek.

Obejrzyjcie nasz klip promujący akcję

Przy okazji rozwijania umiejętności językowych uczymy o wartościach. Przedstawiamy fakty i liczby oraz wspólnie z uczniami zastanawiamy się, jak powinniśmy troszczyć się o nasze środowisko. A wszystko to oczywiście po angielsku.  

Język ma wpływ na nasze wartości

Nauczyciele angielskiego uczą języka, który między innymi służy do nazywania wartości. Język, którym mówimy, wpływa na nasze myślenie, postrzeganie świata oraz sposób życia. Kiedy dzieci uczą się języka obcego, przyswajają sobie więcej niż tylko słowa. Poznają odmienne kultury, inne sposoby myślenia, uczą się akceptacji i respektowania różnic. 

35 lat doświadczenia w pracy metodą Helen Doron English dowiodło, że uczenie o wartościach jest niezbędne w nauce języka. Nasi lektorzy pozytywnie motywują, a dzięki temu uczą szacunku dla innych i dla siebie. Małe grupy (od 4 do 8 osób) uczą zdrowej rywalizacji, zasad budowania zespołu i pracy w grupie.

2 - Helen Doron English

Ponadto cała sieć centrów Helen Doron English tworzy wspólnotę, a nasze lekcje budują świadomość przynależności do większej grupy. Motywujemy młodych ludzi do zaangażowania się w życie i problemy nie tylko najbliższej społeczności, ale także zainteresowanie się losem ginących gatunków roślin i zwierząt na całym świecie.

A ponieważ w naszych akcjach biorą udział dzieci oraz młodzież z Europy, Ameryki Południowej i Azji, to mamy nadzieję, że wychowamy odpowiedzialne pokolenie przyszłych dorosłych. Do naszych akcji zawsze zachęcamy wszystkich uczniów Helen Doron jak i dzieci spoza naszych szkół. Projekty są otwarte dla każdego. Jedyny warunek to znajomość angielskiego. Wierzymy, że każdy może zostać bohaterem. Nie potrzeba żadnych niezwykłych mocy czy umiejętności. Chodzi o wspólną pracę, by zmienić czyjeś życie na lepsze, czy człowieka, czy zwierzęcia.