Powtarzając słowa na głos, ćwiczymy zarówno nasz umysł, jak i aparat mowy. To zdecydowanie najlepsza metoda nauki, która uczy nas instynktownych, szybkich i swobodnych wypowiedzi. Niekiedy potrzeba trochę czasu, aby rozwinąć umiejętność wymawiania niektórych głosek w innych językach.
Na czym zatem dokładnie polega nauka języka poprzez powtarzanie? Po prostu: na powtarzaniu usłyszanych słów, jednak najlepiej w określonych kontekstach i sytuacjach. W przypadku dzieci łatwo zamienić to w zabawę. Na spacerze można opisywać otaczający nas świat, podczas odwiedzin u bliskich nazywać członków rodziny.
Cały czas mówić do dziecka. Być jego narratorem rzeczywistości. W ten sposób maluch uczy się języka poprzez osłuchiwanie. Jeśli stworzysz mu komfortowe warunki do zewnętrznej ekspresji, z czasem będzie również po Tobie powtarzać.
Na ogół etap powtarzania wszystkiego po rodzicach i innych, zaufanych osobach ze swojego otoczenia dotyczy dzieci dwuletnich. To właśnie w tym okresie maluchy najłatwiej są w stanie rozwijać swoją dwujęzyczność. Dwulatki uwielbiają powtarzać – nie nuży ich ciągłe mówienie tego samego lub śpiewanie w kółko tych samych piosenek. Wprost bawią się one językiem.
Ponadto mają bardzo elastyczny aparat mowy, który o wiele łatwiej radzi sobie z trudnymi w wymowie głoskami. Co jednak najważniejsze, w tym wieku dzieci nie wstydzą się robić błędów językowych, które oczywiście im się zdarzają. Z tego powodu czasem przekręcają słowa lub je zmiękczają, ale w niczym to nie przeszkadza – ważne, że mówią! Powtarzają, powtarzają i powtarzają, aż w końcu będą mówić poprawnie.
Jeśli Twoje dziecko lubi powtarzać po Tobie słówka, doceń zapał malucha do nauki. Przede wszystkim nie zniechęcaj małego obywatela świata do tego nawyku. Często rodzice zbyt szybko dążą do poprawnej wymowy słów przez swoje dzieci. Nie oceniaj malucha ani go nie poprawiaj. Zamiast tego chwal za każde powtarzanie słów i samemu poprawnie wymawiaj określone słowa.
Najlepiej zmień swoje podejście do nauki języka w ogóle. Znacznie lepiej postrzegać to jako niekończący się proces. Wciąż przecież powstają nowe słowa. Poznajemy zapożyczenia lub odkrywamy język staropolski w literaturze. Nie ma zatem czegoś takiego, jak perfekcyjna znajomość językowa.
Takie podejście jest znacznie lepsze, ponieważ Ty nie masz potrzeby się frustrować, a maluch nie czuje zbędnej presji związanej ze swoją wymową i nie czuje się zawstydzany.
Zobacz też: Jak zachęcić dziecko do czytania nie tylko po polsku
W pewnym wieku dzieciom nie potrzeba szczególnej zachęty do powtarzania słów – to jeden ze sposobów na poznawanie przez nie świata! Maluchowi wystarczy jedynie Twoja uwaga i szczera radość czerpana ze wspólnej zabawy. Dzieci uwielbiają zainteresowanie, dlatego powtarzają słówka chętnie, gdy widzą, że inni zwracają na to uwagę i je za to chwalą.
Jeśli chcesz dodatkowo zachęcić swojego kilkulatka do powtarzania słów, możesz aranżować rozmaite zabawy, które uwzględniają tę czynność. Możecie wspólnie przeglądać książeczki i nazywać widniejące w nich obrazki, śpiewać piosenki lub uczyć się mówienia wierszyków. Najlepiej sprawdzają się proste rozmowy: pytania i odpowiedzi. Możecie planować wspólnie dzień, wymieniając po kolei wszystkie czynności, które chcecie zrobić.
