The sky is the limit!

Co się dzieje w umyśle kilkumiesięcznego dziecka? Jakie są jego możliwości przyswajania języków?

Najnowsze badania, których podsumowanie można usłyszeć na filmiki zamieszczonym poniżej, udowadniają, że wraz z upływem lat zmniejsza się nasza zdolność do nauki języków. Najwyższa jest do 7 roku życia. Potem stopniowo spada. Znaczy to, że pierwsze lata dziecka to najlepszy czas na naukę, w tym przyswojenie sobie drugiego języka. Naukowcy zadali sobie pytanie: Dlaczego tak się dzieje?


Badania pokazują, że dzieci potrafią odróżnić wszystkie dźwięki dowolnego języka, niezależnie od tego, jakim językiem do nich mówimy. Dorośli nie potrafią już tego zrobić. Jak określiła to Patricia Kuhl jesteśmy „ograniczonymi kulturowo słuchaczami” bo potrafimy odróżnić dźwięki tylko własnego języka, ale nie dźwięki innych języków. Dzieje się tak, dlatego, że dzieci bardzo uważnie słuchają tego, co mówią ludzie wokół i sporządzają rejestr języka, który słyszą. Ten rejestr zmienia ich mózgi. Z „obywateli świata” stają się „kulturowo ograniczonymi słuchaczami”, takimi jak my. Dorośli nie tworzą już rejestrów, rządzą nimi reprezentacje w pamięci, które powstały wcześniej na podstawie danych pochodzących z jednego języka. Możliwość nauki języków spada zatem, kiedy w naszym umyśle ustabilizują się owe rejestry.

Osoby dwujęzyczne dysponują zestawem dwóch różnych rejestrów, dlatego bez problemy potrafią przełączyć się z jego języka na drugi.

Na podstawie kolejnego eksperymentu wykazano, że dzieci amerykańskie, które przez miesiąc słuchały mandaryńskiego, są tak samo dobre jak dzieci tajwańskie, słuchające go od urodzenia.

Badacze zadali sobie również pytanie, o to jaką rolę odgrywa w tym eksperymencie człowiek. Powtórzono badanie eksponując dzieci amerykańskie na słuchanie mandaryńskiego za pośrednictwem telewizji. Okazało się, że nie było żadnego postępu, dzieci niczego się nie nauczyły, nie potrafiły rozpoznawać dźwięków charakterystycznych dla tego języka. „Potrzeba człowieka, by dzieci sporządziły rejestry. Socjalna część mózgu jest za to odpowiedzialna.” – stwierdziła Kuhl.

http://www.ted.com/talks/lang/pl/patricia_kuhl_the_linguistic_genius_of_babies.html

Dodaj komentarz