Czy Ty mnie w ogóle słuchasz?! Zdarza Ci się mówić tak do swojego dziecka, kiedy tłumaczysz mu, dlaczego jednak warto myć zęby? Albo kiedy opowiadasz swojemu mężowi, o czym dyskutowałaś z przyjaciółką? Chęć bycia wysłuchanym jest dużo silniejsza, niż chęć mówienia jako takiego. Zrozumienie to sukces konwersacji, a słuchanie – droga, by ten sukces osiągnąć. Dlaczego słuchanie jest takie ważne w procesie uczenia się drugiego języka? Nauka angielskiego przez słuchanie – o tym dzisiejszy wpis. 
Nauka języka angielskiego ze słuchu

Słuchanie jako kluczowa kwestia w nauce języka angielskiego

Słuchanie angielskiego to kluczowa kwestia w nauce angielskiego. Nie przepisywanie, odtwarzanie, oglądanie czy uczenie się na pamięć. Kiedy Helen Doron formułowała swój autorski program nauczania języka angielskiego, skupiła się na obserwacji swojej córeczki, która uczyła się gry na skrzypcach metodą Suzuki. Metoda ta polega na przyswajaniu pokazanych dźwięków.

Według doktora Suzuki, dzieci potrafią nauczyć się gry na instrumentach, bez znajomości nut. „Jeżeli metoda Suzuki uczy języka muzyki, dlaczego nie zacząć uczyć muzyki języka?” – to fundamentalne pytanie, które zadała sobie twórczyni metody Helen Doron English, zapoczątkowało wszystko, co dziś wiemy na temat nauczania języka angielskiego w naszych szkołach.

Nauka angielskiego przez słuchanie jest dziś podstawowym sposobem przekazywania wiedzy w szkołach Helen Doron, a jej nośnikiem są multimedialne aplikacje do słuchania języka angielskiego. Więcej o aplikacjach Helen Doron przeczytasz tutaj

Nawet bez znajomości metody Suzuki można dojść do wniosku, że słuchanie jest kluczową kwestią w nauce, i nie chodzi tylko o słuchanie języka angielskiego.

Jednym z pierwszych zmysłów, jaki budzi się w nas jeszcze w życiu płodowym, jest właśnie słuch. Jeszcze zanim potrafimy widzieć, smakować, definiować się w przestrzeni, wychwytujemy ciepłe, miękkie dźwięki płynące z ciała naszych matek i dalekie, przytłumione odgłosy, płynące z jej otoczenia.

Wszystko zaczyna się więc od słuchania. 

Nauka języka angielskiego ze słuchu

Nauka angielskiego przez słuchanie – sposób na oswojenie dziecka z językiem

Słuchanie po angielsku jest dla Twojego dziecka naturalną czynnością, taką jak słuchanie muzyki czy odgłosu przejeżdżającego auta.

Dlatego też, nasi najmłodsi uczniowie zaczynają swoją przygodę z nauką języka angielskiego od specjalnie przygotowanych dla ich kategorii wiekowej materiałów do słuchania języka angielskiego. Są to piosenki dla dzieci po angielsku, ćwiczenia z angielskiego dla dzieci i aplikacje do nauki angielskiego dla dzieci.

W ten sposób oswajamy uczniów z językiem, dajemy im poczucie, że przyswajanie go jest łatwe, naturalne, oczywiste. Dodatkowo, język angielski jest bardzo przyjemny do słuchania, bogaty w miłe intonacyjnie głoski, proste do zapamiętania dźwięki. Bardzo dużym atrybutem języka angielskiego do słuchania jest też jego silne dźwiękonaśladownictwo – nasi najmłodsi uczniowie uwielbiają powtarzać odgłosy, które wydają z siebie bohaterowie bajek i naszych autorskich aplikacji do nauki angielskiego.

Szkoła językowa Helen Doron to naprawdę najlepsze miejsce na stawianie swoich pierwszych kroków w nauce języka angielskiego. 

W szkole językowej Helen Doron na Twoje dziecko czekają nie tylko ciekawe aplikacje do nauki angielskiego, piosenki dla dzieci po angielsku czy ćwiczenia z angielskiego, ale przede wszystkim – doskonale przygotowana kadra nauczycieli, lektorów i pedagogów, którzy przekazują swoją wiedzę z radością, spokojem i otwartością. Nauka angielskiego przez słuchanie stanie się prawdziwą przyjemnością.

Angielski dla rocznego dziecka oraz angielski dla dwulatka w Helen Doron to kursy, w których biorą udział również rodzice. Nasi najmłodsi uczniowie oswajają się z dźwiękami w języku angielskim w towarzystwie najbliższych sobie osób, czyli Was.

