Lektorzy spotykają na ulicy swoich niedawnych uczniów i przychodzą do szkoły wzruszeni: „Moja Ala zaczęła studia w Anglii. A mnie się wydaje, że tak niedawno uczyłam ją „na dywanie”…”. Uczniowie jeszcze przed maturą zdają w centrach Helen Doron egzaminy Cambridge i wiemy, ile wymaga to od nich pracy. W tym tekście podpowiemy, jak przygotować się do matury ustnej z angielskiego.  

Na maturze ustnej prezentujesz się prawdziwa/y Ty, nie tylko w kontekście wiedzy teoretycznej, ale praktycznej przede wszystkim. Tu masz przed sobą swojego rozmówcę, który oczekuje zrozumiałego komunikatu, masz z nim kontakt wzrokowy, odbierasz jego mimikę i ton wypowiedzi. Jest to wyzwanie. Wyruszasz z bezpiecznego portu w swoją pierwszą samodzielną podróż w świat. Damy Ci dobrą mapę, czyli wskazówki, co warto wiedzieć przed maturą z angielskiego.  

Matura ustna język angielski – jak wygląda?

Matura ustna z angielskiego* trwa około 15 minut i ma formę rozmowy zdającego z osobą egzaminującą. Składa się z 4 części:

  • rozmowa wstępna, czyli rozgrzewka (2 minuty),
  • zadanie 1: rozmowa z odgrywaniem roli (4 minuty),
  • zadanie 2: opis obrazka po angielsku (3 minuty)
  • zadanie 3: prezentacja na podstawie materiału wspomagającego i odpowiedź na 2 pytania (5 minut).

Pytania na maturze ustnej z angielskiego

Egzamin zaczniesz od wylosowania zestawu. Następnie przejdziecie do rozmowy wstępnej, która będzie dotyczyć Ciebie i Twoich zainteresowań. Mogą to być 1-2 pytania w rodzaju:

Do you like travelling? (Why? / Why not?)

• Which foreign country would you like to visit? (Why?)

• How do you usually travel when you go on holidays? (Why?)

Celem rozmowy wstępnej jest to, abyś się rozluźnił(a) i spokojnie przeszła/ przeszedł do części zasadniczych egzaminu, które są już punktowane.

Zadanie 1. Odegranie scenki

Zadanie to polega na przeprowadzeniu rozmowy, w której zdający i egzaminujący odgrywają role wskazane w poleceniu. W trakcie rozmowy musisz odnieść się do 4 elementów wskazanych w poleceniu i rozwinąć swoją wypowiedź.

Przykład: W czasie pobytu w Londynie postanowiłaś/eś się przeprowadzić. Rozmawiasz na ten temat z kolegą/koleżanką ze szkoły językowej. Są 4 kwestie, które musisz omówić w rozmowie z egzaminującym: powód zmiany zamieszkania, możliwe trudności w trakcie, pakowanie rzeczy, korzystanie z firmy transportowej.   

Zadanie 2. Opis obrazka

W tym zadaniu:

  • opisujesz ilustrację zamieszczoną w zestawie. Musisz określić miejsce, osoby oraz wykonywane przez nie czynności – wszystko w czasie present continous. Pamiętaj, mówimy in the picture, nie on the picture!
  • odpowiadasz na 3 pytania egzaminatora, związane z tematyką ilustracji. Pamiętaj, by nie odpowiadać zdawkowo (yes, no) lecz rozwijać wypowiedzi.

Przykład:

Fotografia przedstawia uczniów w klasie, podziwiających robota. Pytania:

1. Why are there some robots on the students’ desks?

2. Which electronic gadget do you most often use and why?

3. Tell us about a situation when you or someone you know had a problem with using a technical device.

Zadanie 3. Prezentacja

W tej części:

  • wybierasz ilustrację, która – według Ciebie – najlepiej spełnia warunki wskazane w poleceniu, i uzasadniasz swoją decyzję.
  • wyjaśniasz, dlaczego odrzucasz pozostałe ilustracje.
  • odpowiadasz na 2 pytania postawione przez egzaminatora. Pytania są związane z tematyką ilustracji. Również i tutaj nie możesz ograniczać się do zdawkowych, jednozdaniowych wypowiedzi.

Przykład:

  • Popatrz na zdjęcie 1. (kierujący autem) i zdjęcie 2. (turystka robiąca selfie nad przepaścią).
  • Przygotowujesz prezentację na temat niebezpieczeństw związanych z bezmyślnym używaniem smartfonu.
  • Wybierz zdjęcie, które będzie bardziej przemawiające do młodych ludzi, i uzasadnij swój wybór.
  • Wyjaśnij, dlaczego odrzucasz drugą propozycję.

