Język angielski od jakiegoś czasu jest jednym z podstawowych przedmiotów, których uczą się nasze dzieci w szkołach i od niedawna, w przedszkolach. Ale czy to wystarczy do tego, żeby poznać obcy język na tyle, żeby nabrać płynności i być w stanie bezproblemowo komunikować się z obcokrajowcami? I jeśli uważamy, że lekcje w szkole nie wystarczą, to właściwie, kiedy należałoby zacząć naukę i jakie kursy języka angielskiego są skuteczne?
Kiedy zacząć naukę?
W Helen Doron uważamy, że najlepszym okresem na naukę języka jest okres, kiedy dziecko w naturalny sposób uczy się języka ojczystego, a więc praktycznie od urodzenia! Chcemy wykorzystać plastyczność mózgu i łatwość zapamiętywania nowych słów u małych dzieci. Niektóre badania sugerują wręcz, że dzieci zachowują zdolność do nauczenia się języka obcego tak samo jak języka ojczystego do mniej więcej 6-go roku życia. Przy rozpoczęciu nauki później, trzeba włożyć w nią więcej wysiłku i efekt może nie być taki spektakularny, jeśli zaczniemy wcześniej i skutecznie otoczymy nasze dziecko językiem angielskim. Potwierdzają to nasi lektorzy oraz rodzice naszych uczniów, 2- i 3- latków, którzy często są zaskoczeni tym, jak szybko dzieci zapamiętują nowe słowa.
Warto wspomnieć o tym, że metoda Helen Doron jest tak zwaną metodą naturalną – to oznacza, że lektor od początku do końca prowadzi zajęcia w języku angielskim, a dzieci mają szansę uczyć się nowego języka w ten sam sposób, jak uczą się języka polskiego, bez zaczynania od wkuwania słówek i tłumaczenia zasad gramatycznych (na nie też przychodzi czas, ale na późniejszym etapie nauki).
Jak uczyć skutecznie dzieci w wieku przedszkolnym?
W naszej szkole językowej program na każdym poziomie jest dopasowany do wieku, nie tylko ze względu na poziom trudności, ilość nowych słów i zwrotów, ale również z uwagi na aktywności na zajęciach oraz fabułę bajek i materiałów do słuchania, które są dopasowane do wieku. W Helen Doron dzieci 4-letnie i 6-letnie realizują zupełnie inny materiał, który jest ściśle dopasowany do ich etapu rozwoju i potrzeb. Inne zabawy proponujemy 2-latkom, gdzie przy okazji zajęć językowych skupiamy się min. na rozwoju małej i dużej motoryki, a inne zabawy będziemy proponować 6- i 7-latkom, które coraz chętniej grają w gry i dla których wspólna zabawa w grupie ma coraz większe znaczenie.
Pomijając różnice wiekowe, na każdych zajęciach w naszej szkole stosujemy naprzemiennie aktywności statyczne i dynamiczne, wplatamy gry i piosenki, tak, żeby nie zanudzić, nie zmęczyć i żeby dzieci wychodziły od nas z poczuciem, że miło i przyjemnie spędziły czas, języka angielskiego ucząc się niejako „przy okazji”.
Oczywiście trzeba też wspomnieć o materiałach, które są niezbędne do nauki młodszych dzieci – nie wystarczy mówić do dziecka po angielsku, żeby ono zrozumiało o co chodzi, jeśli mówimy o domu, nasi lektorzy przynoszą na zajęcia domek, jeśli ćwiczymy słownictwo związane ze zwierzętami, maskotki są z nami na zajęciach – i tak dalej.
A co jeszcze możemy zrobić, żeby nauka była skuteczna?
Pewnie każdy z nas słyszał powiedzenie, że powtarzanie jest matką wiedzy, prawda? To oczywiście prawda, ale czy w naszym zabieganym świecie, gdzie często wozimy dzieci codziennie na inne zajęcia mamy na to czas? W Helen Doron mamy na to rozwiązanie! Nie musimy powtarzać z dzieckiem słówek, wystarczy, że codzienni włączymy nagrania, do których dostęp dostajemy razem z zapisem na kurs – dziecko za chwilę samo będzie nam mówić, który materiał już był przerabiany na zajęciach, a który nie. Częste słuchanie nagrań przede wszystkim daje tą samą szybkość zapamiętywania nowych słów, jaką daje powtarzanie materiału, a przy okazji również uczy nasze dzieci właściwej wymowy i akcentu. Oczywiście, jeśli chcemy, możemy włączać dzieciom również inne bajki po angielsku, ale słuchanie materiału, który jest częścią kursu zapewni płynną naukę tego, co na danym etapie jest istotne i co przygotuje nasze dzieci na przyswojenie kolejnej dawki wiedzy w następnym roku.
Co lepiej wybrać? Lekcje w grupie czy zajęcia indywidualne?
Zdecydowanie zajęcia w (małej) grupie! Takie zajęcia są zdecydowanie ciekawsze dla dziecka, ponieważ w grupie zawsze coś się dzieje. Gry, zabawy, piosenki są bardziej atrakcyjne, jeśli poza nauczycielem są na zajęciach inne dzieci, a poza tym, jeśli nawet ktoś nie zna odpowiedzi na jakieś pytanie, zawsze można się nauczyć czegoś nowego słuchając odpowiedzi innych!
Ta zasada sprawdza się również w starszych grupach – nastolatkom proponujemy kursy, na których poruszamy ciekawe, ważne dla nich tematy – to zachęca do dzielenia się z innymi swoim zdaniem, nawet jeśli początkowo trzeba trochę się wysilić, żeby ubrać swoje myśli w angielskie słowa.
Podsumowując – wybierając angielski dla przedszkolaka, warto brać pod uwagę szkołę, dla której ważne są wszystkie aspekty rozwoju dziecka, takie jak muzyka, ruch i zabawa. To podejście wspiera wszechstronny rozwój dziecka i sprawia, że nauka jest bardziej angażująca i efektywna.