Pojęcie bariery językowej pojawia się w naszych rozmowach jak zmora. Wiemy, ilu z Was ma z nią problem i jak często jest powodem, dla którego poddajecie się w próbach komunikacji w języku angielskim. Dzisiaj pomożemy Wam zrozumieć częste przyczyny własnych ograniczeń i pokażemy, w jaki sposób nauka metodą Helen Doron pomaga ich uniknąć.  Zaczynamy!

Bariera językowa to jeden z rodzajów barier komunikacyjnych. Czym są bariery komunikacyjne? Są to przeszkody i kłopoty, jakie napotykamy, kiedy chcemy coś do kogoś powiedzieć, pokazać, zasygnalizować – krótko mówiąc, kiedy chcemy się z kimś skomunikować.

Thomas Gordon, ważny amerykański strateg komunikacyjny, wyróżnia 12 barier w komunikacji i daje im prawdziwie amerykańską nazwę  – „brudna dwunastka”. Bariery komunikacyjne dzieli na trzy grupy: osądzanie, dawanie rozwiązań i unikanie udziału w troskach drugiej osoby.

OSĄDZANIE

Osądzanie to główna bariera komunikacyjna. Dotyczy osądzania siebie, jak i innych. Według Carla Rogersa (amerykański badacz, psycholog, strateg), każdy z nas posiada „naturalną skłonność do osądzania”, choć niewielu z nas tak o sobie myśli. Na osądzanie składają się:

  • Krytykowanie
  • Przezywanie
  • Stawianie diagnozy
  • Chwalenie połączone z oceną

DAWANIE ROZWIĄZAŃ

Dawanie rozwiązań (mamy tu na myśli konkretne wypowiedzi i zachowania) może skutecznie blokować komunikację. Dawanie rozwiązań to inaczej dawanie porad, wydawanie rozkazów czy grożenie. To również moralizowanie. Często podsuwanie gotowego rozwiązania wcale nie rozwiązuje problemu, a stwarza jeszcze większy. Na dawanie rozwiązań składają się:

  • Rozkazywanie
  • Grożenie
  • Moralizowanie
  • Stawianie zbędnych pytań lub pytanie zbyt często
  • Doradzanie

UNIKANIE UDZIAŁU W TROSKACH DRUGIEGO CZŁOWIEKA

Są to tego rodzaju zachowania, dzięki którym unikamy tematów, które wywołują w nas emocje. Ludzie bardzo często chcąc uniknąć tematu, w centrum uwagi stawiają samych siebie i swoje problemy.  Bardzo często to po prostu brak umiejętności słuchania i skupienia się na tym, co się do nas mówi.  Unikanie udziału w troskach drugiego człowieka obejmuje: odwracanie uwagi od tego, co mówi druga osoba i kierowanie jej na siebie, trywializowanie czyichś uczuć i stosowanie w to miejsce logicznego argumentowania – wszystko, by uniknąć emocjonalnego zaangażowania  oraz uspokajanie (również bez zaangażowania emocjonalnego).

  • Odwracanie uwagi
  • Logiczne argumentowanie
  • “Uspokajanie”

Powyższa klasyfikacja dotyczy ogólnie pojętej komunikacji, czyli tego, czego powszechnie doświadczamy w naszym życiu, bez względu na to, w jakim języku mówimy. Pełne barier doświadczenia w komunikacji z innymi, mogą także skutkować problemami w nauce języka obcego.

Teraz opowiemy Ci, jak sobie z tym radzimy w Helen Doron, a przy okazji polecamy: Jak możesz pomóc dziecku w rozwoju mowy? Poradnik

Bariera językowa angielski: jak sobie z nią poradzić

Blokada językowa to bardzo delikatna sprawa. Często paraliżuje nas tak bardzo, że nie potrafimy wydusić z siebie najprostszego zdania w drugim języku. Przy okazji, blokada językowa po angielsku to language barrier.

Bariera językowa zdarza się nie tylko tym, którzy dopiero rozpoczęli naukę języka angielskiego – jest to też częste zjawisko, kiedy ktoś próbuje przejść na wyższy poziom zaawansowania w języku. Co czuje osoba, którą dotyka bariera językowa? Przede wszystkim zawstydzenie. Zawstydzenie wynika ze strachu przed oceną, wyśmianiem, bagatelizowaniem naszego problemu. Jak już wiesz, ocenianie, wyśmiewanie czy brak współodczuwania to bariery komunikacyjne.

Helen Doron English – dlaczego nasi uczniowie nie mają bariery językowej?

