Pierwszą grupą, w jakiej nasze dzieci budują relacje, jest oczywiście rodzina. To, jak spędzamy czas z dzieckiem ma fundamentalny wpływ na jego rozwój i często determinuje jego dorosłe zachowania. W szkołach językowych Helen Doron uwrażliwiamy naszych edukatorów  na wnikliwą obserwację relacji, jakie panują w grupie rówieśniczej w czasie kursu języka angielskiego dla dzieci.

Z takich obserwacji dobry pedagog wyciągnie wnioski i będzie potrafił zachęcić nieśmiałe dziecko do częstszego udzielania się na forum, czy delikatnie uspokoi te dzieci, które mają silne predyspozycje do dowodzenia w grupie. Zajęcia z angielskiego dla dzieci w Helen Doron to nie tylko poznawanie drugiego języka, ale doskonała szkoła emoji, relacji i kształtowania postaw!

jak budować relacje

Jak wyglądają lekcje angielskiego w szkole językowej Helen Doron?

Szkoła językowa Helen Doron to miejsce, w którym od ponad 35 lat nauczamy języka angielskiego dzieci w bardzo różnym wieku. Jesteśmy najlepsi w prowadzeniu zajęć z języka angielskiego już z najmłodszymi uczniami. Przychodzą do nas rodzice z 3-miesięcznymi maleństwami, rocznymi bobasami i przedszkolakami.

Naszym zadaniem jest prowadzić tych małych ludzi przez świat drugiego języka i wskazywać im drogę do rozwijania innych kompetencji, które z pewnością przydadzą się w ich życiu. 

Zajęcia z angielskiego dla dzieci opierają się na kursach napisanych przez Helen Doron. Kurs Baby’s Best Start polega głównie na zacieśnianiu relacji z rodzicami i rozwijaniu umiejętności społecznych. Co naprawdę wspaniałe: niemowlęta uczymy angielskiego za pośrednictwem niemowlęcego języka migowego oraz przez dźwiękonaśladownictwo.

Dzieci do lat 4 poznają muzykę innych kultur, dzięki czemu ich umysły otwierają się na nowe bodźce, rytm, akcenty. To doskonały sposób, by język angielski był przez nie przyswajany w sposób absolutnie naturalny. Przeczytaj, jak pracują nauczyciele w szkole językowej Helen Doron! (tu ma być anchor do artykułu, który pisałam, ale jeszcze nie jest opublikowany)

Czy relacje w grupie rówieśniczej na zajęciach z angielskiego są ważne?

Są ogromnie ważne. To relacje powodują, że dzieci chcą przychodzić na zajęcia z języka angielskiego do Helen Doron. Znasz ten głos, który prawie codziennie mówi: “Maaamooooo, ale ja nie chcęęęę” – kiedy trzeba wstać do przedszkola czy szkoły? Rodzice naszych uczniów mówią, że w przypadku Helen Doron dzieją się czary – i nikt nie marudzi, że “nie chce iść dziś do szkoły” lub “bardzo go boli ucho”.

Kluczem do tego, że uczniowie chętnie chodzą na nasze zajęcia wcale nie są kosmiczne techniki nauczania angielskiego. To relacje, atmosfera, a przede wszystkim: poczucie przynależenia do kreatywnej grupy rówieśniczej sprawiają, że zajęcia z angielskiego dla dzieci w Helen Doron są tak bardzo oblegane. 

jak budować relacje

Nauka przez zabawę – naturalne budowanie relacji między dziećmi

Nauka przez zabawę – to może brzmieć mało poważnie. Nie ma w tym jednak nic z żartów czy wygłupów. Naturalną czynnością poznawczą dzieci jest zabawa. To czynność równie ważna jak spanie, jedzenie, uprawianie sportu.

Zabawa to proces integracji dziecka z własnym ciałem i umysłem, czas, podczas którego młody człowiek ćwiczy motorykę małą, uczy się wnikliwej obserwacji, rozumie pozycję swojego ciała wobec otaczającego go świata. Mądrze dobrana zabawa daje spektakularne efekty w nauczaniu języka angielskiego u dzieci.

Nasz kurs dla grupy Kids (4-9 lat) oparty jest właśnie na systemie zabaw, przeplatanych sekwencyjnie, z dużą ilością rytmiki, śpiewu i ruchu. Pamiętasz piosenkę z dzieciństwa: “Biegać, skakać, latać, pływać, w tańcu, w ruchu wypoczywać?”.

W Helen Doron też wierzymy, że dzieci chłoną świat całym ciałem i wszystkimi zmysłami. Dlatego lekcje angielskiego dla dzieci nie odbywają się u nas w ławkach. Robimy wszystko, by nasze dzieciaki chętnie śledziły przygody Flupa, jednego z bohaterów (w tej grupie wiekowej), wspólnie śmiały się z rymowanek w języku angielskim i spędzały ze sobą czas na rozmowach w języku angielskim.

W Helen Doron dzieci uczą się języka angielskiego, ale też dowiadują, jak budować relacje w grupie. Angielski dla nastolatków odbywa się oczywiście zupełnie inaczej. Tutaj mamy do czynienia z młodymi, pełnymi własnych pomysłów i odpowiedzi ludźmi, których trzeba zrozumieć i przede wszystkim – wysłuchać.

