My zapytamy przewrotnie: a kiedy zaczęliście do swojego dziecka mówić w języku polskim? Nasza metoda jest metodą naturalną. Dzięki niej dzieci przyswajają drugi język identycznie jak język ojczysty. Dlatego już nawet 3-miesięczne niemowlaki zapraszamy wraz z rodzicami na ogólnorozwojowy kurs w języku angielskim Baby’s Best Start. Na bezpłatnych lekcjach pokazowych z przyjemnością opowiemy o korzyściach, jakie Twojemu dziecku przyniesie osłuchiwanie się z językiem angielskim już od najmłodszych lat.
U dzieci młodszych na pierwszych zajęciach nauczyciel sprawdza poziom języka, ale też dynamikę przyswajania nowej wiedzy. U starszych dzieci sugerujemy napisanie testu diagnozującego (plasującego do odpowiedniego poziomu kursu). Wtedy dopiero podejmujemy decyzję, w jakiej grupie umieścić dziecko. Ponadto, przez pierwszy miesiąc od rozpoczęcia nauki, pilnie obserwujemy każde dziecko i gdy tylko pojawiają się przesłanki, aby przesunąć dziecko wyżej, albo niżej – to niezwłocznie omawiamy ten temat z rodzicami.
Zwykle byłoby to ze szkodą dla jednego z dzieci. Scenariusze naszych lekcji są opracowywane nie tylko przez językoznawców, ale też przez psychologów rozwoju dziecięcego, aby jak najlepiej dostosować metody nauki do poziomu rozwoju dziecka. Dla dziecka starszego pewne gry i zabawy mogą być zbyt „dziecinne” i nie będzie chciało w nich uczestniczyć. Dla młodszego natomiast zasób słownictwa może być za trudny do przyswojenia i dziecko straci zapał do nauki. Staramy się, by w danej grupie spotykali się rówieśnicy, bo wtedy efekty nauki są najlepsze.
Aby poznać cenę kursu dobrze dobranego dla Twojego dziecko, najlepiej skontaktować się bezpośrednio ze szkołą Helen Doron najbliżej Twojego miejsca zamieszkania: www.helendoron.pl/lokalizacje. Sekretariat poda koszt zajęć, który jest uzależniony od wieku dziecka, poziomu zaawansowania językowego i liczby lekcji w tygodniu.
Długość lekcji zależy od wieku ucznia oraz jego zaawansowania językowego. Najmłodsze dzieci zaczynają naukę od 45 minut, starsze przechodzą na 60 i 75 minut, a dla młodzieży zajęcia trwają 90 i 120 minut.
Książki do nauki metodą Helen Doron są integralną częścią kursu, dlatego nie sprzedajemy ich osobno, bez kursu. Nauka z ich pomocą ma sens tylko wtedy, gdy zajęcia są prowadzone w szkołach Helen Doron przez lektora metody, który przeszedł wszystkie niezbędne szkolenia.
Podział na grupy jest dokonywany zarówno pod względem wieku (dotyczy to naszych młodszych uczniów, tzn. w wieku żłobkowym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym), jak i ze względu na poziom zaawansowania języka. Starsi uczniowie są kwalifikowani do grupy na podstawie wcześniejszej weryfikacji ich umiejętności językowych.
Decyzja ta zależy od umiejętności językowych dziecka. Jeśli uczyło się ono wcześniej angielskiego (w przedszkolu czy w szkole), może przyjść do swojej grupy wiekowej na bezpłatne zajęcia pokazowe. Po lekcji lektor podpowie, czy dziecko może dołączyć do istniejącej grupy (jeśli są wolne miejsca), czy raczej powinno zacząć kurs od początku nowego roku szkolnego z początkującą grupą. Najczęściej czekanie na nowy rok szkolny zaleca się dzieciom młodszym, w wieku żłobkowym czy przedszkolnym, które wcześniej nie miały kontaktu z językiem.
Tak, lektor mówi do dzieci w języku angielskim. Tak samo Twoje dziecko uczyło się języka ojczystego – mówiliście do niego tylko po polsku. Dzieci uczą się znaczeń nowych słów poprzez kontekst. W domu mają kontakt ze ścieżką dźwiękową w języku angielskim, dzięki której osłuchują się ze słownictwem i konstrukcjami gramatycznymi, a na zajęciach lektor obrazowo wprowadza ich znaczenia (według specjalnych autorskich scenariuszy). Dzięki temu wiedza szybciej zapisuje się w pamięci długotrwałej i nauka jest po prostu skuteczna.
