Innowacje to pojęcie odmieniane wszędzie, przez wszystkie przypadki i w niemal każdej branży. Innowacyjne mogą być pomysły, narzędzia, rozwiązania. Czy i Wy czasami czujecie przesyt tymi “innowacjami’? W Helen Doron nie musimy mówić jakie innowacje w nauczaniu języków obcych, pojawiły się u nas niedawno, jako odpowiedź na potrzeby zmieniającej się edukacji. W Helen Doron to my jesteśmy innowacją i zmianą w edukacji, którą od pewnego czasu próbuje naśladować wielu. A my im życzymy powodzenia 🙂

Innowacje edukacyjne, czyli nowoczesny sposób nauczania dzieci – na czym to polega?

Najlepiej będzie nam opowiedzieć o innowacjach w szkołach językowych Helen Doron na przykładzie wrażeń, jakimi dzielą się nauczyciele, którzy przystąpili do projektu Helen Doron. Być może już wiesz, że kluczową wartością, na jaką stawiamy, są relacje z naszymi uczniami. Oto innowacje w edukacji:

innowacje w edukacji

Olga Smusz – Klonowska:

Traktujemy uczniów jako bardzo ważną część zespołu. Bo to jest zespół. Nasze zajęcia nie wyglądają tak, że ktoś jest z jednej strony sali, ktoś z drugiej strony sali, a tym bardziej nie chowamy się za biurkiem. Najczęściej rozpoczynamy zajęcia, siedząc w kręgu. W kręgu nie ma miejsca dominującego. Tylko jest wspólnota. I o to chodzi.

To jest tak jakby symbol całych zajęć. Zaczynamy w kręgu i kończymy w kręgu. Wszystko co robimy, opiera na zasadzie „give and take”. Co to znaczy? Że my dajemy i oni nam dają. My zabieramy z tego co nam dają i oni zabierają z tego co my dajemy. To jest ciągła współpraca. Cały czas, co nie jest proste. Chcesz wiedzieć więcej? Posłuchaj jak nauczyciel z pasją mówi o podejściu do uczniów w Helen Doron

To, co inni nazywają innowacją, my nazywamy relacją. Innowacyjne metody nauczania w edukacji wczesnoszkolnej opierają się u nas na głębokim zrozumieniu procesów myślowych dzieci, skupieniu pełnej uwagi na potrzeby każdego z nich. 

Dobre relacje z rodzicami i uczniami to w Helen Doron żadna nowość – właśnie na tym fundamencie zostały napisane wszystkie nasze kursy, a przypominamy, że zaczynaliśmy w latach 90. Pamiętasz swoją szkołę z tamtego okresu?

Więc my właśnie wtedy już stosowaliśmy praktyki rodzicielstwa bliskości, wprowadzaliśmy elementy pozytywnej dyscypliny – nazwy na te praktyki miała przynieść przyszłość, ale dziś z radością mówimy wszystkim, że Helen Doron to przyszłość, zadbaliśmy o to już wiele lat temu.

Czy istnieją innowacyjne metody nauczania języków obcych? Według nas nie. Istnieją tylko dobre metody nauczania. I nie języków obcych, a drugiego i kolejnych. Z biegiem czasu zobaczysz, jak bardzo ważne są słowa i pojęcia w naszej szkole językowej. 

Innowacje w nauczaniu języków obcych

Dlaczego tak ważne jest indywidualne podejście do ucznia?

Każdy człowiek, każde dziecko i każdy dorosły rozwija się w swój, indywidualny sposób. I mimo, że próbuje się nas wcisnąć od lat w jakieś średnie: siatki centylowe, BMI, iloraz inteligencji, średnią ocen na świadectwie, wyniki w sporcie, nie mają one większego znaczenia, kiedy nie dotyczą one etapów rozwoju każdego z nas.

Oznacza to, że jeśli w klasie czwartej uczeń przebiega odcinek 60 metrów w 11,5 sekundy, a w piątej w 10 sekund, dokonał on niezwykłego progresu. Ale jeśli odszukamy tabele średnich wyników w biegu na 60 metrów – uczeń ten otrzyma kolejno oceny 3 i 3. Nikt jego progresu nie zarejestruje w oficjalnym formularzu. 

Wszystkie te uśrednienia są wynikiem szybkiego rozwoju myśli technologicznej i przyrostu naturalnego na świecie. Słowem, jakoś trzeba nas mierzyć. Ale czy mierzenie wszystkich tą samą miarą jest w porządku? Oczywiście dziś wiemy, że nie. Jeden uczeń będzie świetnie recytował wierszyki – nie oznacza to, że w Helen Doron będziemy pchać na konkursy recytatorskie, ponieważ świetna recytacja to objaw, nie umiejętność.

Recytowanie wierszy to objaw świetnie rozwijającej się pamięci ucznia. Szybciej więc będziemy kierunkowali go w zadaniach na zapamiętywanie, liczenie w pamięci, myślenie logiczne, niż zatrzymywali na etapie, na którym dziś jest dobry. Indywidualne podejście do dziecka to prawdziwy klucz w nauczaniu języka angielskiego. 

Szkoła językowa Helen Doron inna niż wszystkie pozostałe

Często powtarzamy, że jesteśmy szkołą inną niż inne. Bardzo często słyszymy to bowiem od rodziców, którzy obserwują, jak ich dzieci w krótkim czasie rozwijają swoje umiejętności komunikowania się w języku angielskim. Tak jak wspomnieliśmy, u nas innowacje są podstawą każdego kursu językowego. Budowaliśmy je w oparciu o wiedzę z zakresu pedagogiki, neurobiologii mózgu małych dzieci, sensoryki i indywidualnego podejścia, znanego choćby z filozofii Montessori.

Połączyliśmy wiedzę różnych kierunków, postawiliśmy sobie bardzo wysokie wymagania podczas rekrutacji nowych nauczycieli, zainwestowaliśmy w ich ciągłe szkolenia i specjalizacje – i dziś zbieramy owoce tych starań. Wiemy, że nasze dzieci lubią chodzić na zajęcia z języka angielskiego. To dlatego, że od samego początku postawiliśmy na relacje z dziećmi, relacje z rodzicami i relacje z nauczycielami. Zobacz, co wyróżnia nauczycieli z Helen Doron