Bycie nastolatkiem to duże wyzwanie dla nas – rodziców, ale przede wszystkim dla samych młodych ludzi. „Nie chce mi się” – to słyszymy najczęściej, gdy zachęcamy ich do nauki. Za tym stwierdzeniem często kryje się jednak znudzenie lub zagubienie, a nie po prostu bunt.
My wiemy, że nauka powinna kierować się ciekawością, poszukiwaniem, zadawaniem pytań, a nawet – kwestionowaniem oczywistości. Każda nauka, nawet drugiego języka. Dlatego naszą główną zasadą jest otwartość na dyskusje – wyłącznie po angielsku – na każdy temat. Dajemy naszym studentom bezpieczną przestrzeń na wyrażanie siebie, ale też zachęcamy ich do poparcia swojego zdania argumentami i przykładami z własnego życia.
Motywujemy ich również do coraz większej samodzielności w zdobywaniu wiedzy. Młodzieżowe historie z naszych podręczników to dopiero początek drogi – impuls do dalszego szukania odpowiedzi już na własną rękę. Nasi studenci słuchają więc podcastów po angielsku, czytają książki w oryginale, oglądają filmy w drugim języku. Zaintrygowani tematem sięgają nawet po opracowania akademickie w języku angielskim używane na studiach.
Kurs Teen Vibes
Kurs Teen Choices
Kurs Teen Express
Kurs Teen Success
Przed Twoim nastolatkiem kilka ważnych momentów w życiu: egzamin 8-klasisty, matura, wybór studiów lub pracy. Dobra znajomość drugiego języka jest często kluczowa, by podążać w wymarzonym kierunku.
Nasze kursy angielskiego dla nastolatków są tak skonstruowane, aby wyposażyć młodych ludzi we wszelkie umiejętności językowe, nierzadko wykraczające poza szkolne podstawy. Nasi studenci czytają i analizują długie teksty, ucząc się nowych wyrażeń oraz szukając znaczeń i możliwych interpretacji. Piszą kilkuzdaniowe wypowiedzi oraz rozbudowane eseje i rozprawki, w których stawiają tezy i bronią ich. Rozróżniają raport od recenzji oraz list reklamacyjny od pisma polecającego.
Na każdych zajęciach bardzo dużo rozmawiamy – wyłącznie po angielsku. Mierzymy się z odrzuceniem i trudnościami w wyrażaniu emocji. Szukamy sposobów na przekazanie swojego zdania tak, aby świat chciał nas wysłuchać. Odnajdujemy talenty w sobie i w innych.
Słuchając i analizując piosenki, pisząc teksty, dyskutując, nasi studenci utrwalają zasady gramatyczne, które zaczynają używać w sposób całkowicie intuicyjny. Wielu z nich bierze udział w konkursach z języka angielskiego. Są też doskonale przygotowani na egzaminy szkolne, maturalne i egzaminy Cambridge dla szkół.*
Zniechęcenie do nauki języka angielskiego może przyjść na Twojego nastolatka w różnym wieku. Ważne, by wiedzieć, że jest to sytuacja dość powszechna wśród uczniów szkół Helen Doron. Najczęstszym powodem jest poczucie, że „ja już wszystko wiem” albo „po co mi ten dodatkowy angielski, kiedy tak dobrze sobie radzę w szkole”. Umiejętności językowe naszych studentów często znacznie wykraczają ponad zakres nauki w szkołach publicznych. Nasi uczniowie nie wkuwają przed klasówkami, a i tak radzą sobie świetnie. Są tak dobrzy dlatego, że się uczą (choć sami nawet tego nie czują). Warto więc pokazać nastolatkowi, jaką drogę już przeszedł i ile osiągnął, dzięki własnej pracy i wytrwałości. Przypomnieć mu, co umiał kilka lat temu i jakiego postępu dokonał do dziś. Dać mu poczucie, jak bardzo cenimy jego wysiłek i jak cieszy nas jego biegłość językowa.
Oba sposoby uczenia języka mogą być pomocne. Na początku trzeba jednak ustalić, jaki jest cel nauki. Jeśli Twój nastolatek ma trudności w szkole, czekają go ważne sprawdziany lub egzaminy, wtedy trzeba działać szybko. Powtórzyć konkretny materiał, poćwiczyć zadania gramatyczne, przerobić przykładowe testy. W takiej sytuacji korepetycje będą najlepszym rozwiązaniem. Jeśli natomiast chcesz, aby Twój nastolatek nabył swobody w posługiwaniu się drugim językiem, nie czuł bariery w mówieniu po angielsku i z łatwością komunikował się z ludźmi z całego świata, wtedy lepiej zainwestować w naukę długoterminową. Przemyślaną, systematyczną, opartą na skutecznej metodzie. W takiej sytuacji lepiej wybrać szkołę językową.