Grupy na zajęciach metodą Helen Doron liczą od 4 do 8 uczniów. Zapewnia to dzieciom odpowiednią ilość powtórzeń i interakcji, a nauczycielom daje możliwość indywidualnego zaopiekowania się każdym dzieckiem. Nowe grupy otwieramy, gdy mamy minimum 4 uczniów. Grupy dla nastolatków mogą liczyć do 12 uczniów.
Rodzice towarzyszą naszym najmłodszym uczniom, czyli maluchom w wieku od 3 miesięcy do około 3 lat. Lekcje są tak skonstruowane, by rodzice wraz ze swoimi dziećmi aktywnie brali udział w zajęciach. Wspólnie śpiewają, bawią się, skaczą oraz wykonują inne polecenia nauczyciela. Uczniowie od kursu Fun with Flupe (4-5 lat) zazwyczaj uczestniczą już w zajęciach sami (jeśli są już na to gotowi). Obserwujemy wtedy lepsze efekty nauki, dzieci z większym zaangażowaniem uczestniczą we wszystkich aktywnościach i nie rozpraszają się obecnością rodzica. Oczywiście, rodzic może być obecny na zajęciach, gdy dziecko tego potrzebuje.
W przypadku małych dzieci obecność rodziców jest wręcz konieczna, gdyż dzięki Wam czują się bezpiecznie. Z czasem będą się jednak usamodzielniać i czuć oparcie w rówieśnikach. Wtedy możecie zostawiać je same na coraz dłużej. Starsze dzieci mogą wręcz same „wyprosić” Was z lekcji. Ponieważ jednak zależy nam, abyście świadomie obserwowali postępy swojego dziecka, po zakończeniu każdej z czterech książek zapraszamy Was na lekcję otwartą.
Poza zajęciami stacjonarnymi, ważnym elementem naszej metody jest odsłuchiwanie nagrań z kursu w tle dwa razy dziennie. W ten sposób Twoje dziecko poznaje melodię języka, akcent, wymowę i całe konstrukcje gramatyczne. Na lekcjach nauczyciel obrazowo nadaje „osłuchanym” słowom znaczenie (poprzez gry, piosenki i wspólne zabawy). Razem z zajęciami dziecko ma więc kontakt z językiem angielskim nie raz, a 15 razy w tygodniu. Tak właśnie działa naturalna metoda nauki drugiego języka.
Korzystamy z zasady pozytywnego wzmocnienia, a dzięki niej szybko wypracowujemy również reguły zachowania. Poza tym nasze lekcje zakładają naprzemienność ćwiczeń fizycznych i umysłowych, co bardzo angażuje dzieci i nie pozostawia im czasu na nudę. Nasi nauczyciele przechodzą szereg szkoleń nie tylko z metody uczenia języka, ale również z technik prowadzenia zajęć, utrzymania dyscypliny czy radzenia sobie z emocjami u dzieci.
W procesie uczenia Waszego dziecka mamy dla Was bardzo ważną rolę: dopilnowanie, aby codziennie – 2 x dziennie – Wasze dziecko słuchało w tle nagrań w języku angielskim. Dzięki temu na zajęciach szybciej przyswoi znaczenie poznanych słów, a nauka będzie mu sprawiała dużo przyjemności. Niezwykle ważna jest też interakcja z rówieśnikami. Lekcje w małych grupach zachęcą Wasze dziecko do większej otwartości, udziału w zabawach i odważnego komunikowania się z innymi po angielsku.
Efekty widać od razu, czasami nawet już po pierwszej lekcji. Wszystko zależy jednak od konkretnego dziecka. Dzieci rozwijają się w różnym tempie i tak, jak niektóre zaczynają mówić w ojczystym języku wcześniej, a inne później – tak samo bywa w przypadku drugiego języka. My uczymy przede wszystkim języka komunikacji. Dlatego najlepiej zabierzcie swoje dziecko na wakacje za granicę i zobaczcie, jak sobie radzi w kontaktach z dziećmi z innych krajów. Wielu naszych rodziców opowiada nam swoje niezwykłe historie z takich wyjazdów.