Dzięki temu prowadzimy je w poczuciu głębokiego zaufania i bezpieczeństwa. Angielski dla rocznego dziecka oraz angielski dla dwulatka oczywiście różnią się od siebie skomplikowaniem zajęć, ale zawsze najważniejsze jest otoczenie, w którym odbywają się lekcje.

To otoczenie pełne zabawy muzyki, piosenek, stymulacji zmysłów. Słuchanie gra w nim kluczową rolę.

W naszej szkole dzieci nie krzyczą, nie wyrywają sobie pomocy naukowych, nie starają się być lepsze niż inne. Dzięki skrupulatnie przemyślanej metodzie, która zaczyna się od słuchania języka angielskiego, nasi uczniowie skupiają się na słuchaniu nie tylko języka angielskiego, ale też nauczycieli i …siebie.

To wspaniały sposób na budowanie zdrowej, rozwijającej pewności siebie. 

Nauka języka angielskiego ze słuchu

Jak ćwiczyć słuchanie po angielsku – kilka porad na start

Jak już wiesz, słuchanie po angielsku jest w metodzie Helen Doron naturalną, codzienną czynnością.

Na Instagramie nazwalibyśmy to pewnie “morning routine”. Tutaj nazwijmy to codziennością, taką jak herbata o piątej po południu na angielskim dworze.

O co chodzi z tą rutyną? Zazwyczaj określenie to kojarzy się niezbyt przyjemnie z czynnościami, na które nie do końca mamy ochotę, ale musimy je wykonywać. W Helen Doron odwróciliśmy ten proces: rutyną jest to, co sprawia Ci przyjemność. A słuchanie po angielsku to przyjemność – nasi uczniowie uwielbiają korzystać z aplikacji Helen Doron, jak choćby Teen Buzz Radio czy Helen Doron Song Club. Mamy też aktywny kanał na YouTube, którego słuchają codziennie setki dzieci i nastolatków z całego świata.

Naszych aplikacji w języku angielskim można słuchać na dwa sposoby – aktywny i pasywny. I oba są OK, jeśli w danej chwili dzieci takiego właśnie słuchania potrzebują. 

Słuchanie bierne (pasywne) polega na słuchaniu języka angielskiego tak, jak słucha się odgłosów z podwórka, szmeru wody, gwaru miasta. Jest, ale obok. Nie wyłapujemy z niego znaczeń czy wyrazów. Tutaj kluczowa jest Twoja rola. Puszczaj swojemu dziecku słuchowiska angielskie, piosenki, nagrania w języku angielskim. Niech są naturalnym tłem dla Waszego codziennego życia. W Helen Doron pogrupowaliśmy nagrania zgodnie z możliwościami, zainteresowaniami i wiekiem naszych uczniów.

Słuchanie aktywne to zatopienie się w języku, zrozumienie kontekstu i wyciąganie wniosków, uruchamianie procesu myślowego. Słuchanie aktywne odbywa się najczęściej w przestrzeni szkoły – w Helen Doron dbamy, by dzieci rozumiały przekaz, jaki im odtwarzamy, wiedziały, o czym są piosenki i rozumiały dowcip w nich zawarty. 

Mogłoby się wydawać, że tylko aktywne słuchanie ma sens. Z pewnością jako rodzic widziałaś nie raz ulotki o aktywnym czytaniu, aktywnym słuchaniu, liczeniu, aktywnym uczestnictwie. W Helen Doron uważamy, że ważne są obie te postawy – aktywna i bierna.

Mózg Twojego dziecka rejestruje wszystko (tak jak szelest odwijanego cukierka w drugim pokoju), nawet wtedy, kiedy wydaje się, że jest inaczej. Helen Doron oferuje dzieciom zrozumienie, holistyczne podejście do ich zdolności uczenia się. Nie projektujemy przyszłych geniuszy. My projektujemy uczniom drogę, którą pójdą samodzielnie. 

Podsumowanie 

Kursy angielskiego dla dzieci, aby działały, muszą angażować te zmysły, którymi dzieci posługują się najczęściej i najchętniej. Helen Doron zrozumiała to już 35 lat temu i na podstawie swoich obserwacji i badań naukowych opracowała metodę, która do dziś doskonale sprawdza się w ciągle zmieniającym się świecie.

Nauka angielskiego przez słuchanie to naturalna, łatwa i oczywista metoda do nauczenia się języka angielskiego z całym jego bogactwem: akcentem, dźwiękonaśladownictwem, intonacją.

W szkołach Helen Doron słuchamy, czytamy, mówimy, myślimy i czujemy w języku angielskim.

Daj swojemu dziecku szansę na odkrywanie jego naturalnych talentów.

I kiedy kolejny raz zapytasz je: czy Ty mnie w ogóle słuchasz, spodziewaj się, że może odpowiedzieć Ci: tak, Mamo, ale biernie.