Jeden z najwspanialszych klasycznych filozofów, Platon, powiedział: „Muzyka daje duszę wszechświatowi, skrzydła umysłowi, lot wyobraźni, a wszystkiemu życie”. Jeden z najpopularniejszych polskich wokalistów, Dawid Podsiadło, też powiedział coś o muzyce: “Wychodzę z założenia, że jeżeli ktoś chce rozmawiać o muzyce, to należy z nim porozmawiać. Może mi to wyjść tylko na dobre”. Nieważne, czy jesteś #teamplaton czy #teampodsiadło, muzyka jest ważna i dziś opowiemy, dlaczego dzięki niej łatwiej jest nauczyć się drugiego języka i jaki jest wpływ muzyki na naukę.
Przygoda z muzyką zaczyna się w życiu płodowym każdego człowieka. Wrażliwość na dźwięki pojawia się około 20. tygodnia ciąży. Wtedy dziecko jest w stanie usłyszeć dźwięki z zewnątrz przekraczające 100 Hz. Poza dźwiękami z zewnątrz, dzieci słyszą również dźwięki pochodzące z ciała matki: bicie serca, szmer krwi, dźwięk tętna, odgłosy przepływającego powietrza.
Pierwszym głosem ludzkim, jaki słyszymy, jest zazwyczaj głos rodziców. Warto pomyśleć więc o głosie rodzica jako pierwszym, najważniejszym instrumencie muzycznym dziecka. Mówienie do dzieci spokojnym, przyjemnym tonem otwiera je na świat i ma wpływ na jego umuzykalnienie w przyszłości.
To, czego dziecko nauczy się podczas pierwszych pięciu lat życia, odegra szalenie istotną rolę w jego dalszej edukacji – jak twierdził Edwin E. Gordon, wspaniały naukowiec, twórca wielu teorii uczenia się muzyki, amerykański profesor University of South Carolina. Był on również pedagogiem, psychologiem muzyki, badaczem i muzykiem jazzowym. To autor wielu książek oraz twórca testów na uzdolnienia muzyczne dla dzieci i dorosłych. Wróćmy do muzyki w dzieciństwie. Gordon twierdził, że wpływ muzyki na mózg jest ogromny.
Co daje słuchanie muzyki według naukowca? Profesor dowodził, że regularne słuchanie muzyki w dzieciństwie ma wpływ na odbieranie bodźców, wspiera silne struktury neuronowe w mózgu, ma wpływ na naukę języków, poczucie przestrzeni i rozwój pamięci. Muzyka poprawia koncentrację, wspiera rozwój pamięci, wyobraźni, niezwykle ułatwia naukę czytania i pisania, zwiększa motywację, ma zbawienny wpływ na obniżenie napięcia mięśniowego, poprawia koordynację ruchową. Czy muzyka pomaga w nauce? To nie ulega wątpliwości!
Również najbardziej współczesne badania mówią, że regularny, częsty kontakt z muzyką kształtuje emocje naszych dzieci i otwiera je na poznawanie świata wokół. Na tym stwierdzeniu Helen Doron opracowała wielopoziomowy system nauki języka angielskiego. Inspirowała się metodą Suzuki. O metodzie Suzuki i innych fantastycznych technikach nauki przeczytasz w naszym artykule: Mnemotechniki, czyli efektywne uczenie: poznaj ciekawe metody.
Zajęcia, w których naukę języka angielskiego łączy się z muzyką, szczególnie w grupach, uspołeczniają dzieci, zapobiegają poczuciu samotności oraz sprzyjają współpracy. To wszystko powoduje, że język angielski przyswajany jest naturalnie, bez oporów. Nie używamy w szkołach Helen Doron English określenia: języki obce. Angielski nie jest obcy. Jest to drugi język, którym dzieci posługują się chętnie i intuicyjnie. Wpływ muzyki na człowieka jest bardzo szeroki: muzyka ma wpływ na poruszanie się, koordynację i samoświadomość ciała, pomaga swobodnie i głęboko oddychać. Jeśli przyjrzeć się najważniejszym formom ekspresji muzycznej – rytmowi i melodii – można zauważyć, jak te są przedłużeniem naturalnych ludzkich form ekspresji: mowy i ruchu. Przypomnij sobie, jak Twoje dzieci reagują na muzykę? Śmieją się, zaczynają poruszać w jej rytmie. To, w jaki sposób dziecko przeżywa muzykę, jest oczywiście uzależnione od jego wieku i stopnia otoczenia go dźwiękami.
Słuchanie dźwięków, muzyki to podstawowa sprawa w nauce mowy. Już bardzo małe dzieci są w stanie naśladować intonację języka dorosłych. Dzieje się to nim nauczą się poprawnie artykułować dźwięki języka. Dlatego często tworzą sobie własny dźwiękonaśladowczy słownik, pełen wymyślonych słów. Ten etap u malucha jest szalenie ważny dla rozwoju mowy i komfortu mówienia w drugim języku. Czy wiesz już skąd bierze się bariera językowa? Między innymi właśnie z tego, że ktoś nas wiecznie poprawiał. Co pomaga w nauce? Przede wszystkim – swoboda.
