Angielski dla dzieci i młodzieży Wrocław Gaj - Helen Doron Skontaktuj się z nami
19.03.2025

Najczęstsze błędy popełniane przez uczniów podczas nauki angielskiego i jak ich unikać

Nauka języka angielskiego to proces pełen wyzwań.

Wielu uczniów popełnia podobne błędy, które mogą spowalniać rozwój językowy i obniżać pewność siebie. Na szczęście większości z nich można uniknąć, stosując odpowiednie strategie. Poniżej omawiamy najczęstsze błędy oraz sposoby, jak ich skutecznie unikać.


1. Dosłowne tłumaczenie z polskiego na angielski 🗣

🔴 Błąd:

  • „I have 30 years.” ❌ (Mam 30 lat.)
  • „I feel like a fish in water.” ❌ (Czuję się jak ryba w wodzie.)

Jak unikać?

  • Angielski i polski mają różne struktury gramatyczne i idiomy. Zamiast tłumaczyć słowo w słowo, warto uczyć się całych wyrażeń i ich naturalnego użycia.
  • Poprawne formy:
    • „I am 30 years old.” ✅
    • „I feel at home.” ✅

💡 Tip: Korzystaj z korpusu językowego (np. British National Corpus) lub słowników frazeologicznych (Oxford Learner’s Dictionary).


2. Zaniedbywanie wymowy 🎧

🔴 Błąd:

  • Wymowa „live” jak „leave” ❌
  • Mylące „three” i „tree” ❌

Jak unikać?

  • Regularnie słuchać native speakerów (podcasty, audiobooki).
  • Korzystać z IPA (International Phonetic Alphabet), by zobaczyć, jak dane słowo powinno być wymawiane.
  • Ćwiczyć wymowę w aplikacjach jak Forvo, Elsa Speak.
  • Słuchać poprawnej wymowy TeenBuzz Radio

💡 Tip: Powtarzaj po native speakerach, oglądaj filmy z napisami angielskimi.


3. Błędy w użyciu czasów gramatycznych

🔴 Błąd:

  • „I am living in Wrocław for five years.” ❌
  • „She has a meeting yesterday.” ❌

Jak unikać?

  • Zrozumieć kontekst użycia czasów, a nie tylko schematy.
  • Poprawne formy:
    • „I have been living in Wrocław for five years.” ✅
    • „She had a meeting yesterday.” ✅

💡 Tip: Ucz się czasów w kontekście – zamiast suchej teorii, analizuj zdania w tekstach i dialogach.


4. Strach przed mówieniem 😨

🔴 Błąd:

  • „Nie odezwę się, bo zrobię błąd.” ❌

Jak unikać?

  • Nie bój się błędów! Native speakerzy doceniają próby rozmowy.
  • Ćwicz konwersacje z nauczycielami, znajomymi lub na platformach jak Tandem, iTalki.
  • Technika shadowing: Powtarzaj na głos zdania po native speakerach.

💡 Tip: Wyznacz sobie mini-cele – np. powiedzenie jednej nowej frazy dziennie.


5. Mieszanie „a”, „an” i „the” 📖

🔴 Błąd:

  • „I saw a apple.” ❌
  • „I like the dogs.” (kiedy mówimy o psach ogólnie) ❌

Jak unikać?

  • A / an → Używamy przed rzeczownikami nieokreślonymi (a dog, an apple).
  • The → Gdy mówimy o czymś konkretnym (the sun, the book I told you about).

💡 Tip: Wyobraź sobie, czy Twój rozmówca wie, o czym mówisz – jeśli tak, użyj „the”.


6. Nieprawidłowe stosowanie przyimków 🔄

🔴 Błąd:

  • „I depend from my parents.” ❌
  • „I’m interested about football.” ❌

Jak unikać?

  • Przyimki w angielskim rządzą się własnymi zasadami – warto uczyć się całych zwrotów, np.:
    • „depend on” ✅
    • „interested in” ✅

💡 Tip: Twórz mapy myśli z poprawnymi zwrotami i regularnie je powtarzaj.


7. Zapominanie o końcówkach w 3. osobie liczby pojedynczej 🔥

🔴 Błąd:

  • „He walk to school every day.” ❌
  • „She like pizza.” ❌

Jak unikać?

  • W czasie Present Simple (on/ona/to) zawsze dodajemy -s do czasownika:
    • „He walks to school.” ✅
    • „She likes pizza.” ✅

💡 Tip: Powtarzaj zdania z „he/she/it” na głos, by wyrobić nawyk.


8. Stosowanie bezokolicznika zamiast formy -ing ✍️

🔴 Błąd:

  • „I enjoy to swim.” ❌
  • „He suggested to go out.” ❌

Jak unikać?

  • Niektóre czasowniki wymagają -ing, np.:
    • „I enjoy swimming.” ✅
    • „He suggested going out.” ✅

💡 Tip: Sprawdź listę czasowników z -ing i to-infinitive.


9. Złe stosowanie liczby mnogiej 📌

🔴 Błąd:

  • „One information, two informations.” ❌
  • „This trousers are new.” ❌

Jak unikać?

  • Information, advice, furniture – zawsze niepoliczalne.
  • Trousers, scissors – zawsze liczba mnoga („These trousers are new.” ✅).

💡 Tip: Ucz się rzeczowników w kontekście – nie tylko z list.


10. Ignorowanie intonacji i rytmu języka 🎭

🔴 Błąd:

  • Mówienie monotonnie, jak „robot”.
  • Brak podkreślania akcentowanych sylab.

Jak unikać?

  • Nagrywaj się i porównuj z native speakerami.
  • Ćwicz intonację poprzez dialogi z filmów i seriali.

💡 Tip: Spróbuj czytać na głos i naśladować native speakerów.


Podsumowanie

Nie tłumacz słowo w słowo – ucz się fraz.
Ćwicz wymowę – powtarzaj po native speakerach.
Zrozum czasy, zamiast wkuwać regułki.
Mów odważnie! Błędy to część nauki.
Używaj angielskiego codziennienawet w prostych sytuacjach.

Im więcej praktyki, tym szybciej unikniesz tych błędów i zaczniesz mówić płynnie! 🚀

Porozmawiajmy

ul. Buforowa 34, 52-131 Wrocław
Godziny pracy sekretariatu:
poniedziałek – piątek 15:00 – 19:30