Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą

„Sorry”, „thank you”, „please”, „could you be so kind…?”, “would you…?” – te, a także podobne, zwroty i pytania można najczęściej usłyszeć w Wielkiej Brytanii. Według badań dr. Jörga Zinkena (University of Portsmouth) Polacy, którzy mówią po angielsku są odbierani przez Anglików jako niegrzeczni. Brytyjczycy, rozmawiając z Polakami, nie słyszą dostatecznie wiele struktur gramatycznych, charakterystycznych dla ich języka. Te struktury to właśnie […]

Jak rodzice mogą pomóc dzieciom polubić czytanie

Wpadł mi w ręce artykuł o podobnym tytule. Autor zebrał różne podpowiedzi. Zacznę od moim zdaniem najważniejszej – niech Twoje dziecko widzi, że czytasz. Książki i gazety powinny być w domu. Pomóż dziecku znaleźć odpowiednie gry, pomagające nauczyć się czytać, online. Potraktuj internet jako Twojego sprzymierzeńca. W pobliżu komputera niech leży słownik, wtedy znaczenie każdego nowego słowo można szybko sprawdzić. Czytajcie […]

Wyloguj się dla swojego dziecka

Przeczytałam właśnie ciekawy artykuł o tym, jak bardzo dzieci i młodzież są uzależnione od smartfonów, komputerów i tabletów. Niby wszyscy to wiemy, ale kiedy człowiek zderza się z konkretnymi liczbami i przykładami, to mu ręce opadają i traci wiarę w przyszłość ludzkości. I ja wcale nie przesadzam. Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że na potrzeby artykułu wybrano najbardziej drastyczne przypadki. Uczeń podstawówki, który brał udział […]

Zostań bohaterem!

Akcji z serii „I ty możesz zostać bohaterem” jest mnóstwo. We wszystkich chodzi o to samo. Cel jest wspólny – pomaganie innym, słabszym, chorym, starszym wiekiem. Idea, do której nie trzeba nikogo przekonywać. Także i my, mam na myśli szkoły Helen Doron, bierzemy udział w podobnej akcji. Nasza akcja jest międzynarodowa. Każdy, dosłownie każdy, nie ważne pod jaką szerokością geograficzną, może się […]

Kiedy powiedzieć dość?

Mam problem ze zwracaniem dzieciom uwagi. Niby nic prostszego. Zwłaszcza dla nauczycielki, która rzekomo od tego jest. Ale jeśli dodam, że trudno mi to przychodzi w obecności rodziców, łatwiej przyjdzie Wam mnie zrozumieć. Sytuacji jest kilka i zależą od stopnia znajomości dziecka i ewentualnie jego rodziców. Oczywiście najtrudniej jest, kiedy nie zna się ani dziecka, ani rodziców. Na przykład siedzę sobie w autobusie, a naprzeciwko mnie […]

I jak to teraz wytłumaczyć

Wkładamy dzieciom do głowy najprostsze nauki: nie wolno się bić, po kłótni trzeba wyciągnąć rękę na zgodę, warto jako pierwszy powiedzieć „przepraszam”. Każda ich kłótnia, nieporozumienie wydaje nam się dziecięcym wymysłem, nic nieznaczącym epizodem. Dlatego przekonujemy, że nie warto się spierać, że lepiej żyć w zgodzie. Niezgoda rujnuje, zgoda buduje – też często słyszeliśmy tę frazę w dzieciństwie. Nikt z nas, dorosłych, już przecież […]

Małych Polaków rozmowy

Siedzę sobie z młodszą grupą na zimowych półkoloniach przy stole, jemy obiad i rozmawiamy. Idealna sytuacja, jak twierdzą psychologowie, żeby się lepiej poznać, opowiedzieć sobie, co się już wydarzyło, a co jeszcze przed nami. Budujemy więzi, zacieśniamy przyjaźnie, dowiadujemy się o sobie nowych rzeczy. A każdy dzień przynosi coś innego. Zwykle tematy są podobne. Niezależnie od grupy wiekowej. Pierwszy obiad to zwykle […]

Niebiesko-różowo

Jedna z lekcji z moją najmłodszą grupą. Wokół same dwu i trzylatki plus jedno z ich rodziców lub któryś z dziadków. Przed rozpoczęciem zajęć uprzedzam, że dziś uczymy się o wróżkach. Mam różowe, posypane brokatem skrzydła i kto chce może je założyć i pofruwać sobie jako „fairy” dookoła sali. Dziewczynki są zachwycone. Oczy im się świecą. Już chcą skrzydła zakładać. W grupie mam też dwóch chłopców. […]

I po testach…

W poprzednim wpisie pisałam o testach. Krótko było o ich plusach, minusach oraz podejściu rodziców, uczniów i moim. Cóż, minusy według mnie przeważały. Broniłam tezy, że dzieci i tak mają dużo testów w szkole, więc po co im dokładać kolejnych. Sprawdziany stresują uczniów, po co im te nerwy, zwłaszcza na zajęciach dodatkowych. Zajęcia dodatkowe powinny być przyjemne, zabawne, niestresujące. Ale jest też druga strona. Jak sprawdzić, ile […]

Testować czy nie testować? Oto jest pytanie

Rodzice lubią testy, sprawdzanie wiedzy ich dzieci. Przyzwyczajenie poniekąd szkolne, a poniekąd wynik testu to jasny komunikat – jest bardzo dobrze, dobrze lub słabo. Ja za testowanie nie przepadam. W końcu nie od tego są dodatkowe zajęcia językowe, żeby kopiować to, co robi się na co dzień w szkolnej ławce. Przecież siedzimy na podłodze, głównie gramy, rozmawiamy i dużo się ruszamy. Staramy się […]