Niemowlęta, które słuchają muzyki, są w stanie wyłapać różnice w dźwiękach, wydobywać z nich te elementy, które z czasem coraz lepiej będą rozpoznawać. Półroczne maluchy są gotowe do używania dźwięków. Za kolejne kilka miesięcy dźwięki te zamienią się w sylaby, a potem całe słowa. Stopniowe używanie coraz większej liczby słów ośmiela dzieci do swobodnej komunikacji w języku angielskim.
Ten niesłychanie ciekawy proces rozwoju mowy – słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie (w takiej kolejności) – zaczyna się w momencie narodzin i trwa poprzez przedszkole i wczesne lata szkolne. To bardzo ważny czas na naukę języka angielskiego.
W szkołach językowych Helen Doron English mamy własne kanały muzyczne na YouTube, angielskie radio Helen Doron Teen Buzz dla nastolatków, autorskie piosenki i śpiewane wierszyki. Bardzo mocno stawiamy na muzykę autorską, napisaną specjalnie pod wymogi naszych kursów. Niektóre piosenki Helen Doron są śpiewane przez dzieci Helen – Ellę i Benayę. Do części z nich samodzielnie skomponowali też muzykę.
Oczywiście, w Helen Doron English co kurs to inna muzyka – dostosowana do potrzeb i możliwości uczniów. Im starsze dziecko, tym zasób słownictwa w piosenkach i treściach muzycznych jest bardziej skomplikowany. Regularne słuchanie muzyki w Helen Doron to część programu, dzieci uczące się u nas języka angielskiego, słuchają muzyki wraz z resztą materiałów audio 2 razy dziennie, dzięki czemu mają codzienny kontakt z angielskim w sposób przyjazny i nieinwazyjny.
Stawiamy na intensywną edukację muzyczną, więc muzyka w Helen Doron to muzyka z całego świata. Dzieci słuchają kastanietów, bębnów, tradycyjnych instrumentów muzycznych z różnych krajów. Deszczownica jako tło do piosenki po angielsku? W Helen Doron każdy dzień nauki to wielka przygoda!
Jeśli chcesz zobaczyć, jak bardzo nam muzyka w duszach gra, zapraszamy do Helen Doron Song Club!
5 minJeden z najwspanialszych klasycznych filozofów, Platon, powiedział: „Muzyka daje duszę wszechświatowi, skrzydła umysłowi, lot wyobraźni, a wszystkiemu życie”. Jeden z najpopularniejszych polskich wokalistów, Dawid Podsiadło, też powiedział coś o muzyce: “Wychodzę z założenia, że jeżeli ktoś chce rozmawiać o muzyce, to należy z nim porozmawiać. Może mi to wyjść tylko na dobre”. Nieważne, czy jesteś #teamplaton czy #teampodsiadło, muzyka jest ważna i dziś opowiemy, dlaczego dzięki niej łatwiej jest nauczyć się drugiego języka i jaki jest wpływ muzyki na naukę.
Przygoda z muzyką zaczyna się w życiu płodowym każdego człowieka. Wrażliwość na dźwięki pojawia się około 20. tygodnia ciąży. Wtedy dziecko jest w stanie usłyszeć dźwięki z zewnątrz przekraczające 100 Hz. Poza dźwiękami z zewnątrz, dzieci słyszą również dźwięki pochodzące z ciała matki: bicie serca, szmer krwi, dźwięk tętna, odgłosy przepływającego powietrza.
Pierwszym głosem ludzkim, jaki słyszymy, jest zazwyczaj głos rodziców. Warto pomyśleć więc o głosie rodzica jako pierwszym, najważniejszym instrumencie muzycznym dziecka. Mówienie do dzieci spokojnym, przyjemnym tonem otwiera je na świat i ma wpływ na jego umuzykalnienie w przyszłości.
To, czego dziecko nauczy się podczas pierwszych pięciu lat życia, odegra szalenie istotną rolę w jego dalszej edukacji – jak twierdził Edwin E. Gordon, wspaniały naukowiec, twórca wielu teorii uczenia się muzyki, amerykański profesor University of South Carolina. Był on również pedagogiem, psychologiem muzyki, badaczem i muzykiem jazzowym. To autor wielu książek oraz twórca testów na uzdolnienia muzyczne dla dzieci i dorosłych. Wróćmy do muzyki w dzieciństwie. Gordon twierdził, że wpływ muzyki na mózg jest ogromny.