Opcjonalne pytania od egzaminatora (nie będą podane w Twoim zestawie):

1. Why do so many people become addicted to using smartphones?

2. What might be the consequences of using smartphones all the time?

3. What can be done to get people to meet and talk in person instead of online?

4. What would our life be like without the Internet?

Prezentacja taka równie dobrze może dotyczyć kultury, sztuki, techniki, sportu, czy ochrony środowiska (przeczytaj, jak mówić o ekologii po angielsku).  

Matura ustna z angielskiego – przydatne zwroty

Gdy wejdziesz do sali, egzaminatorzy będą zwracać się do Ciebie wyłącznie po angielsku. Oto niektóre zwroty przydatne w dyskusji:

  1. Wyrażanie opinii:
  • I believe… – „Uważam, że…”.
  • In my opinion, … – „Moim zdaniem…”.
  • From my point of view… – „Z mojego punktu widzenia…”.

2. Wyrażanie zgody i zgadzanie się:

  • I agree with you – „Zgadzam się z tobą”.
  • That’s true – „To prawda”.
  • You’re right – „Masz rację”.

3. Wyrażanie niezgody i sprzeciwianie się:

  • I don’t think so – „Nie sądzę”.
  • I disagree with you – „Nie zgadzam się z tobą”.
  • I’m not sure about that – „Nie jestem tego pewna/ pewien”.

4. Prośba o wyjaśnienie:

  • Could you explain what you mean by that? – „Czy możesz wyjaśnić, co masz na myśli?”.
  • I’m not sure I understand. Could you clarify? – „Nie jestem pewien, czy rozumiem. Czy możesz wyjaśnić?”.
  • Could you give me an example? – „Czy możesz podać przykład?”.

5. Język angielski, matura ustna – przydatne zwroty przy podsumowywaniu wypowiedzi:

  • To sum up… / To wrap it up… – „Podsumowując…”.
  • All in all… – „Ogólnie rzecz biorąc…”.
  • To conclude… – „Konkludując…”.

6. Pytania do drugiej osoby (w dyskusji):

  • What do you think about… – „Co sądzisz o…”.
  • Do you agree with that? – „Zgadzasz się z tym?”.
  • What’s your opinion on… – „Jakie jest Twoje zdanie na temat…”.

7. Opis obrazka po angielsku:

  • In the picture, I can see… – „Na zdjęciu widzę…”.
  • It seems like… – „Wydaje się, że…”.
  • I think the photo is showing… – „Myślę, że zdjęcie przedstawia…”.

Nie spiesz się, mów powoli i wyraźnie. Unikaj wyrażeń, co do których poprawności, zastosowania w tej sytuacji nie jesteś pewny. A jeśli nie zrozumiała(eś) jakiegoś polecenia, poproś o powtórzenie.  

Sposób oceniania

Myślisz: „matura ustna angielski” i martwisz się gramatyką? Tutaj doceniona zostanie również zrozumiałość Twojej wypowiedzi, umiejętność rozwiązania problemu komunikacyjnego, z jakim się zmierzysz. System oceniania wygląda następująco:

  • sprawność komunikacyjna: od 0 do 6 punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno (maksymalnie 18 punktów),
  • zakres środków leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej wypowiedzi zdającego,
  • poprawność środków leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego,
  • wymowa: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego,
  • płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego.

Maksymalnie dostać możesz 30 punktów.

Przygotowanie i stres

Przygotowanie do matury ustnej z języka angielskiego, podobnie jak przygotowanie do egzaminów Cambridge, wiąże się z wysiłkiem. Jak się dobrze przygotować? Przydatne będzie nagranie swojego wystąpienia,  a następnie odtworzenia go sobie. Serio! Ocenisz swoją dykcję, wymowę, tempo wypowiedzi i gospodarowanie czasem. Przyjrzysz się swojej mimice i gestykulacji. Może trzeba nad czymś popracować, coś udoskonalić? Możecie się też umówić z kolegą/ koleżanką, by wspólnie odegrać role egzaminatora i maturzysty.

Przede wszystkim jednak nie ucz się do ostatniego dnia. To oczywiście nie oznacza, że masz wtedy unikać kontaktu z angielskim. Możesz oglądać pogodne filmy (z napisami lub bez), słuchać oraz śpiewać piosenki po angielsku. Jest to przyjemne, relaksujące zajęcie w momencie, kiedy nauka pamięciowa nie ma już sensu.

Przed egzaminem wyśpij się i zjedz lekkie śniadanie. Już na miejscu, w szkole unikaj towarzystwa malkontentów. Raczej usiądź sam/a i spokojnie czekaj na swoją kolej. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak opanować emocje, przeczytaj nasz artykuł poświęcony w całości temu, jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem Nastaw się życzliwie do egzaminatorów. Oni też chcą, abyś zdał/a jak najlepiej, bo Twój wynik buduje przecież renomę szkoły. * Źródło: https://arkusze.pl/informatory/informator-maturalny-jezyk-angielski-2025.pdf