Początek roku szkolnego to czas, w którym wiele dzieci rozpoczyna naukę drugiego języka. Poznający się wzajemnie uczniowie często są zestresowani. To po stronie lektora spoczywa rozładowanie napięcia i wprowadzenie przyjaznej, pozytywnej atmosfery na kursie językowym. W tym celu warto wdrożyć pewne zasady i zaangażować dzieci w rozmaite rozgrzewki językowe.

Zasady uczenia najmłodszych

Początkowe lekcje z języka angielskiego stanowią dla dzieci nowe doświadczenie. Wiele z nich nie wie, czego się spodziewać i jak się zachowywać.

Z tego powodu dobry pomysł na pierwsze zajęcia stanowi krótkie wprowadzanie przez lektora i omówienie zasad uczenia. Formę oraz treść należy dostosować do grupy wiekowej. W przypadku małych dzieci najlepiej sprawdzą się zwięzłe komunikaty, ponieważ zbyt długie rozpraszają uczniów i bywają po prostu niezrozumiałe.

Szczególnie, jeżeli dzieci w grupie w ogóle nie znają angielskiego, zasady uczenia nie powinny być skomplikowane. Najlepiej wytłumaczyć to, czego oczekujemy, poprzez pokazywanie.

Przykładowo zasadę: „siedzimy na poduszkach” wprowadzamy przez kilkukrotne siadanie na podłodze i powtarzanie po angielsku: “sit down on the pillow”.

Zestaw zasad dla starszych dzieci

W przypadku starszych dzieci, które znają już podstawy języka angielskiego, najlepiej już od pierwszych zajęć rozmawiać wyłącznie w drugim języku.

Także zestaw zasad może być bardziej rozbudowany i angażujący. Atrakcyjną formę jego tworzenia stanowi tzw. brain storm (burza mózgów), czyli wspólne zbieranie pomysłów w grupie, a następnie wybór najlepszych z nich poprzez głosowanie.

Taka aktywność od razu ośmiela do rozmów i przestawia na język angielski. Lektor może zapisać na kartce wyłonione poprzez brain storm zasady, a następnie zawiesić je w widocznym miejscu.

Co może znaleźć się na liście? Z pewnością hasła takie jak:

  • respect others,
  • be a friend, 
  • help to clean up
  • czy listen carefully.

Przydatne rozgrzewki językowe przed nauką angielskiego

Na grupowych zajęciach języka angielskiego popularne ćwiczenia stanowią tzw. rozgrzewki językowe, które w naturalny sposób przestawiają uczniów z mówienia po polsku na mówienie w drugim języku.

Rozgrzewki językowe są szczególnie przydatne na początku roku szkolnego, ponieważ stanowią szansę na lepsze poznanie się grupy i stworzenie swobodniejszej atmosfery.

Jednocześnie zapewniają szerokie możliwości ćwiczeń. Pobudzają lub wyciszają uczniów. Mogą być powtórzeniem materiału z poprzednich zajęć lub wprowadzać do nowych zagadnień.

Rozgrzewki językowe dla małych dzieci

Dla grupy językowej kilkulatków warto przygotowywać proste rozgrzewki językowe z różnego rodzaju pomocami dydaktycznymi.

Mogą być to na przykład obrazki lub zabawki, na które dzieci będą wskazywać palcem, gdy padnie określone słówko. Świetnie sprawdzą się również najprostsze pytania o samopoczucie.

Początkowo takie, na które można odpowiedzieć twierdząco albo przecząco: „Are you happy today?”.

Dzieci można pytać także między innymi o pogodę, co jadły na śniadanie, o ulubiony kolor czy posiadane zwierzątko domowe. 

Rozgrzewki językowe dla starszych dzieci

Im lepsze umiejętności językowe grupy, tym bardziej zaawansowaną formę rozgrzewek językowych może wybrać lektor języka angielskiego.

Dla poznających się uczniów świetny pomysł stanowi gra o nazwie spider’s web, w której wykorzystuje się kłębek włóczki.

Zaczyna nauczyciel, przedstawiając się i mówiąc zdania rozpoczynające się „I am…”, „I like…”, „I have…”. Po tym chwyta koniec włóczki i rzuca kłębek do jednego z uczniów.

Analogicznie uczeń przedstawia się, mówi coś o sobie i rzuca kłębek do kolejnej osoby w grupie. Stopniowo z włóczki powstaje coś na kształt pajęczej sieci.

Kiedy kłębek dojdzie do ostatniej osoby, można przystąpić do ponownego zwijania włóczki, po kolei powtarzając imiona osób, które opowiadały o sobie.

Do przełamania lodów dobrze sprawdza się także rozgrzewka językowa truth or lie. Każdy mówi o sobie dwa zdania: jedno prawdziwe, a drugie kłamstwo.

Zadaniem grupy jest odgadnięcie, które zdanie jest prawdziwe. Zaczyna nauczyciel, który mówi na przykład: „I have a pen in my bag or I have an apple in my bag”.

#26 Nigdy dzieci nie krytykujemy, my je zachęcamy do swobodnego wyrażania się. Magda Nowak