Zanim rozłożymy na cząstki różne mnemotechniki i inne metody nauczania języka angielskiego, opowiemy Ci o czymś, co jest absolutnie konieczne, wspólne i wymagane. Najważniejszym czynnikiem warunkującym efektywną naukę angielskiego jest… relaks. Jeżeli nauka języka (ale nie tylko) kojarzy się uczniowi ze stresem, przykrym obowiązkiem – jego zdolności poznawcze stają się silnie ograniczone. To rezultat zestresowanego układu limbicznego i wyrzutu kortyzolu, hormonu stresu. W takich warunkach przyswajanie nowej wiedzy jest bardzo utrudnione.
Naucz swoje dziecko, jak rozpoznawać i regulować emocje, jak się relaksować, a my zrobimy resztę roboty za Ciebie. Z połączenia Twojej empatii i uważności oraz naszej wiedzy i metod powstaną warunki, w których Twoje dziecko nauczy się języka angielskiego zupełnie naturalnie i z przyjemnością. W takich warunkach nawet czasy po angielsku to po prostu pestka.
Określenie „mnemotechnika” wywodzi się z greki i jest połączeniem słów „mneme” (pamięć) i „technikos” (technika/sztuka wykonania czegoś). Co ciekawe, ojcem mnemotechniki jest Symonides z Keos – grecki filozof i liryk, który jako pierwszy zaczął używać metody pałacu pamięci. Chociaż mnemotechnika była znana od czasów starożytnych, badacze docenili ją dopiero w XX w.
Mnemotechniki stanowią metody ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie oraz przypominanie sobie informacji:
Rozmaite metody mnemotechniczne znajdują zastosowanie w nauce angielskiego. Dzięki nim zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe mogą szybciej przyswajać nowe słówka, a także całe konstrukcje zdaniowe.
Mnemotechniki to sposoby, które pomagają efektywniej zapamiętywać, przechowywać i odtwarzać informacje. Działają na zasadzie złożenia trzech płaszczyzn: skojarzenia, kontekstu oraz wyobraźni. Dlaczego ułatwiają zapamiętywanie informacji? Mnemotechniki są skuteczne w nauce angielskiego, ponieważ jednocześnie pobudzają wiele obszarów mózgu.
Dzięki temu zapamiętujemy wrażenia: obrazy, znaczenia, brzmienia i wnioski logiczne.
Za sprawą mnemotechnik nauka angielskiego nie polega na wkuwaniu słówek, ale na zanurzeniu się w języku wszystkimi zmysłami. Oczywiście w Helen Doron English stosujemy mnemotechniki od lat. Dzięki ich wykorzystaniu uczniowie w naszych szkołach uczą się nie tylko tego, jak są miesiące po angielsku, ale automatycznie kojarzą je z pogodą, zwyczajami i tradycją występującą w danym okresie roku czy zapisem cyfrowym dat.
Rozróżniamy co najmniej dwa rodzaje mnemotechnik:
Dzięki mnemotechnikom można bez problemu przyswoić zarówno słówka, jak i gramatyczne zagadnienia, które często spędzają sen z powiek.
Akronimy to nowe słowa, ułożone z pierwszych liter wyrazów, które chcemy zapamiętać. ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych), USA (United States of America), ASAP (as soon as possible) stanowią akronimy. Akronimem jest też HOMES, kiedy chcemy zapamiętać wszystkie nazwy Wielkich Jezior Północnoamerykańskich (Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior). W języku polskim akronim jest tożsamy ze skrótowcem, czyli skrótem.
Tutaj, zamiast tworzenia skrótowca układamy całe zdanie, które łatwo zapamiętać. Przykładowo: „Na Ekranie Siedzi Wrona” to prosty sposób, by zapamiętać nazwy angielskie kierunków świata, czytanych zgodnie z ruchem wskazówek zegara – North, East, South, West.
Rymy pomagają nam w prosty sposób zapamiętać nawet najbardziej skomplikowane reguły, chociażby ortograficzne:
“Kłopotliwe samo h, dość szczególną skłonność ma.
Lubi „hałaśliwe” słowa: huk, harmider, hałasować.
Pisząc „historyjka błaha”,
nigdy, Haniu, się nie wahaj!”
A pamiętasz ze szkoły to? „Pamiętaj chemiku młody – wlewaj zawsze kwas do wody”.
W zapamiętywaniu daty, np. założenia Rzymu, pomagają techniki mnemotechniki układu skojarzeniowego.
Kiedy powiesz: „Na siedmiu górach piętrzy się Rzym”, wiesz, że to rok 753.
A skąd wiesz? Spójrzmy na zdanie jeszcze raz: „Na siedmiu górach pię-trzy się Rzym” – teraz widzisz, że zaszyfrowane są tam cyfry 7, 5 i 3!
