Międzynarodowy franchising – czy to pomysł dla Ciebie?

Według Anne Gordon, która od 15 lat zajmuje się franchisingiem w Helen Doron Educational Group, otwarcie szkoły na zasadzie franczyzy przypomina zawarcie związku małżeńskiego. Zanim się zdecydujesz, potrzebujesz zgromadzić dużo informacji. Jest to decyzja, która wiąże się z pewnymi inwestycjami: z kupnem licencji, znalezieniem odpowiedniego lokalu, właściwym marketingiem, poszukiwaniem lektorów. I tak, jak w przypadku małżeństwa, zanim podpisze się zobowiązania, należy poświęcić czas i energię, by poznać swojego życiowego partnera.
Na początku warto wiedzieć, jakie warunki trzeba spełnić i jak bardzo zaangażować się w cały proces.
Pięć podstawowych kroków prowadzi do otwarcia własnej szkoły:

  1. Zdobycie licencji
  2. Udział w szkoleniach
  3. Wynajem lokalu
  4. Zatrudnienie nauczycieli
  5. Reklama
    Ponadto potrzebna jest dokładna analiza przyszłego biznesu pod kątem finansowym, prawnym oraz podatkowym, zanim zdecydujemy się na kupno licencji franczyzowej. Dobra reputacja firmy oraz jej osiągnięcia pomogą wpłynąć na podjęcie decyzji.

Niezawodny sposób na poznanie biznesu

W przypadku szkoły językowej najlepszy sposób na jej poznanie, to zapisanie swojego dziecka na zajęcia pokazowe. Tak o swoich początkach opowiada Milena Kumor, która od 20 lat prowadzi szkołę Helen Doron w Kielcach i która zaczęła właśnie od poszukiwania szkoły dla swojej córki.

Kolejnym sposobem, by ostatecznie przekonać się do tego pomysłu, jest osobista wizyta w siedzibie firmy. Daje to możliwość zobaczenia, z kim będziemy współpracować oraz jak funkcjonuje szkoła oparta na franczyzie. Ponadto dzięki temu poznamy i zrozumiemy wizję oraz wartości, które reprezentuje firma. To okazja, aby porozmawiać także z osobami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie firmy oraz zdobycie szczegółowych informacji związanych z ogólnymi założeniami biznesu.

Tak z własnej perspektywy przedstawia pomoc sieci Agnieszka Bednarczyk ze szkoły Helen Doron w Łodzi: „Na pewno jest to ułatwienie rozpoczęcia własnej działalności. Wiele niezbędnych narzędzi jest zapewnionych „z góry” i nie trzeba o nie samodzielnie się martwić.”

Spostrzeżenia Agnieszki prowadzą do kolejnego punktu, czyli pytania:

Jaką pomoc otrzymuje franczyzobiorca

Proces poznawania szkoły działa oczywiście w dwie strony. Pozwala się nawzajem zaprezentować. Większość codziennych decyzji będzie należała do właściciela franczyzy, natomiast sieć ma za zadanie wywiązywać się ze swoich zobowiązań, np. jeśli chodzi o dostawę podręczników, szkoleń dla franczyzobiorcy i lektorów metody, dostarczenie materiałów metodycznych. Ponadto sieć pomoże w marketingu, reklamie, poruszaniu się wśród konkurencji oraz wypracowywaniu wspólnych celów.

Działanie w ramach franczyzy oznacza różnorodne wsparcie zarówno na początku, jak i przez cały czas rozwijania biznesu. Na początku firma zaprasza na kilkudniowe szkolenie z zakresu prowadzania własnej firmy, dbania o finanse, prowadzenia naboru dla nowych uczniów oraz utrzymywania tych, którzy kontynuują naukę w kolejnych latach. Ponadto sekretariat szkoły pozna najlepsze metody obsługi klienta, oraz jakie działania i narzędzia są potrzebne do marketingu i promocji.

Franczyza w edukacji to nie tylko kupno produktu

Pamiętajmy, że nie kupujemy tylko produktu. W przypadku Helen Doron Educational Group dołączamy do dobrze działającego biznesu i stajemy się częścią międzynarodowej społeczności. Upewnijmy się zatem, że firma jest renomowana, oferuje dobrą markę i przygotuje odpowiedni grunt do osiągnięcia sukcesu. A wizyta w siedzibie firmy będzie okazją, by zobaczyć, czy franczyza to dobry wybór.

Call Now Button