Wysoka wrażliwość u dzieci to cecha osobowości, która przejawia się w intensywniejszym odbieraniu bodźców zewnętrznych i wewnętrznych. Warto wiedzieć, że wysoka wrażliwość u dziecka nie jest chorobą ani zaburzeniem, ale naturalnym zespołem cech, które mogą wpłynąć na codzienne funkcjonowanie dziecka w otoczeniu. Jak więc rozpoznać, czy Twoje dziecko należy do grona Wysoko Wrażliwych Osób (WWO)?
Oto kilka kluczowych cech, które mogą wskazywać Ci, że masz do czynienia z wysoko wrażliwym dzieckiem:
Silna reakcja na bodźce – Dzieci wysoko wrażliwe często mocniej reagują na dźwięki, światło czy dotyk. Mogą nie tolerować hałasu lub jasnych świateł, co powoduje, że będą unikać zatłoczonych miejsc i głośnych sytuacji.
Głębokie przeżywanie emocji – Nadwrażliwość emocjonalna u dziecka objawia się tym, że emocje – zarówno pozytywne, jak i negatywne – są przeżywane bardzo intensywnie. Dziecko może łatwo się wzruszać, płakać lub nadmiernie cieszyć z drobnych rzeczy.
Empatia – Wysoko wrażliwe dzieci często wykazują dużą empatię i troskę o innych. Często przejmują się losem innych, co może prowadzić do intensywnego reagowania na cierpienie ludzi lub zwierząt.
Skrupulatność i dokładność – Takie dzieci mają tendencję do dokładnego analizowania sytuacji. Potrzebują więcej czasu, aby przetworzyć nowe informacje, ponieważ starają się je zrozumieć w pełni i wnikliwie. To cecha pozytywna, ale może również prowadzić do przeciążenia informacjami.
Unikanie zmian i nowych sytuacji – Dzieci WWO mogą mieć trudności z adaptacją do nowych warunków, na przykład przedszkola, szkoły czy nowych grup rówieśniczych. Zmiany w ich rutynie mogą wywoływać stres i lęk.
Wysoka wrażliwość u dzieci bywa często mylona z innymi zaburzeniami, takimi jak ADHD czy spektrum autyzmu. Dzieci wysoko wrażliwe, podobnie jak dzieci z ADHD, mogą być bardzo ruchliwe i mieć trudności z koncentracją w hałaśliwym otoczeniu. Jednak w odróżnieniu od dzieci z ADHD, dzieci WWO nie przejawiają trudności w organizacji działań czy nadmiernej impulsywności.
Podobnie, wysoka wrażliwość u dziecka może być mylona z autyzmem, ze względu na to, że wysoko wrażliwe dziecko unika bodźców, takich jak hałas czy tłum. Niemniej jednak dzieci wysoko wrażliwe są w stanie nawiązywać głębokie relacje emocjonalne, podczas gdy dzieci z autyzmem mogą mieć trudności w utrzymywaniu kontaktów społecznych.
Wsparcie dla dzieci WWO powinno być dostosowane do ich wyjątkowych potrzeb emocjonalnych i sensorycznych. Kluczowe jest stworzenie im odpowiedniego środowiska, które umożliwi spokojne przetwarzanie bodźców, a także rozwijanie ich talentów. Oto kilka wskazówek, jak dbać o wysoko wrażliwe dziecko.
Tworzenie bezpiecznego środowiska – Wysoko wrażliwe dzieci potrzebują przestrzeni, w której będą czuły się bezpiecznie i spokojnie. Warto zadbać o to, by ich codzienne otoczenie było ciche, uporządkowane i harmonijne.
Rozmowa o emocjach – Pomaganie dziecku w rozpoznawaniu i nazywaniu swoich emocji jest kluczowe. Wysoko wrażliwe dzieci mogą czuć się przytłoczone własnymi uczuciami, dlatego wsparcie w ich zrozumieniu i wyrażaniu pomoże im radzić sobie z nadwrażliwością emocjonalną.
Zachęcanie do twórczości – Dzieci wysoko wrażliwe często mają rozwiniętą wyobraźnię i talent artystyczny. Rysowanie, muzyka czy pisanie mogą pomóc im wyrażać emocje i radzić sobie z trudnymi sytuacjami.
