Jak się skutecznie uczyć angielskiego

jak się skutecznie uczyć angielskiego
jak się skutecznie uczyć angielskiego

Metoda Helen Doron English jest odpowiedzią na pytanie, jak się skutecznie uczyć angielskiego. Jedno z przewodnich haseł centrów Helen Doron English brzmi „Where children come first” – „Tam, gdzie dzieci są najważniejsze”. Metoda Helen Doron English jest metodą dla wszystkich dzieci, ponieważ bierze pod uwagę wszystkie 4 style uczenia się. Lekcje są tak pomyślane, aby każdy uczeń, czy to wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk, ekstrawertyk czy introwertyk, ten, który lubi zwierzęta, grę w piłkę lub rysowanie, znalazł coś dla siebie. Dzieci przyswajają materiał poprzez różne aktywności – oglądanie, słuchanie, dotykanie, przeżywanie. Aktywności są dobrane do potrzeb wszystkich osób w grupie. Poniżej więcej podpowiedzi, jak się skutecznie uczyć angielskiego. 

Jak się skutecznie uczyć angielskiego?Holistycznie

Holistyczne podejście do nauki skupia się na wszystkich aspektach osobowości dziecka. Dziecko uczy się poprzez różne aktywności, a nie tylko dzięki zapisywaniu w zeszycie słówek i rozwiązywaniu testów. Skuteczna nauka powinna przede wszystkim skupiać na przygotowaniu dzieci do dorosłego życia, w którym potrzebna jest z jednej strony wiedza z różnych dziedzin, a z drugiej efektywnie przeprowadzony proces socjalizacji, umiejętność budowania poczucia własnej wartości, wyczulenie na potrzeby innych.

Te wszystkie umiejętności każdy z nas zdobywa w trochę inny sposób. Istnieją różne style uczenia się. Mają ogromny wpływ na nasze możliwości rozumienia i zapamiętywania nowych informacji lub poznawania kolejnego języka.

4 style uczenia się

Zachowanie dziecka w czasie zajęć zdradza jego styl uczenia się. Współcześnie rozróżnia się następujące style: wzrokowy, słuchowy, dotykowy i kinestetyczny

Wzrokowcy uczą się poprzez patrzenie i czytanie, słuchowcy dzięki słuchaniu i mówieniu, dotykowcy mają wyczulony zmysł dotyku, węchu i smaku, a kinestetycy muszą się ruszać i działać.

Wzrokowcy preferują zadania związane z czytaniem i pisaniem, słuchowcy uczą się mówiąc do siebie, powtarzając i głośno czytając. Dla dotykowców ważna jest komunikacja pozawerbalna. A kinestetycy najszybciej zapamiętują, kiedy dużo się ruszają i dotykają różnych przedmiotów. 

Większość dzieci posługuje się wszystkimi stylami, ale zwykle jeden lub dwa z nich przeważają. Zadanie lektora metody Helen Doron English w czasie zajęć to zorientowanie się, jaki styl preferuje dany uczeń oraz wybranie i przystosowanie odpowiedniej dla niego metody pracy.  

Co wskazuje na styl uczenia się? Kiedy uczysz wzrokowców, dajesz im napisane instrukcje, słuchowcom udzielasz ustnych, a kinestetykom i dotykowcom pokazujesz, co mają zrobić. Do każdego typu zwracamy się inaczej: „Pokaż mi”, „Powiedz mi”, „Daj mi zacząć”. Korzystamy także z języka pozawerbalnego, czyli wykorzystujemy mimikę, gesty, język ciała, zmieniamy ton i natężenie głosu.    

Najważniejsze wskazówki, jak się nauczyć języka angielskiego

W jaki sposób lektorzy wykorzystują wiedzę o różnych stylach uczenia się? Poprzez zapewnienie rozmaitych aktywności w czasie lekcji, tak by wyjść naprzeciw potrzebom dzieci. Wzrokowcy lubią patrzeć na obrazki i obserwować pomoce naukowe. Typowe czynności, które ich zainteresują to: pokazywanie im obrazków i nazywanie tego, co widzą oraz gry, polegające na zabraniu jednego elementu („czego brakuje?”) i tzw. gry memory.

