Co o rozwoju dwujęzycznych dzieci powinni wiedzieć ich rodzice oraz nauczyciele?

Poniżej kilka najważniejszych informacji, zebranych przez profesora Freda Genesee’a*:
1. Dwujęzyczność dzieci jest powszechnym i normalnym zjawiskiem.
Jak zauważa Helen Doron: „Badania pokazują, że większość dzieci na świecie jest wielojęzyczna. Dziecko na Filipinach mówi językiem matki, językiem ojca, urzędowym językiem jest tam angielski, a w szkole uczy się kolejnych języków obcych. To tylko my w Europie żyjemy na wyspie, gdzie dzieci w Polsce mówią tylko po polsku, we Francji tylko po francusku, a w Niemczech tylko po niemiecku. Na szczęście i to się zmienia. Jesteśmy globalną wioską, a nasz mózg jest stworzony do nauki języków – nikt nas nie pytał, czy chcemy mówić językiem matki, a jednak nauczyliśmy się go bez wysiłku – i jesteśmy w tym świetni”.
2. Wszystkie dzieci są zdolne, by nauczyć się dwóch języków.
3. Znajomość języków, którymi mówią rodzice, jest dla dziecka bardzo ważna. Stanowi część jego kulturowej tożsamości. Daje poczucie, przynależenia wspólnoty.
4. Nauka dwóch języków jest dla dzieci bardzo łatwa, jeśli jest stałym, bogatym w różne doznania, doświadczeniem.
5. Biegłość w dwóch językach jest możliwa, jeśli dziecko ma z nimi kontakt w rodzinnym domu, poprzez najbliższe otoczenie, oraz społeczność, w której żyje.
6. Rodzice mogą pomóc swoim dzieciom w nauce języków poprzez używanie tych, które sami najlepiej potrafią, w różnych sytuacjach.
*Fred Genesee jest profesorem na wydziale psychologicznym Uniwersytetu McGill w Montrealu. Zajmuje się badaniem dwujęzyczności.
bilingualizm
Czytaj więcej tutaj: http://www.multilingualliving.com/2011/12/19/5-concerns-about-children-becoming-bilingual-answered-by-prof-genesee/

Dodaj komentarz