Swoje pierwsze zdania w języku rodzimym dziecko zaczyna formułować między 2. a 3. rokiem życia. To właśnie w tym okresie dzieci najwięcej powtarzają, zadają pytania i prężnie rozwijają swoje umiejętności językowe. A jak wygląda to w przypadku nauki języków obcych? Wielu rodziców interesuje, kiedy dziecko zaczyna mówić pełnymi zdaniami. W poniższym artykule postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Nauka języka angielskiego – kwestie indywidualne

Każde dziecko opanowuje drugi język we własnym tempie i nie należy wywierać na nim presji dotyczącej mowy. Warto zauważyć, ile czasu zajmuje maluchom składanie pierwszych zdań po polsku. Przeczytaj też: W jakim wieku dziecko może zacząć naukę angielskiego Wobec tego mówienie po angielsku również nie pojawi się od razu. Wynika to z indywidualnych predyspozycji, ale także z czynników zewnętrznych, na przykład sposobu, w jaki dziecko spędza czas wolny poza przedszkolem lub szkołą.

Warto mieć na uwadze, że składnia zdań w języku angielskim może być nieco dezorientująca dla maluchów, ponieważ różni się od tej w języku polskim. Podczas gdy nasz język jest fleksyjny i stosujemy na przykład szyk przestawny, układ wyrazów w języku angielskim jest stały.

Z tego powodu na ogół nauka mówienia pełnymi zdaniami przez polskie dzieci zajmuje nieco więcej czasu, a maluchy częściej popełniają błędy. Poza tym składnia to nie wszystko! Do nauki pozostają przecież jeszcze zasady gramatyczne, a dziecko stopniowo poszerza swój zasób słownictwa. Wszystkie te elementy są niezbędne do mówienia pełnymi zdaniami.

 
Antek piłkarz | Marzę, aby kiedyś zagrać w FC Liverpool

Jak zachęcać dziecko do mówienia pełnymi zdaniami po angielsku?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, warto najpierw ustalić, czego zdecydowanie nie powinno się robić. W pierwszej kolejności powinniśmy zdać sobie sprawę z tego, że kilkulatki nawet po polsku często komunikują się ze swoim otoczeniem za pośrednictwem pojedynczych słów. Mówią więcej, gdy czują się komfortowo, a dany temat mocno je ciekawi. Lubią opowiadać na przykład o swoich zabawkach.

Dziecko z pewnością nie chce mieć relacji nauczycielskiej ze swoimi rodzicami – dom to nie szkoła. Jeśli zatem chcesz sprawdzić postępy swojego malucha w języku angielskim, nie odpytuj go. Zamiast tego zainicjuj ciekawy temat po angielsku. Możecie porozmawiać na przykład o tym, jak maluch się czuje, czy podobała mu się bajka lub w co chciałby się dzisiaj pobawić.

Oczywiście tematyka rozmów powinna być ściśle dostosowana do umiejętności mówienia po angielsku przez dziecko. Przykładowo pytanie „Co dzisiaj robiłeś/robiłaś?” wymaga stosowania trudnych czasów przeszłych, co może zniechęcać dziecko do odpowiadania pełnym zdaniem. 

Wsparcie mówienia przez dziecko pełnymi zdaniami

Jeśli zależy Ci na tym, by Twoje dziecko robiło większe postępy w mowie po angielsku, po prostu z nim rozmawiaj. Nie ma innej, skuteczniejszej metody. Nawet jeśli maluch Ci nie odpowiada, to Ty możesz mówić – i to właśnie pełnymi zdaniami.

Wbrew pozorom dziecko Cię słucha i zapamiętuje określone wypowiedzi osadzone w konkretnych kontekstach i sytuacjach. Prowadź narrację po angielsku na temat otaczającej Was rzeczywistości: w domu, na spacerze czy w odwiedzinach u bliskich. Możesz opowiadać o tym, jaka jest pogoda i jak będziecie dzisiaj spędzać czas.

Czytaj dziecku anglojęzyczne książeczki z obrazkami. Z czasem dziecko samo zacznie po Tobie powtarzać. To znacznie lepsza metoda od odpytywania słówek, jakich mały obywatel świata nauczył się ostatnio w przedszkolu. Przede wszystkim nie stresuje dziecka i nie sprawia, że czuje się ono oceniane.

Dzięki temu chętniej samo próbuje swoich sił w mowie pełnymi zdaniami. Język angielski staje się po prostu dodatkowym sposobem komunikacji i z czasem jest wykorzystywany przez malucha instynktownie.

Jeżeli chcesz zadbać o język angielski swojego dziecka poza przedszkolem lub szkołą, możesz również aranżować jego spotkania z anglojęzycznymi rówieśnikami, na przykład w ramach zajęć dodatkowych. W ten sposób zachęcisz kilkulatka do rozmawiania z innymi dziećmi.