Jak przełamać barierę językową? W Helen Doron English nie stosujemy ocen. Nie poprawiamy potknięć językowych w traumatyzujący sposób, a raczej naprowadzamy uczniów na poprawne odpowiedzi. Nigdy nie zawstydzamy naszych uczniów i nie porównujemy z innymi. Cieszymy się razem z nimi z każdej wypowiedzi w języku angielskim, doceniając ich wysiłek i zaangażowanie.

Równocześnie pokazujemy, że błędy są naturalnym elementem procesu uczenia się. Ile razy małe dziecko przewraca się, zanim zacznie chodzić? Uczymy wytrwałości, a nasze przyjazne reakcje pokazują uczniom, że błędy w żaden sposób nie wpływają na to, jak ich postrzegamy.

Uczniowie Helen Doron English nie mają bariery językowej, ponieważ od samego początku nauki w naszych szkołach przyzwyczajeni są do mówienia w języku angielskim. Poziom języka, zasób słownictwa i skomplikowanie gramatyczne oczywiście dopasowujemy do wieku i możliwości uczniów. Podczas kursów dla najmłodszych uczniowie nie piszą ani nie czytają po angielsku – skupiają się na słuchaniu i mówieniu. To bardzo ważne, ponieważ takie właśnie ćwiczenia najlepiej przygotowują ich do późniejszych interakcji z językiem angielskim. W słuchaniu i mówieniu leży sedno poczucia pewności siebie w poruszaniu się po drugim języku.

W metodzie Helen Doron English uczniowie codziennie osłuchują się z angielskim. Pomaga im to nie tylko w nauce słownictwa, ale także chłonięciu gramatyki.  Dzięki temu nasi uczniowie nie mają problemu z “zacinaniem się” w czasie mówienia, bo nie muszą się zastanawiać, jakiej formy gramatycznej użyć – używają ich intuicyjnie.  Zasady gramatyczne języka wprowadzamy w sposób opisowy dopiero z kursami dla nastolatków (angielski dla dziesięciolatka i angielski dla jedenastolatka) – bo wiemy, że wtedy nasi uczniowie z powodzeniem stosują je intuicyjnie, a ich mózgi są gotowe na taką dawkę wiedzy abstrakcyjnej.

Blokada językowa po angielsku: wspieraj i zachęcaj

Szczególnie ważne w budowaniu pewności siebie i braku bariery językowej jest zaufanie. W Helen Doron English uczniowie uczą się w niewielkich grupach rówieśniczych, gdzie zachodzi wiele interakcji – a podstawą jest szacunek i wsparcie. Nauczyciele nie skupiają się na popełnianych błędach, a raczej starają się nakierować na poprawne rozwiązania. W metodzie Helen Doron ten sposób pracy z uczniami nazywamy pozytywnym wzmocnieniem. Naukę angielskiego przyswaja się w przyjaznej formie – quizów, gier czy wyścigów. Dzięki temu, że uczymy wyłącznie w języku angielskim, uczniowie znają angielskie słowa i zwroty dla każdej, nawet przypadkowej sytuacji.

Jak mówi Iza Lutek – mama 3 córek uczęszczających na kursy Helen Doron w Lublinie: “Moje córki myślą po angielsku. Używają słów, których ja do tej pory nie znałam. Czasami zwracają mi uwagę, że popełniam błędy w angielskim, ale ja jestem z tego dumna. One są lepsze, bo uczą się angielskiego od trzeciego roku życia.”

O naturalnych umiejętnościach przyswajania języków, napisaliśmy w artykule Kiedy dziecko zaczyna mówić – czym jest dzień Agugaga?

Bariera językowa – jak możesz ją zmniejszać

Podsumowując, warto więc zastanowić się nad dwoma aspektami. Po pierwsze, na ile i które z tych mechanizmów były stosowane wobec Ciebie? To głównie krytykowanie, ocenianie, poprawianie, stawianie zbyt wielu pytań na raz są powodem bariery językowej, którą możesz odczuwać.

Po drugie, jaka jest Twoja komunikacja z innymi osobami? Czy zdarza Ci się, że stosujesz te schematy  wobec innych? Może bagatelizujesz czasem czyjeś emocje? Jak często rzucasz do przyjaciółki: “Nie martw się, będzie dobrze” albo “Nie przesadzaj, inni mają naprawdę gorzej”?  Oceniasz, stawiasz szybkie diagnozy?

Jeśli podejmiesz decyzję, by swoją komunikację z innymi poprawić, naprawdę możesz to zrobić. Zacznij słuchać. Przyjmuj innych z otwartością. Stawiaj się w miejscu innych ludzi. I pamiętaj: nigdy, przenigdy nie wiesz, jaki bagaż niesie na swoich barkach osoba, którą właśnie oceniasz. Ta osoba może mieć również 5 lat.