Słuchowcy lubią słuchać i mówić – słuchać tego, co mówią inni, piosenek, dźwięków, odgłosów. Będą zainteresowani grami, w których instrukcje podaje się ustnie. Taką grą jest na przykład głuchy telefon, dzieci po kolei przekazują sobie informację szeptem, a ostatnie ma wykonać to, co usłyszało. Wśród słuchowców sprawdzają się także tzw. brain jogs – ruchy naprzemienne połączone z mówieniem (jest to także dobre ćwiczenie dla kinestetyków i dotykowców).

Kinestetykom i dotykowcom w nauce pomagają ręce. Lubią oni dotykać, poczuć coś sensorycznie, trzymać. W procesie uczenia ważne są piosenki. W czasie ich śpiewania wykonują wiele ruchów. Dziecko całym ciałem odgrywa to, co śpiewa. Uczy się także znaczenia poszczególnych słów. W czasie zajęć wykorzystuje się w pracy z nimi element pantomimy. Dziecko odgrywa coś, pokazuje niewerbalnie, a reszta grupy zgaduje, o co mu chodzi. Dużo radości sprawiają im zabawy, w których trzeba coś odgadnąć nie widząc tego, a tylko dotykając.    

Złota zasada nauki angielskiego

Z naszych doświadczeń wynika, że słuchowcy, dotykowcy i kinestetycy uwielbiają piosenki z kursów Helen Doron English. Dla wzrokowców mamy też wersje karaoke, dostępne na naszej platformie Kangi Club

Każda piosenka ma autorski, odpowiadający słowom układ taneczny. Dzięki temu dzieci uczą się poprzez kinestetykę (działanie), zmysł słuchu, rytm, ale także i emocje, które im towarzyszą w trakcie śpiewania.

Nasze anglojęzyczne materiały są przeznaczone do słuchania codziennie, nie tylko raz, przynajmniej dwa. Co ciekawe w metodzie Helen Doron English „słyszeć” nie znaczy „słuchać”. Angielskie „hear” oznacza „słyszeć”, a „listen” – słuchać, przysłuchiwać się. „When I say hearing I don’t mean listening. I mean hearing.” – mówi Helen Doron. Słuchanie oznacza puszczenie ścieżek z przerabianym materiałem, stają się one tłem codziennych czynności. Dziecko nie musi skupiać się na słuchaniu. Może robić inne rzeczy, uruchamiając w ten sposób swój styl uczenia się. Nie tylko słuchowcy zyskują na codziennym odtwarzaniu ścieżek.

Na pytanie, w jakich okolicznościach nasi uczniowie słuchają materiałów z kursów Helen Doron English, odpowiedzi jest mnóstwo. Przytoczmy te najpopularniejsze:

  • w trakcie zabawy
  • przed zaśnięciem
  • podczas kąpieli
  • w czasie posiłku
  • tańcząc i śpiewając

Nie tylko język angielski

Na zajęciach metodą Helen Doron English dzieci przede wszystkim uczą się angielskiego. Ponadto nabywają wiele innych umiejętności, ucząc się ich jakby mimochodem, przy okazji. Dzięki pomocy lektora rozpoznają swój styl uczenia się. Dla wielu z nich to także pierwsze kontakty z rówieśnikami  czy ze zorganizowaną formą zajęć – ważne dla kinestetyków i dotykowców. Pierwsze zajęcia umuzykalniające, które uaktywniają słuchowców. Aranżacje piosenek nawiązują do stylów muzycznych z całego świata. Dzięki nim dzieci poznają rytm i rym. Uczą się prostych wyliczanek, tradycyjnych wierszyków. Rozwijają się przy tym także ruchowo, dzięki układom choreograficznym, co pozwala pracować nad koordynacją ruchową i poznawać możliwości własnego ciała – każdy styl uczenia się.

Zajęcia prowadzone metodą Helen Doron to sposób na harmonijny rozwój Twojego dziecka, łączą różne style uczenia się. A lekcje wypełnione są zadaniami, które zainteresują wzrokowców, słuchowców, dotykowców i kinestetyków. Dzieci nie tylko siedzą, ale także stoją, tańczą, śpiewają, ruszają się, grając w różne gry. Chodzi o to, by uczniowie byli aktywni, zaangażowani i dobrze się bawili w czasie nauki nowego języka. Jest wiele sposobów, by nauczyć się angielskiego – szybciej, łatwiej i w naturalny sposób.

Call Now Button