ChatGPT pojawił się nagle i jakby znikąd, a następnie błyskawicznie przyciągnął uwagę niejednej osoby – konkretnie jednego miliona użytkowników w niecały tydzień, a ponad 100 milionów w około dwa miesiące. Czy ChatGPT jest bezpieczny?

Najprawdopodobniej już nieraz słyszałeś o tym narzędziu. Stało się obecne w mediach tradycyjnych tj. w telewizji, gazetach, ale przede wszystkim jego popularność możemy obserwować w social mediach. 

Nie ominął także edukacji – prawdopodobnie tu możemy dostrzec najwięcej zagrożeń wynikających z powszechności ChatuGPT. Czy jednak istnieją szanse wykorzystania go? 

Czym jest ChatGPT? 

To pytanie najlepiej zadać samemu chatbotowi: 

ChatGPT to duży model językowy stworzony przez OpenAI, oparty na architekturze GPT-3.5. Jest to program komputerowy, który został wytrenowany na ogromnej ilości tekstu, aby nauczyć się języka naturalnego i umożliwić interakcję z ludźmi poprzez chatboty, aplikacje do generowania tekstu i inne narzędzia komunikacyjne. ChatGPT może odpowiadać na pytania, generować teksty na zadany temat i przeprowadzać rozmowy z użytkownikami, starając się przewidzieć, co użytkownik chce powiedzieć i dostarczyć odpowiedzi, które są adekwatne i zrozumiałe.

W dużym skrócie ChatGPT jest botem, któremu możesz zadać nieograniczoną liczbę pytań, a on w miarę swoich możliwości udzieli Ci na nie odpowiedzi. Istotne jest zdanie “zrobi to na miarę swoich możliwości”, gdyż Chat nie jest w stanie stwierdzić, że czegoś nie wie. 

Zamiast przyznać się do niewiedzy, będzie kłamał w żywe oczy. Zdarza mu się wymyślać teksty literackie, nie radzi sobie z bardziej skomplikowanymi zadaniami matematycznymi. Dzieje się tak, dlatego że Chat nie ma dostępu do Internetu. 

Zapewne często możesz usłyszeć, że ChatGPT pobiera swoje dane z tego co jest ogólnodostępne w Internecie, co nie jest prawdą. Chatbot bazuje na danych, które zostały mu zaimportowane. 

Można to postrzegać jako wadę – w końcu brak mu aktualnej wiedzy, dostępu do nowych wydarzeń itp. Warto spojrzeć na to od drugiej strony: co prawda nie odpowie na pytania o zdarzenia z ostatnich 24h, ale generując odpowiedzi, ominie źródła nienaukowe.

Czy chatgpt jest bezpieczny

Jakie szanse generuje ChatGPT

Z ChatuGPT mogą skorzystać zarówno nauczyciele jak i uczniowie, aby wzbogacić proces edukacyjny i usprawnić przepływ informacji w szkole. Poniżej pokażę ci jak możesz go wykorzystać jako nauczyciel: 

1. Generowanie sprawdzianów, testów, pytań 

ChatGPT świetnie radzi sobie tworzeniem gotowych pytań. Możesz to wykorzystać podczas prowadzenia zajęć, jako formę powtórki przed sprawdzianem, egzaminem. Dzięki niemu wygenerujesz quiz, który zaktywizuje Twoich uczniów, a także pomoże utrwalić materiał.

2. Poprawianie prac pisemnych

Męczy Cię mnogość wypracowań, czy krótkich prac pisemnych do poprawy? Możesz zlecić korektę takiego tekstu ChatowiGPT, a on zrobi to za Ciebie. Poprawi błędy interpunkcyjne, ortograficzne i literówki, a ty zaoszczędzisz czas.

3. Tłumaczenie

W obecnych czasach w polskich szkołach jest wielu uczniów, którzy nie znają dobrze języka polskiego. Stanowi to wyzwanie dla nauczycieli. ChatGPT może pomóc w tłumaczeniu trudnych zagadnień i wyjaśnieniu materiału w zrozumiały sposób. Sztuczna inteligencja może ułatwić tłumaczenie słów i zwrotów z dowolnego języka. 

