W ostatnim czasie możemy obserwować błyskawiczny rozwój sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence). Sztuczna inteligencja w edukacji jest obecnie bardzo popularną kwestią. Artykuły na ten temat pojawiają się głównie w Internecie, ale nawet użytkownicy nie zaznajomieni z tym narzędziem, mogli co nie co słyszeć o AI.

Informacje o sztucznej inteligencji pojawiają się także w telewizji i prasie, dzięki czemu współcześnie trudno szukać osoby, która nie znałaby tego pojęcia.

Zazwyczaj większość ludzi artificial intelligence może błędnie kojarzyć z robotami i narzędziami, które przejmują władzę nad człowiekiem, odbierają nam pracę. Jednak niezupełnie tak to wygląda.

Sztuczna inteligencja przede wszystkim zmienia nasze życia. Usprawnia pracę, część naszych zadań możemy zlecić AI i dzięki temu zyskać więcej czasu wolnego, który przeznaczymy na zacieśnianie więzi rodzinnych czy inne aktywności, które dają nam przyjemność.

Naturalnym jest, że w obliczu dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji ludzie zaczęli zadawać sobie pytania o przyszłość edukacji. Część prostych prac już została lub dopiero zostanie zastąpiona przez maszyny zarządzane przez AI, dlatego nie dziwią obawy związane z tym tematem. Jednak czy jest się czego bać?

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na edukację? I czy wątpliwości nauczycieli języków obcych są uzasadnione?

Czym jest AI?

Myślę, że każdy z nas mniej lub bardziej wie czym jest artificial intelligence, jednak ilu z nas potrafiłoby dokładnie powiedzieć na czym polega sztuczna inteligencja i jakie ma zastosowania?

Sztuczna inteligencja to umiejętność maszyn do naśladowania nas. Komputery mogą uczyć się myśleć, tworzyć, rozumować, planować podobnie jak ludzie.

Może teraz cały ten temat przyprawia Cię o dreszcze, ale spójrz na zastosowania AI w życiu codziennym, które towarzyszą nam od dawna i nie przerażają nas tak bardzo:

    • Systemy monitoringu i bezpieczeństwa: Kamery wyposażone w technologie rozpoznawania obrazów i analizy zachowań pomagają w zapewnieniu bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, identyfikując potencjalne zagrożenia.
    • Systemy w samochodach: W nowoczesnych samochodach coraz częściej możemy doświadczyć pomocy ze strony AI np. autopilota, który umożliwia pojazdowi reagowanie na otoczenie i rozpoznawanie sytuacji na drodze.
  • Rozpoznawanie głosu: Od wielu lat w każdym telefonie jest dostępna opcja wyszukiwania za pomocą głosu. Prostą komendą możemy poprosić nasz telefon o znalezienie odpowiedzi na większość frapujących nas pytań.
    • Usługi klienta i komunikacja z obywatelami: Chatboty i systemy automatycznego odpowiadania na zapytania są coraz bardziej powszechne w obszarze obsługi klienta i komunikacji z ludźmi.
    • Rozpoznawanie mowy i przetwarzanie języka naturalnego: AI jest wykorzystywane do przekształcania mowy na tekst, tłumaczenia języków, generowania treści i analizy opinii publicznej na podstawie treści w mediach społecznościowych.
  • Rozpoznawanie twarzy: Ludzie często decydują się na telefony z systemem rozpoznawania twarzy m.in z powodu wygody. W dzisiejszych czasach można w taki sposób odblokować urządzenie czy zapłacić za zakupy w aplikacji.

Teraz gdy wiesz, czym jest AI, możemy zastanowić się nad zastosowaniem jej w edukacji.

AI w edukacji

Obawy, co do sztucznej inteligencji dotyczą także obszaru edukacji. Zwiększone podejrzenia zaczęły się rodzić wraz ze wzrostem popularności ChatuGPT, obecnie chyba najpopularniejszego narzędzia wśród uczniów, wykorzystującego systemy AI.

Sztuczna inteligencja w edukacji może namieszać, ale czy negatywnie?