Ale nie tylko, zdanie jest prawdziwe również w ujęciu geograficznym: Rzym położony jest na siedmiu wzgórzach: Eskwilinie, Palatynie, Awentynie, Kapitolu, Kwirynale, Wiminale oraz Caelianie.
Haki pamięciowe pomagają dzieciom zapamiętać cyfry. I tak, kiedy pokażemy dziecku kartę z odpowiednim rysunkiem i podpisem cyfrowym, można zapamiętać, że np.:
To jedna z najstarszych metod mnemotechnicznych. Polega na wyobrażeniu sobie przestrzeni, prawdziwej lub wymyślonej, a następnie na umieszczeniu w niej konkretnych przedmiotów. Przedmioty mają nam się kojarzyć z zagadnieniami, które mamy zapamiętać. Ta technika pozwala nam zapamiętywać większe partie tekstu i zagadnień, jak na przykład przemowę. Zarówno nasz pałac/przestrzeń, jak i przedmioty, muszą być przerysowane, charakterystyczne.
Mapy myśli są ostatnio bardzo popularnymi metodami mnemotechnik dla dzieci i dorosłych. To system rysunków, kolorów, piktogramów i innych elementów wizualnych, które pomagają nie tylko w zapamiętywaniu, ale planowaniu i opracowywaniu koncepcji kreatywnych. W Helen Doron korzystamy z nich na przykład do planowania dłuższych wypowiedzi pisemnych na kursach od Paul Ward Explores.
W Helen Doron English z powodzeniem stosujemy mnemotechniki, by ułatwić dzieciom naukę języka angielskiego. A jeżeli jesteś nauczycielem, który chciałby pracować w różnorodnych metodach nauki, zapraszamy: Zostań nauczycielem Helen Doron!
Mnemotechnika stanowi metodę ułatwiającą przyswajanie oraz zapamiętywanie nowej wiedzy. Techniki mnemotechniczne działają, bo angażują różne zmysły oraz wyobraźnię, a dzięki wielu rodzajom mnemotechnik możesz dopasować sposób uczenia do upodobań swojego dziecka i sprawdzić, aby nauka była przyjemna i skuteczna. Przykłady warte do przetestowania to m.in. akronimy, system pierwszych liter, rymy oraz haki pamięciowe.
Zanim rozłożymy na cząstki różne mnemotechniki i inne metody nauczania języka angielskiego, opowiemy Ci o czymś, co jest absolutnie konieczne, wspólne i wymagane. Najważniejszym czynnikiem warunkującym efektywną naukę angielskiego jest… relaks. Jeżeli nauka języka (ale nie tylko) kojarzy się uczniowi ze stresem, przykrym obowiązkiem – jego zdolności poznawcze stają się silnie ograniczone. To rezultat zestresowanego układu limbicznego i wyrzutu kortyzolu, hormonu stresu. W takich warunkach przyswajanie nowej wiedzy jest bardzo utrudnione.
Naucz swoje dziecko, jak rozpoznawać i regulować emocje, jak się relaksować, a my zrobimy resztę roboty za Ciebie. Z połączenia Twojej empatii i uważności oraz naszej wiedzy i metod powstaną warunki, w których Twoje dziecko nauczy się języka angielskiego zupełnie naturalnie i z przyjemnością. W takich warunkach nawet czasy po angielsku to po prostu pestka.
Określenie „mnemotechnika” wywodzi się z greki i jest połączeniem słów „mneme” (pamięć) i „technikos” (technika/sztuka wykonania czegoś). Co ciekawe, ojcem mnemotechniki jest Symonides z Keos – grecki filozof i liryk, który jako pierwszy zaczął używać metody pałacu pamięci. Chociaż mnemotechnika była znana od czasów starożytnych, badacze docenili ją dopiero w XX w.
Mnemotechniki stanowią metody ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie oraz przypominanie sobie informacji:
Rozmaite metody mnemotechniczne znajdują zastosowanie w nauce angielskiego. Dzięki nim zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe mogą szybciej przyswajać nowe słówka, a także całe konstrukcje zdaniowe.
Mnemotechniki to sposoby, które pomagają efektywniej zapamiętywać, przechowywać i odtwarzać informacje. Działają na zasadzie złożenia trzech płaszczyzn: skojarzenia, kontekstu oraz wyobraźni. Dlaczego ułatwiają zapamiętywanie informacji? Mnemotechniki są skuteczne w nauce angielskiego, ponieważ jednocześnie pobudzają wiele obszarów mózgu.
Dzięki temu zapamiętujemy wrażenia: obrazy, znaczenia, brzmienia i wnioski logiczne.
