Umiejętność dyskutowania to jedna z kompetencji miękkich u dzieci, które szczególnie warto rozwijać. W szkołach Helen Doron English zachęcamy uczniów do wyrażania swoich opinii w możliwie najszerszy sposób, z zachowaniem demokratycznych zasad dyskusji. Chcesz wiedzieć, dlaczego nasi uczniowie są rozgadani, a jednocześnie potrafią zachować kulturę wypowiedzi? O tym dzisiejszy artykuł.

Wyrażać swoją opinię po angielsku: wyrażać siebie

Debata publiczna ostatnich lat bardzo się zmieniła. Coraz częściej rozmawiamy o tym, że… nie potrafimy ze sobą rozmawiać. Przez dziesięciolecia w polskich szkołach nie uczono dzieci przemawiania, dyskusji czy prezentowania swoich opinii. Wszystko jednak się dynamicznie zmienia i dziś już wiemy, jak ważna dla rozwoju naszych dzieci jest umiejętność i możliwość prezentowania swoich myśli i opinii oraz konfrontacja ich z opiniami rówieśników.

Podstawą komunikacji są słowa. Dzięki nim nasz rozmówca poznaje nasze intencje i może próbować zrozumieć, co chcemy mu przekazać. Słowa opisują nie tylko pojęcia, ale też emocje, chęci i przypuszczenia. Jak mówić, by opinia po angielsku była dla wszystkich zrozumiała? Pomagają w tym między innymi rutyny Myślenia Krytycznego (Myślenie krytyczne w naszej szkole.)

Wyrażanie opinii po angielsku: kurs It’s Always Debatable

Rutyny Myślenia Krytycznego zostały wplecione w nasz nowy kurs dla nastolatków It’s Always Debatable. Każdy rozdział w książce kursowej to zachęta do nowej dyskusji, zmierzenia się z argumentami swoich rówieśników i znalezienia słów – oczywiście tylko angielskich! – dla poparcia swojego zdania.

Na kursie poza swobodną debatą uczymy również technik i zasad prowadzenia rozmów w przyjazny sposób, nawet jeśli nie zgadzamy się ze zdaniem drugiej strony. Pokazujemy jak odróżniać fakty od opinii, jak nie ulegać wpływowi wszystko-wiedzących mediów społecznościowych i jak sprawdzać wiarygodność źródeł, na których opieramy swoje zdanie. Dyskusje pomagają również ćwiczyć reguły gramatyczne, co przychodzi tym łatwiej, gdy wiemy, że służą one osiągnięciu prawdziwego celu: obronie swoich tez w debacie.

Podpowiadamy też angielskie zwroty grzecznościowe oraz słowa, które pomagają zachować przyjazne stosunki nawet podczas zażartych dyskusji.

Co ważne, nasze debaty zachęcają młodych ludzi do zajrzenia trochę głębiej w siebie. Do zastanowienia się nad pojęciami:

  • wolności (mieć prawo wyboru ale w takim zakresie, by nie krzywdzić innych),
  • odpowiedzialności (kto, jeśli nie ja sam jestem najbardziej odpowiedzialny za własną naukę),
  • czy zaufania (każde moje słowo czy post w mediach społecznościowych ma jakiś wpływ na innych, nawet jeśli nie chcę o tym myśleć).

Wyrażanie opinii po angielsku: zwroty

Poniżej znajdziesz nasze podpowiedzi angielskich zwrotów przydatnych w debatach i dyskusjach. Jeśli chcesz zaciekawić rozmówcę, warto znać trochę więcej wyrażeń, niż tylko:

  • I think that… – Myślę, że…
  • I feel that… – Czuję, że…

Aby wzbudzić zaciekawienie, posłuż się różnymi wstępami. Oprócz wspomnianych już wyrażeń szczególnie popularne są też:

  • I suppose that… – Przypuszczam, że…
  • The way I see it – Według mnie …
  • In my opinion, … – Moim zdaniem…
  • I reckon that… – Sądzę, że…
  • I believe that… – Wierzę, że…
  • In my view (styl formalny), … – Moim zdaniem…