Jakie zagrożenia niesie ze sobą ChatGPT

Tak samo jak przydatne jest to narzędzie, tak samo będzie niosło ze sobą zagrożenia. Zwróć uwagę, na co należy się wyczulić: 

1. Nadużywanie przez uczniów

ChatGPT może być używany w celu oszustwa np. na sprawdzianie – wystarczy, że uczeń wpisze pytanie w okno chatu i w przeciągu chwili otrzyma odpowiedź, którą następnie przeniesie na papier. 

2. Niesprawdzone informacje 

ChatGPT nie zawsze zna odpowiedź na nasze pytanie – nawet jeśli nie, nie przyzna się do niewiedzy. Będzie podawał informacje zmyślone. Jest to zagrożenie zarówno dla uczniów spisujących odpowiedzi z Internetu (co nauczycielom wyjdzie raczej na dobre), ale także dla prowadzących lekcje, którzy ChatuGPT używają np. do tworzenia zadań. 

3. Brak umiejętności samodzielnego myślenia 

Pokazując uczniom jak łatwo mogą korzystać ze sztucznej inteligencji ryzykujemy, że uzależnią się od niej. W rezultacie przestaną myśleć samodzielnie i przy każdym problemie będą sięgać do chatbota.

https://www.youtube.com/watch?v=0mCQPWUbcYA&list=PLj88Sj1OoWnkivb7g5MLceiWCgQxejGMm&index=25&t=1s
#15 Czy kursy angielskiego Helen Doron nadążają za nowoczesnością. Olga Smusz-Klonowska Podcast Angielski z przyszłością

Jak uniknąć zagrożeń związanych z istnieniem ChatuGPT

W przypadku narzędzia jakim jest ChatGPT nauczyciele prawdopodobnie mogą nauczyć się więcej od uczniów, niż uczniowie od nauczycieli. Jednakże, kiedy nauczyciel zapozna się z działaniem Chatu może przedstawić swoim uczniom, jak korzystać z nowej technologii w bezpieczny i odpowiedni sposób. 

1. Samodzielnie sprawdzaj informacje 

Rób to gdy sam korzystasz z ChatuGPT, ale zwracaj także uwagę uczniom. Pamiętaj, że nie jest to narzędzie, posiadające nieograniczoną wiedzę, a model językowy, który często pisze to co mu się wydaje, a nie to, co jest prawdą. Ciągłe zwracanie uwagi na to co Chat generuje, będzie ćwiczyć krytyczne myślenie. 

2. Pokaż, że ChatGPT się często myli

Zachęcam Cię do zorganizowania osobnej lekcji, a może i dwóch na temat tego jak działa ChatGPT. Prezentując uczniom błędne odpowiedzi wygenerowane przez sztuczną inteligencję, pokażesz im, że jest to narzędzie wymagające czujności i samodzielności. To zniechęci ich do oszukiwania na testach, czy pisania wypracowań przy pomocy chatbota.

Zobacz również: Jak nauczyć dziecko przedsiębiorczości, czyli nauka przedsiębiorczości dla najmłodszych

3. Zachęcaj do poszukiwań na własną rękę 

Pokaż uczniom inne, lepsze źródła uzyskania informacji, której potrzebują. W połączeniu z lekcją, ukazującą zawodność tego mechanizmu, uczniowie będą czuli się zachęceni do szukania informacji w sprawdzonych źródłach. 

Czy zakazać używania ChatuGPT? 

Przede wszystkim nie powinniśmy ograniczać dostępności ChatuGPT i innych narzędzi zbudowanych na sztucznej inteligencji w szkole. Pamiętajmy, że to, co zakazane smakuje najlepiej. 

To, że uczniowie nie będą korzystać z AI w szkole, wcale nie oznacza, że nie będą tego robić w domu. Będą – tylko nieumiejętnie, dlatego tak ważne jest pokazanie młodzieży, jakie pytania warto zadawać Chatowi, a jakie lepiej odpuścić. 

Wiele osób obawia się, że ChatGPT jest zbyt dużym ułatwieniem. Czy kiedyś w przypadku Interentu, telefonu i innych “cudów technologii” nie myślano tak samo? Teraz te narzędzia są dla nas codziennością. Wszystko zależy od tego jak je wykorzystasz.