Kiedy have, a kiedy has? W języku angielskim have i has to dwie formy tego samego czasownika, które są używane w zależności od podmiotu zdania. Choć wydają się bardzo podobne, istnieją proste zasady, które pozwalają na poprawne stosowanie tych form. W tym wpisie wyjaśnimy, kiedy używamy has, a kiedy have oraz podamy praktyczne przykłady, które ułatwią naukę – zarówno dzieciom, jak i dorosłym, którzy chcą poznać lub odświeżyć reguły gramatyczne.

Co to jest have i has?

Have i has to formy czasownika, który w języku angielskim oznacza „mieć” lub „posiadać”. Ich główną różnicą jest to, że są używane w różnych kontekstach, zależnie od osoby, do której się odnoszą:

  • Have – forma używana z osobami I, you, we, they.
  • Has – forma używana z osobami he, she, it.

Zasady użycia have i has

1. Użycie have z osobami:

  • I (ja)Przykład: I have a cat. (Mam kota.)
  • You (ty, wy)Przykład: You have a new book. (Masz nową książkę.)
  • We (my)Przykład: We have a big house. (Mamy duży dom.)
  • They (oni)Przykład: They have a car. (Oni mają samochód.)

2. Użycie has z osobami:

  • He (on)Przykład: He has a dog. (On ma psa.)
  • She (ona)Przykład: She has a sister. (Ona ma siostrę.)
  • It (to, np. zwierzę, przedmiot)Przykład: It has four legs. (To ma cztery nogi.)

Kiedy używamy have, a kiedy has w pytaniach?

Formy have i has są również używane w pytaniach. Aby utworzyć pytanie, należy zamienić kolejność podmiotu i czasownika. Zasady są takie same jak w zdaniach twierdzących.

Przykłady z have:

  • Do I have a pencil? (Czy mam ołówek?)
  • Do you have any questions? (Czy masz jakieś pytania?)
  • Do we have enough time? (Czy mamy wystarczająco czasu?)
  • Do they have a dog? (Czy oni mają psa?)

Przykłady z has:

  • Does he have a brother? (Czy on ma brata?)
  • Does she have a car? (Czy ona ma samochód?)
  • Does it have a tail? (Czy to ma ogon?)

Użycie have i has w zdaniach przeczących

Aby utworzyć zdanie przeczące, również używamy odpowiednich form czasownika do: do w przypadku have i does w przypadku has. Następnie dodajemy not, tworząc formy don’t lub doesn’t.

Przykłady z have:

  • I don’t have a car. (Nie mam samochodu.)
  • You don’t have any money. (Nie masz żadnych pieniędzy.)
  • We don’t have enough food. (Nie mamy wystarczająco jedzenia.)
  • They don’t have a computer. (Oni nie mają komputera.)

Przykłady z has:

  • He doesn’t have a dog. (On nie ma psa.)
  • She doesn’t have any children. (Ona nie ma dzieci.)
  • It doesn’t have any wings. (To nie ma skrzydeł.)

Inne zastosowanie have i has

Czasowniki have i has są również używane w różnych czasach gramatycznych, takich jak Present Perfect, oraz w wyrażeniach, które oznaczają posiadanie cech lub doświadczeń.

1. Present Perfect (czas teraźniejszy dokonany):

W tym czasie używamy have i has jako pomocniczych czasowników. Have używamy z osobami I, you, we, they, a has z he, she, it.

  • I have studied English for five years. (Uczę się angielskiego od pięciu lat.)
  • She has visited London. (Ona odwiedziła Londyn.)

2. Wyrażenia ze have i has w znaczeniu „mieć”:

  • Have breakfast/lunch/dinner – jeść śniadanie, obiad, kolację
    • I have breakfast at 7 AM. (Jem śniadanie o 7 rano.)
  • Have a good time – dobrze się bawić
    • We had a good time at the party. (Bawiliśmy się dobrze na imprezie.)

Podsumowanie

Zrozumienie, kiedy have a kiedy has, jest kluczowe dla prawidłowego konstruowania zdań w języku angielskim. Zasada jest prosta: have stosujemy z osobami I, you, we, they, a has z osobami he, she, it. W pytaniach i przeczeniach musimy używać odpowiednich form czasowników pomocniczych: do i does. Znajomość tych zasad pozwoli na płynne posługiwanie się językiem angielskim w codziennych rozmowach i pisaniu. Pamiętaj, że have i has są również wykorzystywane w bardziej zaawansowanych czasach gramatycznych, takich jak Present Perfect, co sprawia, że ich zrozumienie jest podstawą w nauce angielskiego.

Regułę, kiedy has, a kiedy have najmłodsi poznają już na początku swojej przygody z językiem. Nie musisz jednak czekać do rozpoczęcia nauki w szkole. Twoja pociecha osiągnie większe efekty, jeśli zapiszesz ją na angielski dla dzieci już od najmłodszych lat. Nasza metoda polega raczej na „zanurzaniu” w języku, a nie w szkolnym wkuwaniu teorii. Prowadzimy kursy dla dzieci w różnym wieku:

  • angielski dla maluchów – na ten kurs możesz zapisać dziecko od 3. miesiąca życia;
  • angielski dla 3-latka – dzieci na tym etapie mogą już tworzyć proste zdania, które są świetną bazą wyjściową do dalszej nauki;
  • angielski dla przedszkolaków – z naszą metodą dzieci w przedszkolu potrafią już śpiewać po angielsku, a nawet prowadzić proste rozmowy;
  • kurs angielskiego dla dzieci starszych – jest to kontynuacja wcześniejszych kursów, choć mogą też skorzystać z niej dzieci, które jeszcze nie miały styczności z naszą metodą.