Jak wyrażać swoją opinię po angielsku – przykłady

Sztuka dyskutowania to umiejętność jasnego, ale i  przyjaznego wyrażania swojego zdania na jakiś temat. Czy łatwo jest dyskutować po angielsku? Jak w każdym języku, tę umiejętność trzeba ćwiczyć. Mamy dla Was szereg przydatnych konstrukcji, które możecie dopasować do sytuacji i natężenia emocji, w jakich się znajdujecie. Wyrażanie opinii w języku angielskim to świetne ćwiczenie słownictwa i… pewności siebie 😉

Jak rozpocząć dyskusję na jakiś temat? Możecie użyć następujących zwrotów:

  • First of all I’d like to point out… – Przede wszystkim chciałabym/chciałbym zwrócić uwagę na…
  • The main problem is… – Główny problem to …
  • The question of… – Główne pytanie to …
  • Speaking of… – Mówiąc o …
  • What we have to decide is… – To, o czym musimy zdecydować, to …

A jak nie zgodzić się z czyjąś opinią? W tym przypadku wyrażanie opinii po angielsku może wyglądać tak:

  • Excuse me, but that’s not quite correct. – Przepraszam, ale to jest nie całkiem poprawne.
  • Sorry, I just have to disagree with your point – Przepraszam, ale nie zgadzam się z twoim punktem widzenia.
  • I’d like to focus on two points that the other side has failed to address. – Chciałbym/ Chciałabym skupić się na dwóch punktach, których druga strona nie poruszyła.
  • There are two issues our opponents have failed to dispute, namely… – Są dwa punkty, do których nasi oponenci się nie odnieśli, a konkretnie …
  • I don’t agree with you about… – Nie zgadzam się z tobą/wami co do …
  • I can’t accept your view that… – Nie mogę zaakceptować opinii, że…
  • I’m of a different opinion – Skłaniam się ku innej opinii

Jak wyrażać swoją opinię po angielsku – wątpliwości i podsumowanie

W czasie debaty mogą też pojawić się wątpliwości. Jak je wyrazić?

  • I’m not sure if… – Nie jestem pewien/pewna, czy…
  • I’m not convinced that… – Nie jestem przekonana/y, że…
  • I wonder if you realize that – Zastanawiam się, czy zdajesz sobie sprawę, że…
  • I doubt that. – Wątpię w to.

To naprawdę ważne, by w czasie wymiany argumentów pamiętać o empatii i uwadze poświęconej drugiej stronie. Można je okazać w następujący sposób:

  • You’re quite right. – Masz wiele racji.
  • That’s a very important point. – To bardzo ważny punkt.
  • You’ve got a good point there. – Tu masz rację.
  • I couldn’t agree with you more. – Bardziej nie mogłabym/mógłbym się zgodzić z tobą.
  • You took the words right out of my mouth.  Wyjąłeś/aś mi to z ust.

Na koniec debaty warto zrobić posumowanie, które można zacząć od słów:

  • The obvious conclusion is… – Oczywistą konkluzją jest …
  • Last but not least,… – Na końcu, co nie znaczy, że najmniej ważne …
  • The only alternative (left) is… – Jedyne pozostałe wyjście to
  • The only possible solution/conclusion is… – Jedynym rozwiązaniem/konkluzją jest…
  • Summing up, I’d like to say that… – Podsumowując, chciałabym/chciałbym powiedzieć, że …
  • In conclusion we can say that… – Konkludując, możemy powiedzieć, że
  • To cut a long story short,… – Mówiąc krótko …

Wyrażanie opinii po angielsku a emocje u dzieci

“Emocje u dzieci” podczas dyskusji bywają gwałtowne i trudne do przewidzenia. Szczególnie w nastolatkach „buzują hormony” i często ciężko im opanować swoje zachowania. W spokojnym dyskutowaniu nie pomaga też rozkrzyczany świat mediów i polityki. Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat pokazywać naszym dzieciom, że różne zdania nie muszą od razu prowadzić do konfliktu, a przeciwne poglądy – do walki na śmierć i życie. Warto podpowiedzieć im, że odcienie szarości też są dopuszczalne, że ludzie zawsze będą się od siebie różnić, a umiejętność słuchania i nieoceniania może wroga przemienić nawet w naszego przyjaciela.