W naszym Centrum Helen Doron English w Dęblinie rozpoczęliśmy wdrażanie kultury Myślenia Krytycznego. Nasi nauczyciele biorą udział w szkoleniach, aby nie tylko wyposażyć uczniów w doskonałe umiejętności językowe, ale też, żeby zapewnić im wyjątkową wartość dodaną – narzędzia wspomagające proces nauki na każdym przedmiocie oraz w życiu.
Czym jest myślenie krytyczne? Działaniem w kierunku zrozumienia, refleksji, uświadomienia sobie wszystkich danych, okoliczności a nawet emocji związanych z obserwowaną, analizowaną sytuacją, informacją. Myślimy krytycznie po to, aby wyciągnąć wnioski, na podstawie których podejmę jedyną, możliwą w tej sytuacji, decyzję – będąc świadomy jej możliwych konsekwencji. Myślenie krytyczne to umiejętność przetwarzania informacji, stawiania hipotez i weryfikowania ich, kwestionowania własnych założeń i rozpoznawania błędów we własnym rozumowaniu, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, rozumienia problemów i szukania rozwiązań, rozpoznawania potrzeb i emocji (swoich i innych), słuchania z empatią i zrozumieniem, odróżniania faktów od opinii.
Czasy, w których żyjemy, różnią się całkowicie od rzeczywistości lat 80. i 90. Żyjemy w globalnym świecie, w erze Internetu, a przede wszystkim w erze informacji. Kiedyś człowiek poszukiwał informacji, dziś to informacja poszukuje człowieka. Każdego dnia jesteśmy bombardowani informacjami – kiedy oglądamy czy słuchamy wiadomości, ale nie tylko. Informacje płyną do nas również innymi kanałami, takimi jak: poczta elektroniczna, SMS-y, telefon, portale społecznościowe i wiele innych.
Rutyny myślenia krytycznego, którymi nasza kadra pracuje na zajęciach, uczą dzieci kreatywności, współpracy, samodzielności, odpowiedzialności i elastyczności, a tym samym stopniowo przygotowują do życia w szybko zmieniającym się świecie, który będzie stawiał przed nimi coraz większe wyzwania. Wierzymy, że to kompetencje, a nie dyplom, będą wyznaczać ścieżkę do sukcesu, spełnienia i nastawienia na rozwój – a tego chcemy dla naszych uczniów.
Wprowadzając rutyny myślenia krytycznego na nasze zajęcia uczymy dzieci samodzielnego myślenia, głębokiej analizy problemów, zauważania logicznych powiązań, podobieństw i różnic, wyrażania swojej opinii w zwięzły sposób. To wszystko dzieje się oczywiście po angielsku – a tym samym motywuje naszych uczniów do naturalnego uczenia się coraz bardziej zaawansowanego języka. Widzą sens i cel – a tym samym kwitnie ich motywacja wewnętrzna i naturalna potrzeba rozwoju. Nasi uczniowie bardzo chętnie i z ogromnym zaangażowaniem pracują przy użyciu rutyn krytycznego myślenia.