Grupa wiekowa 11-19 to dla nas niezwykła przygoda. Zazwyczaj są to uczniowie ogromnie ciekawi języka i świata, którym proponujemy narzędzia, jakimi posługują się sami, w domu. Są to więc aplikacje, kanały YouTube, radio Helen Doron. Obserwujemy jednak, że jest to też grupa wiekowa, która uwielbia dyskutować. I zawsze w szkole Helen Doron dajemy jej przestrzeń na tę dyskusję. 

Jak budować relacje – relacje między uczniami w klasie

Wiesz, co co jest ważne w relacjach z innymi ludźmi? Otwartość. Otwarta postawa na drugiego człowieka nie zawiera oceny. To przyjęcie kogoś takim, jaki on jest. To bardzo istotne, byśmy tej otwartości uczyli nasze dzieci. Nie bez powodu mówi się, że dzieciństwo to najpiękniejszy, ale i najtrudniejszy etap naszego życia.

To właśnie wtedy budujemy więzi, nie tylko z innymi, ale i samym sobą. Akceptacja grupy rówieśniczej ma dla dziecka kolosalne znaczenie i to od nas zależy, jak nasze dziecko będzie reagowało na innych. Relacje interpersonalne między uczniami w klasie budują się przez wzajemne zaufanie i zaangażowanie.

Dzieci są jak radary, intuicyjnie wyczuwają słabości, wycofanie. Bardzo często też reagują emocjonalnie, gdy się czegoś lub kogoś boją. Bywa tak, że dziecko, które wykazuje cechy dominacji nad innymi uczniami, to zagubiony, młody człowiek, który wymaga pomocy.

W Helen Doron English postawiliśmy na naukę w niewielkich, rówieśniczych i bezpiecznych grupach. Nasi pedagodzy zwracają szczególną uwagę na to, jak dzieci się w tych grupach czują. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech naszej szkoły jest też to, że jest od samego początku multikulturowa. Relacje międzyludzkie opierają się na dostrzeganiu i akceptowaniu różnic. Związane są one z pochodzeniem, nawykami, kulturą, systemem wartości.

W szkołach Helen Doron English obchodzimy dzień Różnorodności Kulturowej. Wplatamy w nasze kursy informacje o innych krajach, zwyczajach, obrzędach, językach, muzyce. Pokazujemy, że dzieci na świecie są różne (kolor skóry, język, religia), ale wszystkie mają podobne potrzeby i marzenia. 

Relacje interpersonalne: zaufanie 

Zaufanie w Helen Doron English dotyczy nie tylko relacji uczeń – nauczyciel. W naszej szkole ufamy sobie nawzajem: dlatego zanim zatrudnimy jakąkolwiek osobę do naszego zespołu, przechodzi ona przez kilka intensywnych rozmów. Sprawdzamy podczas nich, czy nauczyciel, który chciałby zostać częścią rodziny Helen Doron English, wyznaje podobne co my wartości.

Jedną z ważniejszych jest pełne zaufanie do kompetencji dzieci. Rozmowy o pracę toczą się w miłej, partnerskiej atmosferze.

Wolimy spędzić więcej czasu na rekrutacjach, niż później rozczarować kogoś i siebie. Jeśli zajmujesz się językiem angielskim od lat i chcesz zobaczyć, jak wiele ta umiejętność może Ci przynieść, zostań nauczycielem Helen Doron

Jakie korzyści dla dziecka niosą dobrze zbudowane relacje w grupie języka angielskiego?

Dobrze zbudowane relacje w grupie języka angielskiego mają wpływ nie tylko na to, jak dziecko postrzegane jest przez kolegów i koleżanki, jak ocenia siebie w ich oczach, ale również – jak ocenia siebie w oczach własnych.

Kim jestem? Czego chcę? Dlaczego czasami czuję to, co czuję? Jak powinienem reagować, by złe emocje szybko znikały,a dobre dawały mi energię? Twoje dziecko zadaje sobie te pytania. Jego poczucie własnej wartości bardzo mocno zależy od tego, w jaki sposób odnajduje się w grupie rówieśniczej. I naprawdę, nie ma znaczenia, czy Twoje dziecko jest nieśmiałe czy ma w sobie cechy przywódcze – dorośli też tacy są przecież – ważne, by dobrze czuło się w swojej skórze w towarzystwie innych osób.

To cel, który przyświeca naszej filozofii: sprawić, by w środowisku drugiego języka Twoje dziecko czuło się dobrze z tym, kim jest i co czuje. 

Z pewnością spotkałaś się z poczuciem odrzucenia przez grupę rówieśniczą, jeśli nie w przypadku Twojego dziecka, to dziecka, ktore znasz. To naturalne, choć bywa bardzo bolesne. Dlatego też, by wyeliminować poczucie wyobcowania i samotności, kursy języka angielskiego dla dzieci Helen Doron prowadzone są w małych, przyjaznych grupach.

Nasi pedagodzy pilnie obserwują uczniów, sprawdzają ich postępy nie tylko językowe, jak również społeczne. Kluczem do tego jest umiejętność rozpoznawania emocji i regulowania ich. W Helen Doron Twoje dziecko jest bezpieczne, zaopiekowane i kierowane tak, by czuło się wspaniale z tym, kim jest.