Egzaminy Cambridge dla szkół * dają Twojemu nastolatkowi możliwość sprawdzenia swoich umiejętności językowych i potwierdzenia ich certyfikatem renomowanej brytyjskiej uczelni. Budują też w nim większą pewność siebie i odwagę w podchodzeniu do egzaminów szkolnych. W naszych (wybranych) szkołach przygotowujemy studentów zarówno do egzaminów próbnych, jak i końcowych. Wielu z nich podchodzi z sukcesem do egzaminów na poziomie B2 First for Schools.
W naszych szkołach lekcje nie przepadają z powodu choroby dziecka. Za każdym razem można umówić się w sekretariacie swojej szkoły na odrabianie zajęć. Nastolatek przychodzi wtedy na angielski do równoległej grupy na tym samym poziomie kursowym.
Po zakończeniu kursów dla młodzieży, wielu naszych uczniów, którzy zaczęli z nami wystarczająco wcześnie, uzyskuje pełną biegłość językową. Angielskiego zaczynają używać jak narzędzia do realizacji innych celów i planów. Często wyjeżdżają na zagraniczne studia, a potem robią międzynarodowe kariery. Są w pełni dwujęzyczni.
Do wielu szkół Helen Doron można zapisywać młodzież również w ciągu roku szkolnego. Za każdym razem zapraszamy nastolatka do napisania testu oraz porozmawiania z nauczycielem tak, abyśmy mogli dobrze poznać jego poziom językowy. Jest dla nas bowiem ważne, aby młodzi ludzie czuli się na naszych zajęciach komfortowo i chcieli doskonalić swoje umiejętności swobodnej rozmowy w języku angielskim. Trzeba jednak pamiętać, że dla osób nieśmiałych wejście w zgraną grupę w ciągu roku może być trudne i stresujące. Wtedy warto poczekać do początku kolejnego roku szkolnego.
Na kursach dla młodzieży takie połączenie nastolatków w różnym wieku jest możliwe. Na tym etapie ważniejsze stają się bowiem umiejętności językowe studentów. Przy łączeniu rodzeństwa warto jednak zwrócić uwagę na ich wzajemne relacje tak, aby „domowe” kłótnie nie przenosiły się na zajęcia.
Na poziom językowy u młodzieży duży wpływ ma dotychczasowa nauka języka angielskiego (w szkole publicznej czy na dodatkowych kursach). Dlatego każdego nastolatka zapraszamy na test pisemny oraz rozmowę z naszym nauczycielem. Na tej podstawie dobieramy kurs, który pozwoli mu się szybko rozwijać, jednocześnie dając komfort nauki w przyjaznej atmosferze grupy rówieśniczej. Przez cały rok szkolny nasi nauczyciele obserwują postępy swoich uczniów, sugerując nie tylko podjęcie się dodatkowych wyzwań (np. podejście do egzaminów Cambridge), ale również przejście na wyższy kurs.
Pod koniec naszych kursów dla nastolatków, nasi studenci w większości nabywają pełną płynność językową. Używanie drugiego języka przychodzi im z łatwością i naturalnością, czasami jest on nawet ich pierwszym wyborem (filmy oglądane tylko w oryginale). Uczniowie, którzy zaufali nam od najmłodszych lat (kurs Baby’s Best Start), najczęściej są praktycznie dwujęzyczni (bilingual). Język angielski przestaje być dla nich celem samym w sobie. Używają go jako narzędzia do realizacji innych zamierzeń. Myślą o studiach na zagranicznych uczelniach, o zamieszkaniu w innym kraju, o pracy wykorzystującej drugi język. Nie mają obaw ani żadnej bariery językowej.
Wręcz bawią się angielskim. Wyszukują trudne, niespotykane zwroty. Żartują w drugim języku. Tworzą własne memy, gify i filmiki do mediów społecznościowych.
A przy okazji – wraz z rówieśnikami w grupie – budują większą uważność na siebie (wszechświat, który jest we mnie) i na zależności z otoczeniem. Dostrzegają, że są częścią większej całości i że to, co robią ma wpływ nawet na przyszłe pokolenia.
*Oferta egzaminów Cambridge dostępna w wybranych szkołach.