3 minPowtarzając słowa na głos, ćwiczymy zarówno nasz umysł, jak i aparat mowy. To zdecydowanie najlepsza metoda nauki, która uczy nas instynktownych, szybkich i swobodnych wypowiedzi. Niekiedy potrzeba trochę czasu, aby rozwinąć umiejętność wymawiania niektórych głosek w innych językach.
Na czym zatem dokładnie polega nauka języka poprzez powtarzanie? Po prostu: na powtarzaniu usłyszanych słów, jednak najlepiej w określonych kontekstach i sytuacjach. W przypadku dzieci łatwo zamienić to w zabawę. Na spacerze można opisywać otaczający nas świat, podczas odwiedzin u bliskich nazywać członków rodziny.
Cały czas mówić do dziecka. Być jego narratorem rzeczywistości. W ten sposób maluch uczy się języka poprzez osłuchiwanie. Jeśli stworzysz mu komfortowe warunki do zewnętrznej ekspresji, z czasem będzie również po Tobie powtarzać.
Na ogół etap powtarzania wszystkiego po rodzicach i innych, zaufanych osobach ze swojego otoczenia dotyczy dzieci dwuletnich. To właśnie w tym okresie maluchy najłatwiej są w stanie rozwijać swoją dwujęzyczność. Dwulatki uwielbiają powtarzać – nie nuży ich ciągłe mówienie tego samego lub śpiewanie w kółko tych samych piosenek. Wprost bawią się one językiem.
Ponadto mają bardzo elastyczny aparat mowy, który o wiele łatwiej radzi sobie z trudnymi w wymowie głoskami. Co jednak najważniejsze, w tym wieku dzieci nie wstydzą się robić błędów językowych, które oczywiście im się zdarzają. Z tego powodu czasem przekręcają słowa lub je zmiękczają, ale w niczym to nie przeszkadza – ważne, że mówią! Powtarzają, powtarzają i powtarzają, aż w końcu będą mówić poprawnie.
Jeśli Twoje dziecko lubi powtarzać po Tobie słówka, doceń zapał malucha do nauki. Przede wszystkim nie zniechęcaj małego obywatela świata do tego nawyku. Często rodzice zbyt szybko dążą do poprawnej wymowy słów przez swoje dzieci. Nie oceniaj malucha ani go nie poprawiaj. Zamiast tego chwal za każde powtarzanie słów i samemu poprawnie wymawiaj określone słowa.
Najlepiej zmień swoje podejście do nauki języka w ogóle. Znacznie lepiej postrzegać to jako niekończący się proces. Wciąż przecież powstają nowe słowa. Poznajemy zapożyczenia lub odkrywamy język staropolski w literaturze. Nie ma zatem czegoś takiego, jak perfekcyjna znajomość językowa.
Takie podejście jest znacznie lepsze, ponieważ Ty nie masz potrzeby się frustrować, a maluch nie czuje zbędnej presji związanej ze swoją wymową i nie czuje się zawstydzany.
Zobacz też: Jak zachęcić dziecko do czytania nie tylko po polsku
W pewnym wieku dzieciom nie potrzeba szczególnej zachęty do powtarzania słów – to jeden ze sposobów na poznawanie przez nie świata! Maluchowi wystarczy jedynie Twoja uwaga i szczera radość czerpana ze wspólnej zabawy. Dzieci uwielbiają zainteresowanie, dlatego powtarzają słówka chętnie, gdy widzą, że inni zwracają na to uwagę i je za to chwalą.
Jeśli chcesz dodatkowo zachęcić swojego kilkulatka do powtarzania słów, możesz aranżować rozmaite zabawy, które uwzględniają tę czynność. Możecie wspólnie przeglądać książeczki i nazywać widniejące w nich obrazki, śpiewać piosenki lub uczyć się mówienia wierszyków. Najlepiej sprawdzają się proste rozmowy: pytania i odpowiedzi. Możecie planować wspólnie dzień, wymieniając po kolei wszystkie czynności, które chcecie zrobić.