Nauczyciele i rodzice najbardziej boją się tego, że uczniowie będą używać AI do odrabiania zadań domowych, pisania dłuższych prac pisemnych, rozwiązywania zadań matematycznych czy chemicznych, itd.

W przypadku nauki języków obcych zachodzi obawa, że uczniowie wymienią własne umiejętności na automatyczne tłumaczenie języków obcych, które zapewnia chociażby ChatGPT. Ale czy nie zastanawialiśmy się nad tym już w przypadku automatycznych tłumaczy dostępnych w Internecie od dawna?

Wszystkie te sytuacje mają i będą miały miejsce, ale AI ma też swoje zalety, na których warto się skupić:

Umiejętności techniczne: uczniowie ucząc się przy pomocy sztucznej inteligencji mogą rozwijać swoje umiejętności techniczne, które są ważne w dzisiejszym świecie.

Dostępność: obecnie bardzo popularne są aplikacje do nauki języków obcych, wykorzystujące sztuczną inteligencję do m.in. rozpoznawania poprawności wymowy. Gdy nie mamy możliwości porozmawiać z native speakerem, AI podpowie uczniom na co powinni zwrócić uwagę przy wypowiedzi słów pochodzenia obcego.

Wsparcie w nauce języków obcych: sztuczna inteligencja w nauce języków obcych może być używana na wiele sposobów:

  • AI potrafi poprawić pracę pisemną, a także wskazać w niej błędy i wytłumaczyć dlaczego są błędami. Sztuczna inteligencja jest w stanie rozpoznać mowę i przetłumaczyć ją automatycznie na język obcy, co ułatwia komunikację.
  • Ponadto narzędzia wykorzystujące artificial intelligence potrafią dostosować się poziomem trudności do ucznia, który z nich korzysta. Dzięki temu może układać spersonalizowane ćwiczenia i testy, co wpływa na efektywniejszą naukę.
  • Dzięki wsparciu AI, nauka języków obcych staje się bardziej dostępna, spersonalizowana i efektywna. Uczniowie mogą korzystać z tych narzędzi, aby zwiększyć swoje umiejętności językowe i zyskać pewność w komunikacji w językach obcych.

Więcej na temat ChatuGPT przeczytasz tutaj:

ChatGPT w szkole – szansa czy zagrożenie? 

AI a nauczyciele

Teraz czas odpowiedzieć sobie na pytanie, czy sztuczna inteligencja zastąpi nauczycieli języków obcych.

Oczywiście AI ma swoje niepodważalne zalety, ale posiada także wady.

Pierwszą i najważniejszą jest to, że sztuczna inteligencja nie jest człowiekiem. Nauczyciele oferują realne interakcje społeczne, które są bardzo istotne w nauce języków obcych.

Dowiedzieliśmy się, że AI potrafi rozpoznawać mowę, korygować błędy, itp., ale nie jest nieomylna. Zważywszy na to, że AI tylko naśladuje i uczy się tego co mogą zrobić ludzie, czynnik ludzki w tym przypadku jest niezastąpiony.

Ponadto nauczyciele są potrzebni by przytoczyć kontekst kulturowy i historię np. państwa, w którym mówi się danym językiem. W języku istnieje wiele związków frazeologicznych, które nieraz wywodzą się z kultury konkretnego państwa – nauczycielom będzie łatwiej owe konteksty wyjaśnić.

W ramach interakcji społecznych uczniowie uczą się języka potocznego, którego często brakuje w podręcznikach, a także AI go nie zna. To język, który faktycznie jest używany na co dzień przez ludzi.

Nauczyciele języków obcych odgrywają także ogromną rolę w budowaniu pewności siebie u uczniów. Aktywna konwersacja w języku obcym pomaga uczniom w zwiększeniu pewności siebie w używaniu tego języka. Im częściej ćwiczą mówienie, tym bardziej stają się pewni w komunikowaniu się z drugą osobą.

Oczywiście nawiązywanie relacji z nauczycielem jest bardzo ważnym czynnikiem w nauce. Uczeń, który lubi nauczyciela, ma z nim dobrą relację, chętniej uczy się sam w domu, robi więcej postępów i zależy mu na nauce.

Więc jak myślisz, czy AI zastąpi nauczycieli języków obcych?