“Food For Thought” – zdrowe odżywianie dzieci

zdrowe odżywianie dzieci

Listopad miesiącem wegan

W listopadzie – miesiącu wegan – wspólnie zastanowimy się nad tematem „zdrowe odżywianie dzieci”. Wszyscy znamy powiedzenie „w zdrowym ciele – zdrowy duch”, prawda? Czy wiecie zatem, jak dieta wpływa na dzieci?

Kraje globalnej północy i globalnego południa

Powszechnie myślimy, że z problemem złego odżywiania dzieci borykają się tylko państwa z tzw. globalnego południa. „Globalne południe” to obecna nazwa na kraje rozwijające się, ubogie, do których należą państwa afrykańskie, kraje z Ameryki Łacińskiej i Azji.


Jednak kiedy popatrzymy w badania i statystyki okazuje się, że wiele źle odżywianych dzieci pochodzi z tzw. „krajów globalnej północy”. Krajów zamożnych, z dobrze rozwijającą się gospodarką. Dlaczego tak się dzieje? Czemu jeśli chodzi o zdrowe odżywianie dzieci wybieramy drogę na skróty?

Problem: zdrowe odżywianie dzieci

Zasadniczym problemem jest dieta uboga w składniki odżywcze. Dieta oparta głównie na fast foodach, cukrze, soli i tzw. „złych” tłuszczach. Podejrzewam, że każdy się z nami zgodzi w tej kwestii. Dziecko, aby rozwinąć pełnię swoich możliwości fizycznych i intelektualnych powinno mieć dietę bogatą w wartości odżywcze.

Badania mówią same za siebie. Zwróćmy uwagę na fakty. W 2011 r. naukowcy wykazali, że maluchy, które uczą się chodzić i są karmione posiłkami bogatymi w warzywa i owoce, mają wyższy iloraz inteligencji niż ich równolatkowie karmieni wysoko przetworzoną żywnością. A więc możemy zaobserwować, że to, co jemy, wpływa na pracę naszego mózgu. Odpowiednie składniki odżywcze odgrywają bardzo ważną wolę w rozwoju naszego mózgu od momentu urodzenia aż do osiągnięcia dojrzałości.

Zdrowe odżywianie dzieci

Zacznij przed urodzeniem

Kobiety, które dbają o własne żywienie, dobre samopoczucie i uprawiają sport, już w czasie ciąży zapewniają swojemu dziecku bardzo dobry początek. Ich pokarm jest bogaty w składniki odżywcze. Dzieci karmione piersią przez co najmniej sześć miesięcy osiągają wyższe wyniki w testach na inteligencję. A kiedy dziecko zaczyna jeść pokarmy stałe, większe spożycie owoców i warzyw wpływa na rozwinięcie lepszej pamięci. W wieku szkolnym brak witamin i minerałów w diecie oraz wzrost cholesterolu skutkuje osłabieniem inteligencji i w związku z tym problemami z nauką.

Co powinno jeść Twoje dziecko?

Przede wszystkim warzywa i owoce. Zalecana ilość to od 5 do nawet 9 porcji w ciągu dnia. Połowę obiadu powinny stanowić warzywa. Owoce dobrze jest serwować jako przekąski zamiast słodyczy. Dieta dziecka powinna być kolorowa jak tęcza. Im więcej kolorów, tym lepiej. Każdy kolor to inne witaminy, minerały i fitoskładniki – niezbędne do wspomagania zdrowia.  

Dobra żywność jest bogata w antyoksydanty. Chronią one komórki i spowalniają procesy starzenia. Odpowiednia dieta wspomaga pracę naszego mózgu. Mózg zużywa najwięcej tlenu i produkuje ogromne ilości energii, jest bardzo wrażliwy na stres. Dlatego zdrowa, bogata w antyoksydanty dieta jest dla mózgu niezbędna i ściśle powiązana ze wzrostem ilorazu inteligencji.

„Zły tłuszcz”

Nie każdy tłuszcz jest zły. Kwasy omega-3 to zdrowe tłuszcze, które możemy znaleźć w orzechach, nasionach i warzywach. Są ważne dla odpowiedniego rozwoju i dobrego funkcjonowania pamięci oraz wpływają na zachowanie.

Żegnaj, biały cukrze

Wiemy to wszyscy bardzo dobrze – zdecydowane “Nie!” dla cukru. Spożywanie zbyt dużej ilości białego cukru może prowadzić do insulinooporności, która z kolei powoduje cukrzyce typu 2. W czasie pracy mózg konsumuje duże ilości glukozy. Jeśli poziom insuliny nie jest odpowiedni, to traci wartości odżywcze. Zbilansowana dieta bogata w ziarna, warzywa, rośliny strączkowe i owoce zapewnia odpowiedni poziom cukru we krwi, co wpływa na zdrowsze funkcjonowanie i lepszy rozwój mózgu.

Wczesna edukacja dziecka

Dzieci potrzebują wszystkich składników odżywczych: protein, węglowodanów i tłuszczy. Uczenie dzieci o zdrowym odżywianiu powinno stać się ważną częścią w ich edukowaniu. Węglowodany proste i przetworzone jedzenie będą powodowały problemy ze zbyt wysokim cukrem, co w efekcie przełoży się na niską koncentrację i problemy ze skupieniem. Zdrowa dieta to jak paliwo dla mózgu, pomaga się uczyć i wpływa na lepszą koncentrację. A to przekłada się na coraz lepsze wyniki w uczeniu się.

Zapytaj Sonal

Metoda Helen Doron English podchodzi do dziecka holistycznie. Naszą misją jest widzieć dziecko jako całości. Dzieci uczą się i rozwijają jednocześnie. Czy zgodzicie się z nami, że dlatego właśnie obydwa te aspekty są równie ważne?


Pracuje dla nas brytyjska certyfikowana terapeutka żywieniowa Sonal Shah. Przygotowała serię filmików pt. „Jak wychowywać zdrowe dzieci”. Dostępne są na kanale YouTube.


Poprzez tę stronę jest również możliwość, by zadać Sonal Shah pytania dotyczące zdrowia Waszych dzieci. Zachęcamy do skorzystania z tej okazji 😊

Call Now Button