» Franczyza w edukacji – od czego zależy sukces?

Franczyza w edukacji – od czego zależy sukces?

Sieć franczyzowa Helen Doron English istnieje już od około 30 lat. Centrów uczących metodą Helen Doron jest obecnie ponad 1000 w 38 krajach. Nie jest to liczba ostateczna, ponieważ wciąż otwieramy kolejne placówki. Około trzech milionów dzieci nauczyło się angielskiego tą unikalną metodą.

Sieć powstała z lokalnego biznesu i dość szybko rozwinęła się w sieć międzynarodową. Przy okazji pomysł Helen Doron, by uczyć angielskiego metodą naturalną z wykorzystaniem kreatywnych materiałów sprawił, że powstała zupełnie nowa metodyka uczenia angielskiego jako języka obcego. 

Na podstawie wieloletnich doświadczeń możemy zdecydowanie przyznać, że biznes związany z edukacją opiera się przede wszystkim na relacjach, jakie uda się wypracować pomiędzy franczyzodawcą a jego indywidualnymi franczyzobiorcami. A potem, jak to jest w przypadku szkół językowych, pomiędzy właścicielami placówek a ich pracownikami, czyli lektorami. 

Tym przede wszystkim różni się prowadzenie biznesu franczyzowego w edukacji od innego rodzaju przedsięwzięć franczyzowych.

Jak zauważa Sylwia Pomagalska, właścicielka centrum Helen Doron w Rybniku, największym wyzwaniem jest „klient. Jego utrzymanie w szkole, pozyskanie nowego, dopasowanie się do potrzeb, pamiętając jednocześnie o standardach Helen Doron.

Drugim z wyzwań jest znalezienie lektorów – z odpowiednimi kwalifikacjami i podejściem do pracy zespołowej. Tym bardziej, że nauczyciel – poza umiejętnościami dydaktycznymi – musi prezentować wysokie kompetencje interpersonalne, być życzliwym dla dzieci i rodziców.”

Ann Gordon, która od ponad 10 lat zajmuje się franczyzą w edukacji, zauważa, że spotkała wiele osób, które chciały zmienić swój biznes, swoją ścieżkę kariery i przystąpić do franczyzy. Jako jeden z przykładów podaje osobę, która zajmowała się franczyzą znanej marki opon samochodowych. Pierwsze pytanie tego mężczyzny, kiedy zainteresował się rynkiem edukacyjnym, brzmiało „Ilu będę miał uczniów?”. Pytanie bardzo logiczne, patrząc z jego dotychczasowej perspektywy. Do tej pory był w stanie przewidzieć, ile będzie miał zysku, bo wiedział, ile towaru sprzedał. W edukacji jest zupełnie inaczej.  

Jak w każdym innym przedsięwzięciu, na początku potrzebny jest solidny plan, ale nie należy zapominać, że edukacja to biznes oparty przede wszystkim na relacjach. Nie jest zatem tradycyjnym modelem biznesowym, podobnym do innych. Dla nas to zaleta, bo dzięki temu nasza praca staje się ambitniejszym wyzwaniem.

Kiedy sprzedaje się opony, kontakt z klientem jest dość ograniczony, widzi się go raz na jakiś czas. W szkole językowej natomiast spotyka się uczniów i rodziców przez cały rok szkolny. Od indywidualnego zaangażowania osoby prowadzącej szkołę zależy, czy ułoży sobie z nimi dobre relacje i czy będzie ich widywać przez kolejne lata, tydzień po tygodniu, miesiąc w miesiąc. I czy przyjdą do tej szkoły dzieci przyjaciół obecnych klientów.

To nie jest biznes dla kogoś, kto nie lubi ludzi lub nie przepada za byciem liderem. Kiedy prowadzi się szkołę, wiele zależy od miejsca zamieszkania i panującej tam kultury. Bardzo dużo czynników odgrywa znaczącą rolę. Ale jeden zawsze pozostaje ten sam – pasja uczenia. Być może pasja to klucz do odniesienia sukcesu w każdym biznesie. Z pewnością znajduje to potwierdzenie w naszej pracy. Ci, którzy osiągnęli z Helen Doron English sukcesy, uwielbiają uczyć. A ten rodzaj biznesu stał się ich sposobem na życie.  

W Polsce pierwsze centra nauczania metodą Helen Doron English powstały ponad 20 lat temu, a dokładniej mówiąc w 1998 roku. Po około 5 latach w dobrze rozwijającej się sieci szkół uczyło się już ponad 10 tys. dzieci. Obecnie, sieć centrów Helen Doron English liczy ponad 200 placówek w Polsce, do których chodzi ponad 36 tysięcy dzieci i młodzieży. Sieć w Polsce jest dynamicznie rozwijana i zarządzana przez 5 dyrektorów generalnych.

Najbardziej cieszymy się, kiedy nasi absolwenci zostają lektorami metody lub zakładają własne centra nauki angielskiego i zostają naszymi partnerami biznesowymi. Nie tylko edukujemy kolejne pokolenia, ale także dajemy możliwość założenia własnego biznesu edukacyjnego w ramach międzynarodowej Grupy Edukacyjnej Helen Doron (Helen Doron Educational Group).