Na przestrzeni lat przeprowadzono wiele badań dotyczących wpływu telewizji na funkcjonowanie poznawcze dzieci. Wyniki nie nastrajają optymistycznie – dowiedziono, że długi czas spędzany przed ekranem telewizora utrudnia dziecku zdolność do koncentracji uwagi. Zaburza także prawidłowe funkcjonowanie pamięci krótkotrwałej, a nawet utrudnia rozwój mowy u dziecka.
Czy zatem tak samo działają smartfony i tablety? W tej kwestii zdania badaczy są nadal podzielone. Wiele zależy od tego, jak używane są tego rodzaju urządzenia elektroniczne. Ich atutem z pewnością są ekrany dotykowe, które w przeciwieństwie do ekranu telewizora pozwalają na aktywność ze strony użytkownika. Często podnoszoną kwestię stanowi pozytywny wpływ dostępu do elektroniki na późniejsze obycie dziecka z nowymi technologiami w okresie szkolnym.
Nie da się ukryć, że żyjemy w szybko zmieniającym się świecie, a większość prac już teraz wymaga biegłej obsługi komputera. Ponadto internet daje dzieciom dostęp do przepastnych źródeł wiedzy z niemal każdej dziedziny. Z odpowiednim nadzorem rodziców maluchy mogą zatem rozwijać swoje zainteresowania, na przykład językowe.
Większość specjalistów zaleca nieudostępnianie dzieciom urządzeń elektronicznych przynajmniej do 2. roku życia. Na późniejszym etapie jest to jednak po prostu trudne do zrealizowania w otoczeniu, gdzie przecież pozostali domownicy na co dzień mają w ręce smartfon lub pracują przy komputerze. Stąd też warto zapoznawać małych obywateli świata z tego rodzaju urządzeniami, ale w odpowiedni sposób:
Zachowaj sceptycyzm – miej na uwadze, że współczesne dzieci to pierwsze pokolenia, które już od momentu narodzin są otoczone elektroniką. Nowoczesne technologie są nadal nowe w naszym życiu, a przez to wciąż mało przebadane. Nie ma tak wiele wniosków dotyczących korzystania z nich, jak na przykład z telewizji.
Tym bardziej warto limitować dziecku czas przed ekranem tabletu albo telefonu. Być może w przyszłości dowiemy się, że była to dobra praktyka
3 minNa przestrzeni lat przeprowadzono wiele badań dotyczących wpływu telewizji na funkcjonowanie poznawcze dzieci. Wyniki nie nastrajają optymistycznie – dowiedziono, że długi czas spędzany przed ekranem telewizora utrudnia dziecku zdolność do koncentracji uwagi. Zaburza także prawidłowe funkcjonowanie pamięci krótkotrwałej, a nawet utrudnia rozwój mowy u dziecka.
Czy zatem tak samo działają smartfony i tablety? W tej kwestii zdania badaczy są nadal podzielone. Wiele zależy od tego, jak używane są tego rodzaju urządzenia elektroniczne. Ich atutem z pewnością są ekrany dotykowe, które w przeciwieństwie do ekranu telewizora pozwalają na aktywność ze strony użytkownika. Często podnoszoną kwestię stanowi pozytywny wpływ dostępu do elektroniki na późniejsze obycie dziecka z nowymi technologiami w okresie szkolnym.
Nie da się ukryć, że żyjemy w szybko zmieniającym się świecie, a większość prac już teraz wymaga biegłej obsługi komputera. Ponadto internet daje dzieciom dostęp do przepastnych źródeł wiedzy z niemal każdej dziedziny. Z odpowiednim nadzorem rodziców maluchy mogą zatem rozwijać swoje zainteresowania, na przykład językowe.
Większość specjalistów zaleca nieudostępnianie dzieciom urządzeń elektronicznych przynajmniej do 2. roku życia. Na późniejszym etapie jest to jednak po prostu trudne do zrealizowania w otoczeniu, gdzie przecież pozostali domownicy na co dzień mają w ręce smartfon lub pracują przy komputerze. Stąd też warto zapoznawać małych obywateli świata z tego rodzaju urządzeniami, ale w odpowiedni sposób:
Zachowaj sceptycyzm – miej na uwadze, że współczesne dzieci to pierwsze pokolenia, które już od momentu narodzin są otoczone elektroniką. Nowoczesne technologie są nadal nowe w naszym życiu, a przez to wciąż mało przebadane. Nie ma tak wiele wniosków dotyczących korzystania z nich, jak na przykład z telewizji.
Tym bardziej warto limitować dziecku czas przed ekranem tabletu albo telefonu. Być może w przyszłości dowiemy się, że była to dobra praktyka