W kanadyjskiej szkole wisi na stałe banner: Nobody is good at everything, but everybody is good at something. Tak, każdy jest świetny w jakiejś dziedzinie i podkreślanie wyjątkowej siły jest sposobem na to, jak budować pewność siebie u dziecka. Rozwijanie pewności siebie stanowi również jeden z filarów nauki metodą Helen Doron.
Pewność siebie u dziecka to jego poleganie na własnych możliwościach, ze świadomością słabych i mocnych stron charakteru. Niektórzy mają do tego predyspozycje, są urodzonymi liderami, wojownikami. Inni potrzebują wykształcić w sobie te umiejętności, co wymaga współpracy z najbliższym otoczeniem. W tym tekście radzimy, jak nauczyć dziecka pewności siebie.
Mały człowiek potrzebuje kogoś, komu zwierzy się ze swoich emocji, obserwacji, kto poważnie potraktuje jego radości, obawy i tajemnice. Jeśli otrzyma wiele uwagi ze strony rodzica, będzie się czuł bezpiecznie, będzie się czuł ważny. Uwaga daje poczucie własnej wartości, motywuje do postępów i sprzyja pewności siebie. W efekcie dziecko łatwiej będzie zabiegać o różne cele oraz bronić się, opanuje asertywność. Będzie po prostu bardziej samodzielne.
Jeśli dziecko wychowuje się w zbyt krytycznym środowisku, będzie miało błędny obraz samego siebie, zechce skrywać się przed światem i zabraknie mu odwagi. Choć oczywiście bywają wyjątki, brak pewności siebie u dziecka powoduje, że nie pokona ono wysokiej poprzeczki, bo uzna: „nie jestem wystarczająco dobra/dobry”. Może to wynikać z wyśmiewania jego uczuć i marzeń, czy regularnego porównywania do innych. Szkodzi też, wynikające z lęku rodziców, wyliczanie przeszkód w dążeniu do celu, zamiast zachęcania.
W Helen Doron wiemy, jak budować pewność siebie u dziecka. Mamy lekcje pokazowe w trakcie roku, gdy rodzice mogą się przekonać, jak działają nasze metody wzmacniania poczucia własnej wartości u dziecka. Dodatkowo, w End of Unit Letters (cyklicznych listach z podsumowaniem postępów) opisujemy mocne strony każdego dziecka. Nikt nie jest dobry we wszystkim, ale każdy jest w czymś dobry.
W kontakcie z maluchem warto unikać tzw. dziecinnego języka, lecz zwracać się poprawnie, jak do dorosłego, czyli do równie ważnej osoby. Jak jeszcze zwiększyć pewność siebie u dziecka? Poprzez uważne słuchanie, zadawanie pytań, dzielenie zainteresowań i pasji. Krótko mówiąc, przez wsparcie w odkrywaniu świata (przy założeniu realnych celów) i docenianie wysiłku, a nie tylko zwycięstw.
Również nauka znoszenia niepowodzeń pokazuje, jak budować u dziecka pewność siebie. Łatwiej będzie, jeśli rodzic okaże dystans i nie potraktuje porażki jako swych własnych zawiedzionych ambicji. Powie: „Pomyliłaś słówko w zadaniu egzaminacyjnym. No to co?” – z uśmiechem i wyrozumiałością.
Helen Doron, założycielka i dyrektor generalna naszej sieci, tłumacząc, jak budować pewność siebie u dziecka, używa pojęcia pozytywnego wzmocnienia. Uważa, że od początku życia dziecka, nawet kiedy wychwytuje ono melodię, a nie znaczenie słów, należy dawać poczucie akceptacji poprzez ton. Każdy od początku powinien czuć akceptację, bo to jest początek budowania poczucia własnej wartości i pewności siebie.
Lekcja angielskiego zacznie się o 17.00. Pośpiech, tłok, znużenie całym dniem… „Świetnie sobie z tym poradziłeś!” – mama chwali Ignasia za sprawne rozpakowanie plecaka. Mądra mama (z zawodu psycholog dziecięca) wie, jak zwiększyć pewność siebie u dziecka. „Wzmacnia” wysiłek właśnie teraz.
A jeśli dziecko zrobi coś złego? Helen Doron doradza przekierować uwagę, czyli:
Utrwaleniu dobrego zwyczaju służy przypominanie co jakiś czas.
Helen podkreśla, że w budowaniu pewności siebie u dziecka ważne jest, aby wiedziało, czego rodzic oczekuje. Samo słowo „nie” wprowadza dezorientację. Musi za nim natychmiast pójść także przykład postawy prawidłowej.
W Helen Doron dbamy o wzmocnienie pewności siebie samych lektorów podczas ich szkoleń. Dzięki temu wiedzą, jak wzmocnić pewność siebie u dziecka. Grupy są małe, więc każdemu mogą poświęcić czas i uwagę. Lektor zachęca każde dziecko indywidualnie, aby było aktywne, i ćwiczy z nim umiejętności językowe.
Warto zauważyć, że budowaniu pewności siebie u dziecka w nowym, obcym środowisku sprzyja właśnie wczesne opanowanie języka. Przykład z naszej szkoły: 11-letnia Gosia ma koleżankę Nanę, która nie mówi po polsku. Gosia już 7. rok uczy się w Helen Doron. Jej mama opowiedziała nam, że córka jest tłumaczem między Naną i innymi dziećmi z podwórka. To jest poważna rola i Gosia wie: „Mam 11 lat i już to potrafię”. Zachwycające!
Masz pytania dotyczące zajęć, potrzebujesz pomocy w dopasowaniu kursu dla dziecka? Zapraszamy do kontaktu przez formularz kontaktowy.