Początek roku szkolnego to czas, w którym wiele dzieci rozpoczyna naukę drugiego języka. Poznający się wzajemnie uczniowie często są zestresowani. Wiedząc, jak poprowadzić lekcje angielskiego, możesz skutecznie rozładować napięcie i wprowadzić przyjazną, pozytywną atmosferę. Wystarczy, że wdrożysz pewne zasady i zaangażujesz dzieci w rozmaite rozgrzewki językowe.

Jak powinna wyglądać lekcja z języka angielskiego? Zasady uczenia najmłodszych

Pierwsze lekcje z języka angielskiego stanowią dla dzieci nowe doświadczenie. Wiele z nich nie wie, czego się spodziewać i jak się zachowywać. Liczą na wsparcie swoich opiekunów, czyli lektorów prowadzących zajęcia. Z tego powodu dobrym pomysłem jest opowiedzenie, jak będą wyglądały lekcje oraz omówienie zasad uczenia

  • Formę oraz treść dostosuj do określonej grupy wiekowej. 
  • W przypadku małych dzieci najlepiej sprawdzą się zwięzłe komunikaty, ponieważ mali uczniowie szybko się rozpraszają i tracą koncentrację. 
  • Jeżeli dzieci w grupie w ogóle nie znają angielskiego, tym bardziej zasady uczenia nie powinny być skomplikowane. Wtedy możesz wytłumaczyć to, czego oczekujesz, poprzez pokazywanie.
  • Przykładowo zasadę: „siedzimy na poduszkach” wprowadź poprzez kilkukrotne siadanie na podłodze i powtarzanie po angielsku: „sit down on the pillow”.

Pamiętaj, że zasady to nie wszystko! Liczy się przede wszystkim dobra atmosfera. Dbaj o to, by mali uczniowie czuli się bezpiecznie i komfortowo. 

Jak poprowadzić lekcje angielskiego dla starszych dzieci?

W przypadku dzieci, które znają już podstawy angielskiego, najlepiej od razu wprowadź zasadę rozmawiania wyłącznie w drugim języku. Poza tym dla starszych uczniów zestaw pozostałych zasad panujących podczas lekcji może być bardziej rozbudowany i angażujący. 

Niech dzieci wypowiedzą się, jak według nich powinna wyglądać lekcja z języka angielskiego. Taka aktywność od razu ośmiela do rozmowy i przestawia komunikację na język angielski. Zróbcie wspólną burzę mózgów (brain storm), czyli zbierzecie pomysły w grupie, a następnie poprzez głosowanie wybierzecie najlepsze z nich. Jako lektor możesz zapisać na kartce wyłonione poprzez brain storm zasady, a następnie zawiesić je w widocznym miejscu.

Co może znaleźć się na liście? Z pewnością hasła takie jak:

  • respect others,
  • ask questions,
  • be a friend, 
  • help to clean up
  • czy listen carefully.

Co ułatwia prowadzenie lekcji po angielsku? Rozgrzewki językowe

Zastanawiasz się, jak prowadzić lekcje języka angielskiego dla dzieci, by zachęcić uczniów do spontanicznego mówienia? W grupie świetnie sprawdzą się tzw. rozgrzewki językowe, które w naturalny sposób przestawiają uczniów z mówienia po polsku na mówienie w drugim języku. Są one szczególnie przydatne na początku roku szkolnego, ponieważ stanowią szansę na lepsze poznanie się uczniów i stworzenie swobodniejszej atmosfery pomiędzy nimi oraz z lektorem. Jednocześnie rozgrzewki językowe zapewniają szerokie możliwości ćwiczeń:

  • Umiejętnie dobierane pobudzają lub wyciszają uczniów,
  • Mogą stanowić formę powtórzenia materiału z poprzednich zajęć lub wprowadzenia do nowych zagadnień.

Jak prowadzić lekcje angielskiego dla małych dzieci z pomocą rozgrzewek językowych? 

Dla grupy językowej kilkulatków przygotuj proste rozgrzewki językowe z różnymi pomocami dydaktycznymi. Mogą być to na przykład obrazki lub zabawki, na które dzieci będą wskazywać palcem, gdy padnie określone słówko. 

  • Wykorzystajcie Wasze otoczenie. Akcesoria znajdujące się w klasie mogą pomóc w zabawie I spy with my little eye. Maluchy mogą wskazywać m.in. przedmioty w określonym kolorze lub kształcie.
  • Świetnie sprawdzą się również najprostsze pytania o samopoczucie. Początkowo takie, na które można odpowiedzieć twierdząco albo przecząco, np. “Are you happy today?”.
  • Dzieci możesz pytać także o inne sprawy, np. o pogodę, ulubiony kolor, posiadane zwierzątko domowe lub co jadły na śniadanie. 

Rozgrzewki językowe dla starszych dzieci

Im lepsze umiejętności językowe grupy, tym bardziej zaawansowaną formę rozgrzewek językowych możesz wybrać jako lektor języka angielskiego.

Dla poznających się uczniów świetny pomysł stanowi gra o nazwie spider’s web, w której wykorzystuje się kłębek włóczki.

  • Zaczyna nauczyciel, przedstawiając się i mówiąc zdania rozpoczynające się „I am…”, „I like…”, „I have…”. Po tym chwyta koniec włóczki i rzuca kłębek do jednego z uczniów.
  • Analogicznie uczeń przedstawia się, mówi coś o sobie i rzuca kłębek do kolejnej osoby w grupie. Stopniowo z włóczki powstaje coś na kształt pajęczej sieci.
  • Kiedy kłębek dojdzie do ostatniej osoby, można przystąpić do ponownego zwijania włóczki, po kolei powtarzając imiona osób, które opowiadały o sobie.

Do przełamania lodów dobrze sprawdza się także rozgrzewka językowa truth or lie. Każdy mówi o sobie dwa zdania: jedno prawdziwe, a drugie kłamstwo. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, które zdanie jest prawdziwe. Zaczyna nauczyciel, który mówi na przykład: „I have a pen in my bag or I have an apple in my bag”.

#26 Nigdy dzieci nie krytykujemy, my je zachęcamy do swobodnego wyrażania się. Magda Nowak

Jak prowadzić lekcje języka angielskiego dla dzieci? Podsumowanie

Prowadzenie lekcji po angielsku może być fantastyczną zabawą – zarówno dla uczniów, jak i dla nauczyciela. Żeby poznać się z nową grupą, możesz korzystać z angażujących rozgrzewek językowych. Wybieraj gry i zabawy dopasowane do wieku i umiejętności maluchów. Poświęć czas na poznanie się nawzajem. Na pierwszej lekcji możecie wspólnie stworzyć zasady zajęć. Podpowiedzi małych uczniów to często świetne wskazówki, jak poprowadzić lekcje angielskiego w najciekawszy sposób.