Kiedy dziecko jest gotowe do nauki drugiego języka?

Wielu rodziców staje przed dylematem – w jakim wieku ich dziecko ma rozpocząć naukę języka obcego? W internecie znaleźć można różnorodne podpowiedzi na ten temat, często wzajemnie się wykluczające. Część szkół językowych oferuje spotkania, podczas których badane są predyspozycje dziecka do nauki drugiego języka. Czy warto jednak skorzystać z takiej usługi?

Gotowość dziecka do nauki języka – na czym polega?

Obowiązek szkolny w Polsce dotyczy dzieci, które ukończyły 7. rok życia. Mimo to większość rodziców posyła przecież maluchy do żłobków, przedszkoli i zerówek, w których prowadzone są różnego rodzaju zajęcia kształtująco – edukacyjne.

Niektórzy rodzice wybierają także zajęcia dodatkowe dla swoich dzieci, na przykład w szkołach językowych. Czy to dobra praktyka? Z całą pewnością rozróżnić należy przyswajanie wiedzy w ramach przedmiotów szkolnych, takich jak matematyka, historia czy nawet język angielski, od nauki języka jako naturalnego procesu w życiu każdego człowieka.

Wszystkie dzieci rodzą się z gotowością do nauki języka – początkowo oswajając się z dźwiękami i gestami, a stopniowo poznając pojedyncze słowa oraz zdania. Komunikacja stanowi naturalną potrzebę każdej żyjącej istoty.

Z tego powodu nie ma więc ograniczeń wiekowych dotyczących zarówno nauki języka ojczystego, jak i drugiego czy trzeciego języka. Zanurzenie w drugim języku może następować już od dnia narodzin maluszka, a nawet jeszcze wcześniej – w łonie matki.

Dlaczego nie powinno oceniać się umiejętności językowych kilkulatków?

Nauka języka dla dzieci przedszkolnych ma służyć nie tylko rozwojowi umiejętności językowych. Jej celem jest również budowa pozytywnych skojarzeń z danym językiem, z którym maluchy mają styczność pierwszy raz w życiu.

Jeżeli dziecko poczuje się oceniane – na przykład poprzez testy weryfikujące jego poziom wiedzy lub  umiejętności, a także predyspozycji do nauki – może to wzbudzić niepotrzebną presję i związane z nią negatywne emocje.

Co więcej, jeżeli dziecko źle wypadnie w trakcie tego rodzaju testów, może dodatkowo zniechęcić się do nauki innych języków w przyszłości. Każdy mały człowiek jest gotowy na naukę języka – nie jednego, ale wielu. I to od samego początku swego życia.

Są kraje, w których dwujęzycznosć a nawet trójjęzyczność jest powszechna. Maluch w jednym języku porozumiewa się z rodzicami w domu, w drugim z kuzynem z innej wioski, a trzeci poznaje podczas nauki szkolnej.

Im wcześniej zostanie wystawiony na wszystkie te dźwięki, z tym większą łatwością będzie władał kilkoma językami w przyszłości.

Kiedy dziecko jest gotowe do nauki drugiego języka

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru zajęć językowych dla niemowlaka lub kilkulatka?

Chociaż każde dziecko posiada naturalne predyspozycje do nauki języków, nie każdy lektor dysponuje odpowiednią wiedzą i doświadczeniem do pracy z dziećmi.

Z tego powodu ze szczególną uważnością należy podchodzić do wyboru zajęć językowych dla najmłodszych. To duża odpowiedzialność, by stworzyć bezpieczne, a zarazem ciekawe i angażujące warunki do nauki.

Codzienne poznawanie języków przez dziecko powinno przecież przebiegać w przyjaznej, przyjemnej atmosferze. Stwarza je szkoła językowa Helen Doron English, w której najmłodsi mogą brać udział w zajęciach ogólnorozwojowych z językiem angielskim już od 3. miesiąca ich życia.

Do 3. roku życia dzieciom towarzyszą rodzice, aby dać im poczucie bezpieczeństwa w nowym dla nich środowisku. Podczas kursów mali obywatele świata rozwijają swoje umiejętności społeczne, poznają zarówno język angielski, jak i język migowy dla niemowląt. W jaki sposób?

Na przykład, słuchając rytmów z różnych stron świata, śpiewając piosenki, tańcząc i grając wspólnie ze swoimi rówieśnikami. Nauka pierwszych angielskich słów (kilkaset wyrażeń na każdym z kursów) odbywa się poprzez zabawę.

Każdy wysiłek dziecka jest dostrzegany, co buduje motywację do dalszej pracy i jest kluczem do zadowolenia z własnej nauki.