W procesie edukacyjnym dzieci i młodzieży, nauka języka angielskiego stanowi nie tylko umiejętność komunikacyjną, ale także kluczowy element rozwijania intelektualnych zdolności. Jednym z istotnych w tym procesie narzędzi edukacyjnych jest krytyczne myślenie. W obliczu rosnącego znaczenia komunikacji międzykulturowej, rozwijanie umiejętności lingwistycznych dzieci poprzez pryzmat krytycznego myślenia staje się nie tylko innowacyjnym, ale i niezwykle skutecznym podejściem, gdyż te metody i techniki nie tylko wspierają naukę języka angielskiego, ale również pozytywnie wpływają na rozwój umiejętności komunikacyjnych, samodzielność i pewność siebie naszych najmłodszych adeptów języków obcych.
Krytyczne myślenie często kojarzy się bardziej z dorosłymi niż z dziećmi, jednak jest to zupełnie błędne podejście. Dużo trudniej jest zaszczepić ten sposób myślenia u dorosłych, którzy nigdy wcześniej nie mieli z nim styczności, niż u tych, który byli go uczeni od najmłodszych lat.
Wspieranie myślenia krytycznego na różnych etapach rozwoju, podobnie jak angielski dla przedszkolaków i angielski dla nastolatków, wygląda zupełnie inaczej, jednak bazuje na tych samych podstawach. Przede wszystkim wykorzystywane metody i techniki mają na celu pobudzenie kreatywności i umiejętności analizy, a także samodzielności, natomiast to, jakie spośród nich wybierzemy, zależy od wieku i charakteru dzieci. W początkowych latach warto zacząć od zadawania prostych pytań, które będą wymagały logicznego myślenia i procesu analizy danego zagadnienia. Odpowiedzi nie muszą, a nawet nie powinny być konwencjonalne i wynikające z utartego schematu, im bardziej kreatywne, tym lepiej. Pobudzanie i rozwijanie umiejętności analizowania i kreatywnego myślenia na wczesnym etapie rozwoju jest szczególnie kluczowe, gdyż to właśnie w tym czasie o to najłatwiej, a wpływ tych działań będzie widoczny w całym dalszym życiu zachęcanego do nich malucha. Wraz z wiekiem można poszerzyć zakres metod i technik na przykład o burzę mózgów i metodę 5 why.
W przypadku dzieci starszych znacząco poszerzają się możliwości wykorzystywania różnych metod i technik krytycznego myślenia. Wynika to z większej wiedzy i lepiej rozwiniętych umiejętności interpersonalnych, niż w przypadku młodszych dzieci. Ponadto jeżeli rozpatrujemy myślenie krytyczne w kontekście nauczania języka angielskiego, istotny jest też fakt znajomości większej skali słownictwa i różnych struktur językowych, które pozwalają na prostsze i bardziej precyzyjne przekazywanie myśli, które pojawiają się jako odpowiedź na przedstawiony problem. W metodzie Helen Doron podstawę stanowi komunikacja i zachęcamy dzieci, by mówiły i nie bały się, że się, że się pomylą, że ktoś je oceni, bo w nauce języka obcego najważniejsze jest porozumiewanie się z osobami, które nie mówią w naszym języku ojczystym. W myśl tej idei nastolatkowie w naszej szkole są zachęcani do prac grupowych, które aktywizują ich do mówienia i wyrażania swoich opinii albo przedstawiania swoich pomysłów, jednak nie robią tego po polsku, tylko w 100% w języku angielskim. Bezpieczne i przyjazne środowisko szkoły Helen Doron Łódź Złotno pozwala dzieciom się otworzyć i chętnie brać udział w takich aktywnościach, nie tylko się ucząc, ale również świetnie się przy tym bawiąc i lepiej poznając z rówieśnikami z grupy. Te ćwiczenia są dla dzieci rozwijające językowo oraz w kontekście pracy nad krytycznym myśleniem. Nasi nauczyciele przedstawiają uczniom problem albo proszą ich o wymyślenie takiego, który jest bliski grupie, a następnie wprowadzają w sposób dojścia do jego rozwiązania. Lektorzy wykorzystują kartki, tablice i markery, ścianę pokryta farbą tablicową i kolorowe kredy oraz inne pomoce, by zadania zawsze były ciekawe i angażujące, a nie schematyczne i nudne. Jednym z przykładów takiego ćwiczenia było porównywanie realnej szkoły do szkoły idealnej. Grupa Teen Talent w jednym okręgu wypisywała cechy szkoły, która znają z własnych doświadczeń, w drugim placówki idealnej, a na ich złączeniu wszystko to, co jest takie same dla obu tych idei. To zadanie pobudziło dzieci do zastanowienia się nad tym, co jest dla nich ważne w szkole, z czym się na co dzień spotykają i nad zauważeniem faktu, że zwykła szkoła i szkoła ich marzeń mają pewne punkty wspólne. Ponadto pozwoliło na rozwinięcie swoich umiejętności z zakresu języka angielskiego i zdolności interpersonalnych, a właśnie o to nam chodzi w Helen Doron Łódź Złotno