Unikanie presji i nadmiernej stymulacji – Warto zwracać uwagę na to, aby nie przeciążać dziecka nadmiarem zajęć. Dzieci WWO potrzebują więcej czasu na odpoczynek i regenerację. Zbyt dużo bodźców może je szybko zmęczyć i zniechęcić do dalszej aktywności.
Grupy w szkołach Helen Doron są małe (do 8 osób), łatwiej jest więc stworzyć spokojne i bardziej przewidywalne środowisko. Nauczyciele pozwalają uczyć się dzieciom w swoim tempie tak, aby nie czuły się przytłoczone nauką. Jeśli nie chcą jeszcze powiedzieć jakiegoś słowa lub zrobić jakiegoś zadania – nie zmuszamy ich. Pomagamy też dzieciom rozwijać ich zainteresowania – organizujemy konkursy (m.in plastyczne), na których dzieci mogą się wykazać swoimi umiejętnościami.
Więcej na temat wsparcia dzieci introwertycznych na zajęciach przeczytasz w artykule: Praca z dzieckiem introwertycznym na zajęciach w Helen Doron.
Dziecko wysoko wrażliwe nie potrzebuje „naprawy”, ale wsparcia. Kluczowe jest, aby zaakceptować jego cechy i dostosować swoje podejście, aby pomóc mu w rozwoju. Dzieci te mają wiele do zaoferowania – ich empatia, kreatywność i wrażliwość mogą być ogromnym atutem, jeśli tylko będą mogły rozwijać się w sprzyjającym środowisku.
Pamiętaj, że wsparcie emocjonalne i zrozumienie dla dzieci wysoko wrażliwych może pomóc im rozwijać się i radzić sobie z wyzwaniami, jakie niesie życie. Warto zatem poświęcić czas na zrozumienie ich unikalnych potrzeb i budowanie zdrowego poczucia własnej wartości. Wysoka wrażliwość u dziecka to wyzwanie, z którym poradzi sobie kochający i wspierający rodzić. Warto również wiedzieć, jak wspierać inne dzieci z wyjątkowymi potrzebami, więcej na ten temat dowiesz się, czytając artykuł: Jak wspierać dziecko z ADHD w nauce?
4 minWysoka wrażliwość u dzieci to cecha osobowości, która przejawia się w intensywniejszym odbieraniu bodźców zewnętrznych i wewnętrznych. Warto wiedzieć, że wysoka wrażliwość u dziecka nie jest chorobą ani zaburzeniem, ale naturalnym zespołem cech, które mogą wpłynąć na codzienne funkcjonowanie dziecka w otoczeniu. Jak więc rozpoznać, czy Twoje dziecko należy do grona Wysoko Wrażliwych Osób (WWO)?
Oto kilka kluczowych cech, które mogą wskazywać Ci, że masz do czynienia z wysoko wrażliwym dzieckiem:
Silna reakcja na bodźce – Dzieci wysoko wrażliwe często mocniej reagują na dźwięki, światło czy dotyk. Mogą nie tolerować hałasu lub jasnych świateł, co powoduje, że będą unikać zatłoczonych miejsc i głośnych sytuacji.
Głębokie przeżywanie emocji – Nadwrażliwość emocjonalna u dziecka objawia się tym, że emocje – zarówno pozytywne, jak i negatywne – są przeżywane bardzo intensywnie. Dziecko może łatwo się wzruszać, płakać lub nadmiernie cieszyć z drobnych rzeczy.
Empatia – Wysoko wrażliwe dzieci często wykazują dużą empatię i troskę o innych. Często przejmują się losem innych, co może prowadzić do intensywnego reagowania na cierpienie ludzi lub zwierząt.
Skrupulatność i dokładność – Takie dzieci mają tendencję do dokładnego analizowania sytuacji. Potrzebują więcej czasu, aby przetworzyć nowe informacje, ponieważ starają się je zrozumieć w pełni i wnikliwie. To cecha pozytywna, ale może również prowadzić do przeciążenia informacjami.
Unikanie zmian i nowych sytuacji – Dzieci WWO mogą mieć trudności z adaptacją do nowych warunków, na przykład przedszkola, szkoły czy nowych grup rówieśniczych. Zmiany w ich rutynie mogą wywoływać stres i lęk.