Przez czas trwania każdego kursu staramy się zapewnić tego samego lektora. Gdy zmiana jest jednak konieczna, nauczyciele dokładają wszelkich starań, aby dzieci jak najmniej ją odczuły. Taka zmiana daje też dziecku możliwość poznania innej osoby mówiącej w języku angielskim, co jest niezwykle ważne w procesie uczenia. Wszyscy nasi lektorzy posiadają międzynarodowe certyfikaty metodyczne, mogą więc uczyć we wszystkich szkołach Helen Doron na całym świecie.
Tak, jak najbardziej. Niemowlę, które słyszy i reaguje na dwa języki, będzie dorastać rozumiejąc je oba. Będzie też potrafiło je rozróżniać. Nauka języków we wczesnym wieku poszerza możliwości umysłowe dziecka – nie tylko w zakresie języków obcych, ale w ogóle uczenia się i opanowywania nowych umiejętności. Wyrabia też jego koncentrację, uczy tolerancji (osoba mówiąca w innym języku nie jest „obca”) oraz otwiera na różnorodność świata. Wyposaża również dziecko w dwujęzyczność, w której angielski przestaje być celem, a staje się narzędziem do spełniania marzeń.
Oczywiście, ma to sens. Najszybciej wiedzę chłoną małe dzieci, których głównym działaniem dnia jest zabawa i eksploracja świata. Nauka przychodzi im niemal „mimochodem”, podczas słuchania, obserwowania i samodzielnego wypróbowywania. Na tej samej zasadzie działa nasza metoda naturalna oraz słuchanie w tle. Odtwarzanie dziecku nagrań dwa razy dziennie podczas jego innych aktywności (jedzenia, mycia się czy układania klocków) sprawia, że dziecko myśli, iż tylko się bawi, a my wiemy, że się uczy.
Metoda Helen Doron jest aktualnie jedyną, która zapewnia Twojemu dziecku kontynuację nauki od 3. miesiąca życia do 19 lat. W każdym kolejnym roku nauki dziecko przechodzi na następny kurs dopasowany do jego rozwoju i umiejętności. W naszej metodzie wykorzystujemy uczenie spiralne, czyli nadbudowywanie znaczeń. Najpierw dzieci poznają podstawowe znaczenia słów, a wraz z wiekiem dokładają do nich kolejne znaczenia (poszerzając swoją wiedzę tak, jak w języku ojczystym). Dlatego najlepsze efekty daje kontynuowanie nauki metodą Helen Doron przez szereg lat.
Staramy się zapewnić możliwość odrobienia zajęć. Nieobecności można odrobić w innej równoległej grupie na tym samym poziomie. Prosimy każdorazowo zgłaszać chęć odrobienia zajęć do sekretariatu Twojej szkoły w celu ustalenia szczegółów. Odrabianie zajęć w grupie równoległej umożliwia Twojemu dziecku poznanie innych uczniów i nawiązanie nowych znajomości. Dodatkowo buduje jego odwagę społeczną i umacnia pewność siebie w kontaktach z innymi dziećmi.
Zawsze zachęcamy rodziców, aby kontaktowali się z nauczycielami i swobodnie rozmawiali o swoich spostrzeżeniach. Dzięki małym grupom (4-8 osób) również nauczyciel ma możliwość obserwacji każdego z dzieci indywidualnie i może szybciej zauważyć, że dziecko czuje się na zajęciach niekomfortowo lub jest zagubione. Jeśli rodzic nie zgłasza zaniepokojenia, nauczyciel sam może poszukać z nim kontaktu i spróbować ustalić, jakie są powody takiej sytuacji. Po rozmowie z właścicielem szkoły może zaproponować przepisanie dziecka do innej grupy równoległej lub na inny kurs. Jeśli wszystkie próby wsparcia dziecka nie pomogły i dalej nie chce uczęszczać na zajęcia, istnieje możliwość rozwiązania umowy z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Czasami warto zrobić dziecku przerwę w nauce i wrócić do niej ponownie, gdy będzie bardziej gotowe.