Noworoczne postanowienia to temat, który powraca jak bumerang pod koniec każdego roku. Blogerzy i instagramerki przekonują, że dobrym czasem na noworoczne postanowienia jest cały rok,  a nie tylko styczeń i że nie trzeba czekać na zmianę cyferek w roku, by zacząć bieg po lepszą wersję siebie. Postaramy Cię dziś przekonać, że nigdzie nie trzeba biec, ale też, że początek roku może być wspaniałym czasem na znalezienie swojego nowego rytmu i przedyskutowanie planów na przyszłość z dziećmi. Zostawmy stare sprawy za sobą, zapraszamy po przygodę w 2024!

Dziecięce postanowienia noworoczne

Noworoczne postanowienia dzieci są zdecydowanie różne od tych, które wyznaczają sobie dorośli. Niezwykle ciekawy jest fakt, że dzieci zazwyczaj nie czują silniej potrzeby zmieniania siebie. Ich życie wewnętrzne jest dużo spokojniejsze niż dorosłych i zazwyczaj jest tak, że najmłodsi stawiają sobie za cel zdobycie nowych umiejętności lub odkrycie czegoś nowego w świecie zewnętrznym. To ciekawa konkluzja, nad którą warto się zastanowić – może zbyt często my, dorośli, analizujemy siebie i może warto byłoby zaakceptować siebie takimi, jakimi jesteśmy, by móc przeżywać życie bardziej?

Filozofia Helen Doron mówi wprost: podążaj za dzieckiem i obserwuj je, bądź jego przewodniczką, ale nie mów mu, co ma myśleć i jak radzić sobie z  przeszkodami. O tym również warto pamiętać, kiedy rozmawiamy o noworocznych postanowieniach dzieci. I zawsze warto pamiętać o tym, że realizacja postanowień to praca. I jak każda, wymaga odpoczynku. Jak zregenerować mózg i się zrelaksować, pisaliśmy jakiś czas temu. 

Najważniejsze: niech postanowienia noworoczne dziecka będą jego postanowieniami. Nie spełnieniem Twoich planów czy sposobem na przemycenie tego, czego Ty od swojego dziecka oczekujesz. Prawdopodobnie nauczenie się tabliczki mnożenia uszczęśliwi Ciebie, ale nie będzie atrakcyjnym marzeniem do spełnienia dla Twojego malucha.

Postanowienia noworoczne dziecka: jak wspierać małe Wielkie Plany?

Pozwól dziecku na samodzielne wymyślenie planu na nowy rok. Służ mu pomocą i delikatną podpowiedzią. Prawdopodobnie będzie Cię korciło, by wyznaczyć swojemu dziecku cele do zrealizowania, ale to możliwość podjęcia samodzielnej decyzji lub wyboru zaowocuje jego determinacją i chęcią sukcesywnego wytrwania w swoim postanowieniu.

Co ważne, ufaj swojemu dziecku. Jeżeli chce ono nauczyć się gry na gitarze, choć wiesz, że “słoń nadepnął mu na ucho”, nigdy w swoje dziecko nie wątp. Pokaż mu, jak wyglądają etapy nauki gry na gitarze, porozmawiajcie wspólnie z nauczycielem gry na tym instrumencie, obejrzyjcie film dokumentalny. Jeśli Twój maluch nadal będzie chciał nauczyć się gry na gitarze, zapytaj go o motywacje. Pamiętaj, że rozmawiasz z formującym się człowiekiem i czasami “bo to fajnie brzmi” lub “bo kocham Hendrixa” są ważnymi argumentami. Nawyki u dziecka kształtują się przez wiele lat – daj mu się sprawdzić, w czym jest mocne.

Bądź największą kibicką swojego dziecka i wspieraj je w jego dążeniach. Nie oceniaj, nie pospieszaj, daj prawo do zrezygnowania. Dzięki temu Twoje dziecko nie tylko nauczy się weryfikować własne oczekiwania, ale zbuduje relację głębokiego zaufania do Ciebie jako osoby, która zawsze – bez względu na okoliczności – będzie jego opoką. To doskonały sposób na zbudowanie silnego, pewnego siebie, empatycznego człowieka. Jak mawiała Maria Montessori: „Dzieci to budowniczy dorosłych”. A może Ty też myślisz o nauce gry na gitarze? 😉

Noworoczne postanowienia: kiedy zaczynać?

W tym przypadku jest wiele prawd i każda jest równie ważna. Dobrze jest myśleć, że na podejmowanie decyzji mamy cały rok, a nie tylko jego wybrany, wąski fragment. Jednak początek roku ma w sobie coś magicznego i dopingującego, pewnego rodzaju motywującą energię, którą warto wykorzystać. To w styczniu zapisujemy pierwsze kartki czystego kalendarza. To w grudniu sprawdzamy, co się udało, a co nie w upływającym roku. Przełom dat jest inspirujący i działa jak dodatkowy, niewidzialny motywator do podjęcia decyzji, na które nie zdecydowalibyśmy się w „zwykłym” czasie trwającego roku. Warto tę energię i niepowtarzalną okoliczność wykorzystać. Pamiętaj, że postanowienia noworoczne dzieci mają dać im radość.

Ważne jest, aby jasno określić sobie cel i odpowiedzieć na pytanie: dlaczego tego właśnie pragnę? Porozmawiaj ze swoim dzieckiem o tym. Nie podważaj jego decyzji, ale dopytaj, dlaczego ten akurat cel jest dla niego tak istotny. Może się okazać, że coś, co uznajesz za mało ważne lub niemożliwe do wykonania, jest szalenie istotne dla Twojego dziecka. Styczeń to miesiąc nowych szans. Czystych kart. Zapiszcie je śmiało! Postanowienia noworoczne dzieci potrafią być prawdziwie odkrywcze dla całej rodziny!

Cele na nowy rok: dlaczego są ważne?

Dzisiejszy świat jest światem fragmentarycznych informacji, szumu komunikacyjnego i wiecznych zmian. To, co było ważne wczoraj, dziś już nie musi takie być. Nasze dzieci i nasza młodzież zarzucane są wciąż nowymi wymaganiami, w których muszą funkcjonować. Co ciekawe, badania dowodzą, że mózgi naszych nastolatków i maluchów działają inaczej niż mózgi dorosłych. Nie było w historii ludzkości momentu bardziej uwidaczniającego zmiany pokoleniowe, niż obecnie.

Jedną z konsekwencji tych zmian jest fakt, że naszym dzieciom i nastolatkom z trudem przychodzi planowanie rzeczy i wydarzeń. Najzwyczajniej w świecie, odczuwają oni problem ze zrozumieniem konsekwencji działań, które wydarzają się jedne po drugich. Zazwyczaj żyją z dnia na dzień i nie planują przyszłości. Naszemu pokoleniu może to się wydawać zatrważające, ale nie do końca tak jest.

Pokolenie naszych dzieci, jak wspomnieliśmy, żyje w czasach ciągłej zmiany. Ich umiejętnością jest dostosowanie się do takich warunków, co w naturalny sposób wypiera snucie odległych planów. To oczywiście nie oznacza, że planowanie jest naszym dzieciom niepotrzebne. Jest bardzo istotne, szczególnie w budowaniu relacji z samym sobą.

Tutaj szczególnie polecamy odniesienie się do naszego artykułu o dobrej, codziennej rutynie. To ona nas wycisza, niesie spokój i motywuje do działania. Codzienna rutyna dla dzieci jest jednym ze sposobów na nauczenie się planowania i konsekwentnej realizacji jego założeń.