Wysoka wrażliwość u dzieci bywa często mylona z innymi zaburzeniami, takimi jak ADHD czy spektrum autyzmu. Dzieci wysoko wrażliwe, podobnie jak dzieci z ADHD, mogą być bardzo ruchliwe i mieć trudności z koncentracją w hałaśliwym otoczeniu. Jednak w odróżnieniu od dzieci z ADHD, dzieci WWO nie przejawiają trudności w organizacji działań czy nadmiernej impulsywności.
Podobnie, wysoka wrażliwość u dziecka może być mylona z autyzmem, ze względu na to, że wysoko wrażliwe dziecko unika bodźców, takich jak hałas czy tłum. Niemniej jednak dzieci wysoko wrażliwe są w stanie nawiązywać głębokie relacje emocjonalne, podczas gdy dzieci z autyzmem mogą mieć trudności w utrzymywaniu kontaktów społecznych.
Wsparcie dla dzieci WWO powinno być dostosowane do ich wyjątkowych potrzeb emocjonalnych i sensorycznych. Kluczowe jest stworzenie im odpowiedniego środowiska, które umożliwi spokojne przetwarzanie bodźców, a także rozwijanie ich talentów. Oto kilka wskazówek, jak dbać o wysoko wrażliwe dziecko.
Tworzenie bezpiecznego środowiska – Wysoko wrażliwe dzieci potrzebują przestrzeni, w której będą czuły się bezpiecznie i spokojnie. Warto zadbać o to, by ich codzienne otoczenie było ciche, uporządkowane i harmonijne.
Rozmowa o emocjach – Pomaganie dziecku w rozpoznawaniu i nazywaniu swoich emocji jest kluczowe. Wysoko wrażliwe dzieci mogą czuć się przytłoczone własnymi uczuciami, dlatego wsparcie w ich zrozumieniu i wyrażaniu pomoże im radzić sobie z nadwrażliwością emocjonalną.
Zachęcanie do twórczości – Dzieci wysoko wrażliwe często mają rozwiniętą wyobraźnię i talent artystyczny. Rysowanie, muzyka czy pisanie mogą pomóc im wyrażać emocje i radzić sobie z trudnymi sytuacjami.
Unikanie presji i nadmiernej stymulacji – Warto zwracać uwagę na to, aby nie przeciążać dziecka nadmiarem zajęć. Dzieci WWO potrzebują więcej czasu na odpoczynek i regenerację. Zbyt dużo bodźców może je szybko zmęczyć i zniechęcić do dalszej aktywności.
Grupy w szkołach Helen Doron są małe (do 8 osób), łatwiej jest więc stworzyć spokojne i bardziej przewidywalne środowisko. Nauczyciele pozwalają uczyć się dzieciom w swoim tempie tak, aby nie czuły się przytłoczone nauką. Jeśli nie chcą jeszcze powiedzieć jakiegoś słowa lub zrobić jakiegoś zadania – nie zmuszamy ich. Pomagamy też dzieciom rozwijać ich zainteresowania – organizujemy konkursy (m.in plastyczne), na których dzieci mogą się wykazać swoimi umiejętnościami.
Więcej na temat wsparcia dzieci introwertycznych na zajęciach przeczytasz w artykule: Praca z dzieckiem introwertycznym na zajęciach w Helen Doron.
Dziecko wysoko wrażliwe nie potrzebuje „naprawy”, ale wsparcia. Kluczowe jest, aby zaakceptować jego cechy i dostosować swoje podejście, aby pomóc mu w rozwoju. Dzieci te mają wiele do zaoferowania – ich empatia, kreatywność i wrażliwość mogą być ogromnym atutem, jeśli tylko będą mogły rozwijać się w sprzyjającym środowisku.
Pamiętaj, że wsparcie emocjonalne i zrozumienie dla dzieci wysoko wrażliwych może pomóc im rozwijać się i radzić sobie z wyzwaniami, jakie niesie życie. Warto zatem poświęcić czas na zrozumienie ich unikalnych potrzeb i budowanie zdrowego poczucia własnej wartości. Wysoka wrażliwość u dziecka to wyzwanie, z którym poradzi sobie kochający i wspierający rodzić. Warto również wiedzieć, jak wspierać inne dzieci z wyjątkowymi potrzebami, więcej na ten temat dowiesz się, czytając artykuł: Jak wspierać dziecko z ADHD w nauce?