Za sprawą mnemotechnik nauka angielskiego nie polega na wkuwaniu słówek, ale na zanurzeniu się w języku wszystkimi zmysłami. Oczywiście w Helen Doron English stosujemy mnemotechniki od lat. Dzięki ich wykorzystaniu uczniowie w naszych szkołach uczą się nie tylko tego, jak są miesiące po angielsku, ale automatycznie kojarzą je z pogodą, zwyczajami i tradycją występującą w danym okresie roku czy zapisem cyfrowym dat.
Rozróżniamy co najmniej dwa rodzaje mnemotechnik:
Dzięki mnemotechnikom można bez problemu przyswoić zarówno słówka, jak i gramatyczne zagadnienia, które często spędzają sen z powiek.
Akronimy to nowe słowa, ułożone z pierwszych liter wyrazów, które chcemy zapamiętać. ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych), USA (United States of America), ASAP (as soon as possible) stanowią akronimy. Akronimem jest też HOMES, kiedy chcemy zapamiętać wszystkie nazwy Wielkich Jezior Północnoamerykańskich (Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior). W języku polskim akronim jest tożsamy ze skrótowcem, czyli skrótem.
Tutaj, zamiast tworzenia skrótowca układamy całe zdanie, które łatwo zapamiętać. Przykładowo: „Na Ekranie Siedzi Wrona” to prosty sposób, by zapamiętać nazwy angielskie kierunków świata, czytanych zgodnie z ruchem wskazówek zegara – North, East, South, West.
Rymy pomagają nam w prosty sposób zapamiętać nawet najbardziej skomplikowane reguły, chociażby ortograficzne:
“Kłopotliwe samo h, dość szczególną skłonność ma.
Lubi „hałaśliwe” słowa: huk, harmider, hałasować.
Pisząc „historyjka błaha”,
nigdy, Haniu, się nie wahaj!”
A pamiętasz ze szkoły to? „Pamiętaj chemiku młody – wlewaj zawsze kwas do wody”.
W zapamiętywaniu daty, np. założenia Rzymu, pomagają techniki mnemotechniki układu skojarzeniowego.
Kiedy powiesz: „Na siedmiu górach piętrzy się Rzym”, wiesz, że to rok 753.
A skąd wiesz? Spójrzmy na zdanie jeszcze raz: „Na siedmiu górach pię-trzy się Rzym” – teraz widzisz, że zaszyfrowane są tam cyfry 7, 5 i 3!
Ale nie tylko, zdanie jest prawdziwe również w ujęciu geograficznym: Rzym położony jest na siedmiu wzgórzach: Eskwilinie, Palatynie, Awentynie, Kapitolu, Kwirynale, Wiminale oraz Caelianie.
Haki pamięciowe pomagają dzieciom zapamiętać cyfry. I tak, kiedy pokażemy dziecku kartę z odpowiednim rysunkiem i podpisem cyfrowym, można zapamiętać, że np.:
To jedna z najstarszych metod mnemotechnicznych. Polega na wyobrażeniu sobie przestrzeni, prawdziwej lub wymyślonej, a następnie na umieszczeniu w niej konkretnych przedmiotów. Przedmioty mają nam się kojarzyć z zagadnieniami, które mamy zapamiętać. Ta technika pozwala nam zapamiętywać większe partie tekstu i zagadnień, jak na przykład przemowę. Zarówno nasz pałac/przestrzeń, jak i przedmioty, muszą być przerysowane, charakterystyczne.
Mapy myśli są ostatnio bardzo popularnymi metodami mnemotechnik dla dzieci i dorosłych. To system rysunków, kolorów, piktogramów i innych elementów wizualnych, które pomagają nie tylko w zapamiętywaniu, ale planowaniu i opracowywaniu koncepcji kreatywnych. W Helen Doron korzystamy z nich na przykład do planowania dłuższych wypowiedzi pisemnych na kursach od Paul Ward Explores.
W Helen Doron English z powodzeniem stosujemy mnemotechniki, by ułatwić dzieciom naukę języka angielskiego. A jeżeli jesteś nauczycielem, który chciałby pracować w różnorodnych metodach nauki, zapraszamy: Zostań nauczycielem Helen Doron!
Mnemotechnika stanowi metodę ułatwiającą przyswajanie oraz zapamiętywanie nowej wiedzy. Techniki mnemotechniczne działają, bo angażują różne zmysły oraz wyobraźnię, a dzięki wielu rodzajom mnemotechnik możesz dopasować sposób uczenia do upodobań swojego dziecka i sprawdzić, aby nauka była przyjemna i skuteczna. Przykłady warte do przetestowania to m.in. akronimy, system pierwszych liter, rymy oraz haki pamięciowe.