Co daje słuchanie muzyki według naukowca? Profesor dowodził, że regularne słuchanie muzyki w dzieciństwie ma wpływ na odbieranie bodźców, wspiera silne struktury neuronowe w mózgu, ma wpływ na naukę języków, poczucie przestrzeni i rozwój pamięci. Muzyka poprawia koncentrację, wspiera rozwój pamięci, wyobraźni, niezwykle ułatwia naukę czytania i pisania, zwiększa motywację, ma zbawienny wpływ na obniżenie napięcia mięśniowego, poprawia koordynację ruchową. Czy muzyka pomaga w nauce? To nie ulega wątpliwości!
Również najbardziej współczesne badania mówią, że regularny, częsty kontakt z muzyką kształtuje emocje naszych dzieci i otwiera je na poznawanie świata wokół. Na tym stwierdzeniu Helen Doron opracowała wielopoziomowy system nauki języka angielskiego. Inspirowała się metodą Suzuki. O metodzie Suzuki i innych fantastycznych technikach nauki przeczytasz w naszym artykule: Mnemotechniki, czyli efektywne uczenie: poznaj ciekawe metody.
Zajęcia, w których naukę języka angielskiego łączy się z muzyką, szczególnie w grupach, uspołeczniają dzieci, zapobiegają poczuciu samotności oraz sprzyjają współpracy. To wszystko powoduje, że język angielski przyswajany jest naturalnie, bez oporów. Nie używamy w szkołach Helen Doron English określenia: języki obce. Angielski nie jest obcy. Jest to drugi język, którym dzieci posługują się chętnie i intuicyjnie. Wpływ muzyki na człowieka jest bardzo szeroki: muzyka ma wpływ na poruszanie się, koordynację i samoświadomość ciała, pomaga swobodnie i głęboko oddychać. Jeśli przyjrzeć się najważniejszym formom ekspresji muzycznej – rytmowi i melodii – można zauważyć, jak te są przedłużeniem naturalnych ludzkich form ekspresji: mowy i ruchu. Przypomnij sobie, jak Twoje dzieci reagują na muzykę? Śmieją się, zaczynają poruszać w jej rytmie. To, w jaki sposób dziecko przeżywa muzykę, jest oczywiście uzależnione od jego wieku i stopnia otoczenia go dźwiękami.
Słuchanie dźwięków, muzyki to podstawowa sprawa w nauce mowy. Już bardzo małe dzieci są w stanie naśladować intonację języka dorosłych. Dzieje się to nim nauczą się poprawnie artykułować dźwięki języka. Dlatego często tworzą sobie własny dźwiękonaśladowczy słownik, pełen wymyślonych słów. Ten etap u malucha jest szalenie ważny dla rozwoju mowy i komfortu mówienia w drugim języku. Czy wiesz już skąd bierze się bariera językowa? Między innymi właśnie z tego, że ktoś nas wiecznie poprawiał. Co pomaga w nauce? Przede wszystkim – swoboda.
Niemowlęta, które słuchają muzyki, są w stanie wyłapać różnice w dźwiękach, wydobywać z nich te elementy, które z czasem coraz lepiej będą rozpoznawać. Półroczne maluchy są gotowe do używania dźwięków. Za kolejne kilka miesięcy dźwięki te zamienią się w sylaby, a potem całe słowa. Stopniowe używanie coraz większej liczby słów ośmiela dzieci do swobodnej komunikacji w języku angielskim.
Ten niesłychanie ciekawy proces rozwoju mowy – słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie (w takiej kolejności) – zaczyna się w momencie narodzin i trwa poprzez przedszkole i wczesne lata szkolne. To bardzo ważny czas na naukę języka angielskiego.
W szkołach językowych Helen Doron English mamy własne kanały muzyczne na YouTube, angielskie radio Helen Doron Teen Buzz dla nastolatków, autorskie piosenki i śpiewane wierszyki. Bardzo mocno stawiamy na muzykę autorską, napisaną specjalnie pod wymogi naszych kursów. Niektóre piosenki Helen Doron są śpiewane przez dzieci Helen – Ellę i Benayę. Do części z nich samodzielnie skomponowali też muzykę.
Oczywiście, w Helen Doron English co kurs to inna muzyka – dostosowana do potrzeb i możliwości uczniów. Im starsze dziecko, tym zasób słownictwa w piosenkach i treściach muzycznych jest bardziej skomplikowany. Regularne słuchanie muzyki w Helen Doron to część programu, dzieci uczące się u nas języka angielskiego, słuchają muzyki wraz z resztą materiałów audio 2 razy dziennie, dzięki czemu mają codzienny kontakt z angielskim w sposób przyjazny i nieinwazyjny.
Stawiamy na intensywną edukację muzyczną, więc muzyka w Helen Doron to muzyka z całego świata. Dzieci słuchają kastanietów, bębnów, tradycyjnych instrumentów muzycznych z różnych krajów. Deszczownica jako tło do piosenki po angielsku? W Helen Doron każdy dzień nauki to wielka przygoda!
Jeśli chcesz zobaczyć, jak bardzo nam muzyka w duszach gra, zapraszamy do Helen Doron Song Club!